اسپیس‌ایکس استارشیپ را عمدا منفجر کرد!

وقتی استارشیپ به سمت حرکت حرکت کرد، صدای تیم عملیات در اتاق کنترل بلند شد. دو دقیقه پس از پرتاب، اینسپراکر گفت که موشک در حال آماده شدن برای جداسازی مرحله فوقانی خود در دقیقه سوم است.

اما هر گونه شکست در مسیر توسعه این موشک همچنان بسیار گران خواهد بود. ماسک گفته است که کل این برنامه بین 3 تا 10 میلیارد دلار هزینه خواهد داشت.

در نتیجه این پرتاب، ایده آل نبود، اما ایلان ماسک، ناسا و تیم عملیاتی اسپیس‌ایکس در حال جشن گرفتن موفقیت از جدا شدن استارشیپ از زمین و پرتاب هستند، چرا که از ابتدا هدف اصلی این بود که استارشیپ را از سکوی پرتاب بلند کنند. .

انتهای پیام



منبع

هزاران نفر در اطراف مهمانات پرتاب ایستاده بودند و تماشا می‌کردند که موتور قدرتمند «استارشیپ 3» مشتعل می‌شود.

ایلان ماسک نیز قبل از ماموریت روز پنجشنبه جهانی را برای یک انفجار احتمالی آماده کرده بود و گفته بود که احتمال وقوع این فضاپیما در طول این پرواز آزمایشی 50 درصد است.

این در حالی بود که قرار بود سوپر هوی حدود هشت دقیقه پس از بلند شدن، در خلیج مکزیک فرود بیاید و در همین حال، فضاپیمای مرحله فوقانی استارشیپ حدود 90 دقیقه پس از پرتاب، در اقیانوس آرام فرود داشت.

این اولین پرواز برای استارشیپ بود که اسپیس‌ایکس سعی می‌کرد از آن برای ارسال انسان و محموله‌ها به ماه، مریخ و فراتر از آن استفاده کند.

شرکت اسپیس‌ایکس ادعا می‌کند که موشک 3 میلیارد دلاری استارشیپ را عمدا منفجر کرده است، چرا که در جریان پرتاب ناموفق آن در تگزاس از کنترل خارج می‌شود.

بخوان  طرح‌های فناورانه حوزه نانو و پتروشیمی جذب می‌شوند

سرانجام 3 دقیقه و 59 ثانیه پس از پرتاب، یک گلوله آتشین از سوپر هوی بیرون زد و موشک در هوا منفجر شد.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی میل، شرکت فضایی اختصاصی اسپیس‌ایکس ادعا می‌کند که ماشه موشک‌ترین موشک جهان را بمباران کرد که روز پنجشنبه در دومین جستجوی خود برای رسیدن به زمین ناکام ماند، کشیده شد.

این دومین جستجوی اسپیس‌ایکس برای پرتاب استارشیپ در این هفته بود. پرتاب استارشی اولین بار در روز دوشنبه به دلیل یخ زدگی دریچه فشار به تعویق افتاد.

موشک استارشیپ از یک پیشران غول پیکر مرحله اول به نام سوپرهوی و یک فضاپیمای فوقانی ۱۶۵ فوتی(۵۰ متری) به نام استارشیپ تشکیل شده بود. هر دوی این وسایل نقلیه به گونه‌ای طراحی شده‌اند که کاملاً قابل استفاده هستند و هر دو از موتورهای نسل بعدی رپتور اسپیس ایکس نیرو می‌گیرند که 33 مورد از آنها در سوپر هوی و شش مورد در استارشیپ نصب شده بود. قدرت رانش ۳۳ این فضاپیما، بیشتر از راکت‌های فضایی دیگر بود. فضاپیمای استارشیپ حدود 100 متر ارتفاع دارد که 10 متر بلندتر از فضاپیمای «سترن 5» است که را ماه برد و این استارشیپ را به بلندترین موشک تا تبدیل می‌کند.

با این حال، تیم عملیات اسپیس‌ایکس هنوز از انجام این مأموریت منصرف‌شده بودند و نمی‌شدند که با وجود این موشک در حال چرخش، منتظر جدایی مرحله فوقانی هستند.

اسپیس‌ایکس استارشیپ را عمدا منفجر کرد!

در نهایت در عرض چند ثانیه، شمارش معکوس دوباره به جریان افتاد و با رسیدن به صفر، موتورهای رپتور سوپر هوی مشتعل شدند و 16.5 میلیون پوند نیروی رانش را در هنگام بلند شدن آزاد کردند و فضاپیما را راهی مدار زمین کردند.

بخوان  بایدن رسما قانون تراشه و علم را امضا کرد

اسپیس‌ایکس روز پنجشنبه را با پر استارشیپ با مصرف مایعات و متان مایع آغاز کرد و به دنبال آن موتور آماده شد.

جان اینسپراکر، مهندس ارشد اسپیس‌ایکس در جریان پخش زنده این شرکت گفت: این یک آزمایش توسعه یافت. این اولین پرواز آزمایشی استارشیپ است و هدفش این است که داده‌ها را جمع آوری کنیم و مثال بزنیم، آن را از سکون بلند کنیم و برای پرتاب دوباره آماده کنیم.

در حالی که شرکت اسپیس‌ایکس متعلق به ایلان ماسک سیستم خاتمه پرواز را فعال می‌کرد، تقویت‌کننده سوپر هوی از استارشیپ جدا می‌شود که منجر به یک چرخش مرگبار و انفجار می‌شود.

موتور اصلی طبق برنامه ریزی در زمان 2 دقیقه و 51 ثانیه پس از پرتاب خاموش شد، اما موشک در این لحظه برعکس شد و نوک آن به سمت زمین بازگشت و استارشیپ 3 دقیقه و 31 ثانیه پس از پرتاب به چرخش درآمد و از کنترل خارج شد.

اسپیس‌ایکس در رشته‌های توئیتی که موفقیت از آن چه که آموخته‌ایم، می‌آید. آزمایش امروز به ما کمک می‌کند تا مطمئن باشیم که استارشیپ را بهبود بخشیم. تیم استارشیپ به بررسی داده‌ها می‌پردازد و برای انجام آزمایش‌های بعدی آماده می‌شود. پیش از انجام آزمایش ایلان ماسک اذعان داشت که اگر لحظه‌ای پرتاب با موفقیت طی کرد، این آزمایش موفقیت‌آمیز خواهد بود.

سپس استارشیپ با سرعت 2000 کیلومتر در ساعت به سوی آسمان حرکت کرد و هر زمین بالا و بالاتر رفت.

این موشک بزرگ 395 فوتی(120 متری) متشکل از تقویت کننده موسوم به سوپر هوی(Super Heavy) و فضاپیمای استارشیپ(Starship) در ساعت 9:34 صبح به وقت منطقه زمانی شرقی (17:04) به وقت ایران از تاسیسات استاربیس در نزدیکی بوکا چیکا در جنوب تگزاس برای اولین پرتاب مداری خود به فضا پرتاب شد، اما چهار دقیقه پس از برخاستن، آتش گرفت.

بخوان  پیدا شدن کودک ربوده شده پس از ۹ سال + تصاویر

اسپیس‌ایکس استارشیپ را عمدا منفجر کرد!

تیم عملیات با نزدیک شدن به ساعت 9:30 صبح به وقت منطقه زمانی شرقی اعلام کرد که شرایط برای پرتاب مساعد به نظر می‌رسد و هیچ مشکلی وجود ندارد. با این حال، زمانی که شمارش معکوس به 40 رسید، امیدها کم‌رنگ شد، چرا که مدیر پرتاب برای انجام بررسی‌های لحظه‌ای، عملیات را انجام داد.

اما شرکت اسپیس‌ایکس با وجود ناکامی در آزمایش کامل این پروازی، آن را کامل موفقیت آمیز اعلام کرد.