این ربات‌ بندبازی می‌کند! – ایسنا

به نظر می‌رسد اتفاق بزرگ بعدی در رباتیک، ربات‌های چهارپا هستند. گروه سازنده این ربات‌های پیش‌بینی می‌توانند به زودی به عنوان ابزارهای تحقیقاتی در آزمایشگاه‌ها استفاده کنند و به محصولاتی در این زمینه تبدیل شوند.

عناصر استاندارد در ربات‌های چهارپایه بیشتر شامل نیم تنه و چهار پای برتر است که هر کدام به یک انتهای گِرد ختم می‌شوند و به ربات اجازه می‌دهند از سطوح ساده و صاف عبور کنند و حتی از پله‌ها بالا برود. با این حال، ربات‌های چهارپا مانند چهارپا دارای چابکی غریزی هستند و اگر فقط یک یا دو پای آنها روی زمین باشد، ربات‌ها نمی‌توانند راحت‌تر را مدیریت کنند و خطر آن را بسیار بالا می‌برند.

پژوهشگران برای رفع این مشکل از یک سیستم فعال واکنشی (RWA) استفاده می‌کنند که در پشت یک ربات چهارپا نصب می‌شود و با کمک یک تکنیک کنترل جدید به ربات اجازه می‌دهد تا مستقل از وضعیت پاهای خود مقاومت کند.

سیستم RWA ترکیب ربات‌ها را بهبود می‌بخشد

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، گروهی از پژوهشگران موسسه رباتیک دانشگاه کارنگی ملون روشی را ابداع کرده است که به یک ربات چهارپا اجازه می‌دهد روی یک میله باریک با حفظ حفظ تعادل راه برود.

پژوهشگران می‌گویند با ادامه کار روی تقویت‌کننده‌های تثبیت‌کننده یک ربات چهارپا برای مطابقت با حیوانات چهارپا که این ربات از آنها الهام گرفته‌اند، می‌توان از آنها در سناریوهای پرمخاطره عملیات‌های جستجو و نجات در آینده استفاده کرد.

علاوه بر این، پژوهشگران مشکل سقوط ربات را با انداختن آن از ارتفاع تقریباً نیم متری در حالی که وارونه بود، شبیه‌سازی کردند و RWA‌ها به ربات اجازه دادند تا خود را در هوا بچرخاند و روی پاهایش فرود بیاید.

بخوان  ستاد اقتصاد دانش‌بنیان انرژی از اجرای طرح‌های فناورانه توسعه انرژی‌های انرژی‌پذیر

راه حل آنها شامل اجرای یک سیستم واکنش چرخ فعال(RWA) است که در پشت ربات چهارپا نصب شده است. این سیستم از طریق یک تکنیک کنترل جدید، ربات را قادر می‌سازد بدون توجه به موقعیت‌های خود، به طور مستقل نسبت خود را حفظ کند.

این گروه، خود را با یک مجموعه آزمایش‌های موفقیت‌آمیز ارزیابی می‌کنند که با استفاده از آن‌ها می‌توان از ضربه‌های نشان داد.

این پژوهش جدید با استفاده از یک ربات موسوم به Unitree A1 انجام شد که دو RWA به یک محور آن متصل بود. تلاش این ربات برای حفظ تعادل با راه رفتن روی یک میله باریکمی به عرض ۶ سانتی‌متر آزمایشی که بدون افتادن از روی آن موفق به انجام آن شد.

انتهای پیام



منبع

مقاله پژوهشی این گروه با عنوان «تعادل تقویت شده برای ربات‌های پادار با استفاده از چرخ‌های واکنشی» برای ارائه در کنفرانس بین‌المللی رباتیک و اتوماسیون ۲۰۲۳ که از ۲۹ ماه تا ۲ ژوئن در لندن برگزار می‌شود، تایید شده است.

محققان برای افزایش قابلیت عملکرد این ربات از سختی استفاده می کنند که معمولاً برای کنترل ماهواره ها در فضای استفاده می شود.

ابزارهای گربه مانند این ربات

با بهبود قابلیت‌های رابطه‌ای و تثبیت‌کننده این ربات چهارپا می‌توان آن را به کالاهای تجاری تبدیل کرد، مشابه با آنچه در سر په‌پادها در حدود یک دهه پیش گذشت.

RWAها به طور خاص در صنعت هوافضا برای کنترل ماهواره‌ها و حرکت دستکاری زاویه‌های فضاپیماها استفاده می‌کنند.

این گروه پژوهشی نمونه اولیه خود را با نصب دو RWA بر روی یک ربات تجاری به نام Unitree A1 ساخت که حرکت زاویه‌ای ربات را می‌کند. گفتنی است که سخت‌افزار ربات را می‌توان مدل‌سازی کرد و در یک الگوریتم کنترل پیش‌بینی مدل استاندارد ادغام کرد.

بخوان  کارنامه دولت الکترونیک از خرداد به بعد به‌روز رسانی نشده است

مهندسان دانشگاه کارنگی ملون موفق به ساخت یک ربات چهارپا شده‌اند که می‌توانند روی یک میله باریک بسازند خود را حفظ کنند و راه برود.