انقلابی در رام لپتاپ‌ها در راه است



زمان آن فرا رسیده است که با استاندارد رم‌لپتاپی یا SO-DIMM که عادت‌ایم آن را در برخی از بهترین لپ تاپ‌ها ببینیم، خداحافظی کنیم.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیجیتال ترندز، یک استاندارد جدید به تازگی توسط انجمن فناوری حالت جامد جِدِک(JEDEC) تایید شده است. این سازمان انواع مختلف حافظه را تعریف می کند. این رم جدید و سریعتر خواهد بود، ظرفیت بالاتری ارائه می‌دهد و فضای بسیار کمتری را اشغال می‌کند و جای تعجب نیست که احتمالاً بیشتر خواهد بود.

اعلام رسمی انجمن فناوری حالت جامد جِدِک، این ماژول جدید حافظه CAMM2 نام دارد و آنقدر که به نظر می‌رسد جدید نیست.

این حافظه اولین بار توسط شرکت دل(Dell) در لپ‌تاپ Precision ۷۶۷۰ معرفی شد و در ابتدا تحت عنوان «CAMM» نامیده می‌شد.

این مجموعه‌ای از پیشرفت‌ها را نسبت به SO-DIMM به ارمغان آورد، اما به عنوان یک ماژول حافظه اختصاصی، کاربران را از ارتقاء و جایگزینی رم محروم کرد زیرا دل تنها شرکتی بود که این نوع حافظه را تولید می‌کرد. با استانداردسازی CAMM2، گسترش این رم در طول زمان تصور بود.

CAMM2 در دو مدل عرضه می شود. DDR5 و LPDDR5(X) که به معنای حافظه کم مصرف است. این رم دارای حافظه بدون لحیم کاری LPDDR5 می‌شود که می‌توان آن را فراهم کرد زیرا می‌توان آن را به راحتی جدا و جایگزین کرد.

اعضای CAMM2 در مقابل SO-DIMM چیست؟

برای شروع، باید گفت که این رم جدید بسیار نازک‌تر است، به این معنی که به لپ‌تاپ‌های فوق‌العاده اجازه می‌دهد تا حافظه‌های فراهم‌کننده را داشته باشد. CAMM تا 57 درصد نازک‌تر از SO-DIMM است و به لپ‌تاپ‌ها اجازه می‌دهد تا 128 نفر رم داشته باشند.

بخوان  ایموجی‌ها چه تاثیری بر زبان و ارتباطات افراد داشته‌اند؟

این میزان بیشتر از هر چیزی است که افراد در لپتاپ‌های بازی به آن عالی نیاز دارند و برای ایستگاه‌های کار می‌توانند پیشرفت کنند.

ایستگاه کار(Workstation) به رایانه های سطح بالا گفته می شود که برای کاربردهای فنی یا علمی طراحی شده است.

با این حال، بیشتر و اندازه فرم کوچک تنها نکات مثبت آن وجود دارد.

ممکن است شاهد رم لپ‌تاپ DDR5 باشیم که با استاندارد جدید CAMM۲ از ۶۴۰۰ مگاهرتز گذشته است. این برای آینده عالی است زیرا سرعت رم دسکتاپ در حال افزایش است و لپ تاپ ها باید با این روند همراه شوند.

شاید جالب‌ترین بخش این کارت حافظه جدید این باشد که CAMM۲ می‌تواند حافظه دو کانال را تنها با یک ماژول رم فعال کند. این می‌تواند عملکرد لپ‌تاپ را بدون نیاز به بیش از یک حافظه رم بهبود بخشد.

ما اکنون یک استاندارد جدید برای رم داریم اما مدت زیادی طول می‌کشد تا به طور کامل این رم وارد بازار لپ‌تاپ‌ها شود. ما میدانیم که حافظه لپ‌تاپ‌ها آینده روشنی دارد، اما اولین دستگاه‌هایی که از این استاندارد جدید استفاده می‌کنند، احتمالا بسیار گران قیمت خواهند بود.

با گذشت زمان و با محو شدن SO-DIMM، شاهد پذیرش بیشتر CAMM2 بود. این اتفاقی مشابه خواهد بود که در حال حاضر با رم‌های DDR4 و DDR5 شاهد آن هستیم، هر دو در کنار هم هستند و قیمت DDR5 در حال حاضر بهتر است.

انتهای پیام



منبع