انقلاب در امنیت اطلاعات با فناوری کوانتومی

به تازگی شرکت آی‌بی‌ام(IBM) در کنفرانس سالانه Think که در فلوریدا برگزار می‌شود، از «فناوری کوانتومی ایمن انتها به انتها» خود رونمایی کرد. کوانتومی ایمان آی‌بی‌ام فقط یک الگوریتم یا یک ابزار فناوری نیست، بلکه مجموعه‌ای جامع از ابزارها و قابلیت‌هایی است که می‌توانند توسط سازمان‌ها برای ایمن‌سازی داده‌های خود استفاده شوند. این فناوری شامل رمزنگاری ایمن کوانتومی است که از الگوریتم‌هایی مانند رمزنگاری ایجاد می‌شود که بر شبکه و نگاری مبتنی بر هَش و همچنین پروتکل‌های تبادل کلید پسا کوانتومی استفاده می‌کند.

فناوری می‌گویند فناوری جدید آی‌بی‌ام با تخصص دانش این شرکت در حوزه امنیت و استفاده از آن به توسعه راه‌حل‌های عملی، این پتانسیل را دارد که به استانداردی طلایی برای فناوری کوانتومی ایمان تبدیل شود.

چیزی که فناوری کوانتومی ایمن شرکت آی‌بی‌ام را متمایز می‌کند، فقط خود این فناوری نیست، بلکه دانش این شرکت در زمینه امنیت است.

انتهای پیام



منبع

فناوری کوانتومی ایمان آی‌بی‌ام راهی برای این سازمان‌ها فراهم می‌کند تا امنیت خود را در آینده تثبیت کنند و اطمینان حاصل کنند که آنها حتی در محاصره‌های کوانتومی باقی مانده می‌مانند.

رایانه‌های کوانتومی رایانه‌های سنتی که با استفاده از ارقام یا بیت‌های باینری ذخیره و پردازش می‌شوند، از بیت‌ها یا کیوبیت‌های کوانتومی استفاده می‌کنند که می‌توانند در حالتی باشند که ممکن است وجود داشته باشد. این رایانه‌های کوانتومی اجازه می‌دهد تا ویژگی‌هایی مانند فاکتورگیری اعداد بزرگ را بسیار سریع‌تر از رایانه‌های سنتی انجام دهند.

آی‌بی‌ام بیش از یک دهه است که روی رمزنگاری ایمان کوانتومی کار می‌کند و بیشتر از الگوریتم‌هایی که اکنون ایمان-کوانتومی تلقی می‌شود کمک کرده است. این معنی معنی است که مفهوم ایمن-کوانتومی آی‌بی‌ام فقط یک مفهوم تئوری نیست، بلکه یک راه حل عملی است که در سناریوهای دنیای واقعی آزمایش و بررسی شده است.

بخوان  لحظه حمله کوسه به غواص + فیلم

این امر به ویژه برای سازمان‌های دولتی و مشاغلی که برخی از با ارزش‌ترین و حساس‌ترین داده‌ها را مدیریت می‌کنند، بسیار مهم است. در دنیای پسا کوانتومی، اگر با فناوری کوانتومی اطلاعات محافظت نمی‌شود، امنیت این داده‌ها به خطر می‌افتد.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، فناوری کوانتومی ایمن دقیقا چیست و چرا مهم است؟ برای درک این موضوع باید یک قدم به عقب برگردیم و محاسبات کوانتومی را بررسی کنیم.

با این، این معناست که برخی از الگوریتم‌های رمزنگاری مانند RSA و ECC که در حال حاضر برای ایمن‌سازی داده‌ها استفاده می‌شوند، می‌توانند توسط رایانه‌های کوانتومی شکسته شوند. اینجاست که فناوری کوانتومی ایمان وارد می شود.

فناوری کوانتومی ایمن مجموعه‌ای از الگوریتم‌های رمزنگاری است که در برابر رایانه‌های کوانتومی مقاوم هستند. این فناوری مطمئن می‌کند که اطلاعات و داده‌ها در دنیای پسا کوانتومی ایمن باقی می‌مانند.

چه چیزی فناوری کوانتومی ایمان آی‌بی‌ام را متمایز می‌کند؟

جینی رومِتی سرور آی‌بی‌ام در سخنرانی خود در کنفرانس Think برای فناوری اطلاعات کوانتومی ایمان در تضمین امنیت داده‌ها کرد و گفت: ما در نقطه عطف در صنعت خود هستیم. ما باید مطمئن شویم که دنیای ما را در پسا کوانتومی امن می‌مانند. به همین دلیل است که ما IBM Quantum Safe را برای ارائه راه‌حلی کاربردی و جامعی که می‌توان سازمان‌ها را در هر اندازه و در همه صنایع مورد استفاده قرار داد، توسعه داد.

معرفی فناوری کوانتومی ایمان آی‌بی‌ام هیجان زیادی را در صنعت فناوری ایجاد کرده است. با پیشرفت محاسبات کوانتومی، نیاز به فناوری کوانتومی افزایش خواهد یافت و این راه حل آیبی‌ام برای این مشکل ارائه می‌دهد و پتانسیل تبدیل به یک استاندارد صنعتی برای رمزنگاری پسا کوانتومی می‌شود.

بخوان  میراثی که ویرانه شد - ایسنا

شرکت آی‌بی‌ام می‌گوید با جدیدترین فناوری‌های کوانتومی ایمن که آسیب‌پذیری بالقوه الگوریتم‌های رمزنگاری در مقابل عملکرد کوانتومی می‌کند، امنیت داده‌ها را متحول می‌کند.