ماموریت تخصصی به سیاره زهره تا سال ۲۰۲۵ به تعویق افتاد

کاوشگر پیشنهاد شده توسط راکت لب، پیش از فضای ناسا به زهره می‌رسد و بسیار ارزان‌تر است. این ماموریت توسط راکت لب، دانشگاه «ام‌آی‌تی» (MIT) و نیکوکاران ناشناس تأمین‌کننده می‌شود و تخمین زده می‌شود که فقط ۱۰ میلیون دلار پول داشته باشید. این تنها یک درصد از هزینه تخمین زده‌شده هر دو ماموریت آینده ناسا در زهره است.

زهره که داغ‌ترین سیاره منظومه شمسی به شماره می‌رود، به طور کلی یک سیاره جهان در نظر گرفته می‌شود. سطح پایین زهره به اندازه‌های بالاست که سرب را ذوب می‌کند اما سرنخ‌هایی را به دست می‌آورند که نشان‌دهنده میکروب حیاتی است در آسمان زهره که شرایط مشابه زمین دارند، وجود داشته باشد.

راکت لب، مأموریت برنامه‌ریزی‌شده خود به مقصد زهره را در اوت ۲۰۲۰ اعلام کرد و سپس در مقاله‌ای که دو سال بعد در مجله «Aerospace» منتشر شد، به شرح آن پرداخت. هدف اصلی این مأموریت، بررسی جو زهره برای جستجوی شرایط مورد نیاز برای وجود حیات است.

کاوشگر به دنبال آن ماده شیمیایی نمی‌توانست اما به جستجوی مولکول‌های آلی پیچیده دیگری پرداخت و ترکیب و شکل آنها را در طول فرود خود اندازه‌گیری کند. پیش از این که فشارهای خردکننده و آرام تاول‌زای سطح زهره از کاوشگر را بینند، به زمین فرستاده شود.

اولین ماموریت خصوصی به سیاره زهره امسال پرتاب خواهد شد و به ذکر است به تعویق افتاده است.

انتهای پیام



منبع

سفر کاوشگر به زهره خواهد بود و فقط پنج ماه کوتاه زمان خواهد برد اما دوره جمع آوری داده های آن حتی کوتاه تر خواهد بود. این کاوشگر تنها بین سه تا پنج دقیقه برای جمع آوری داده ها زمان خواهد داشت زیرا از ارتفاع ۶۰ تا ۴۵ کیلومتری در جو زهره فرود می‌آید. این منطقه همان است که در سال ۲۰۲۰ نشانه‌هایی از فسفین را در آن دیدند.

بخوان  در آینده نزدیک، ربات‌ها عضوی از خانواده‌های ژاپنی می‌شوند

کشف فسفین در زهره، به بررسی کمک علمی در بررسی این سیاره کرد. به عنوان مثال، ناسا در حال توسعه دو ماموریت زهره موسوم به «داوینچی» (DAVINCI) و «وریتاس» (VERITAS) است که در دهه ۲۰۲۰ و اوایل ۲۰۳۰ سال برنامه ریزی شده است.

این کاوشگر، کوچک خواهد بود و آن را به ۳۸ سانتی‌متر می‌رسد که فقط کمی بزرگتر از حلقه بسکتبال است. وزن کاوشگر کوچک سیاره زهره، تنها ۲۰.۴ خواهد بود. کاوشگر با موشک «الکترون»(Electron) راکت لب، زمین را ترک خواهد کرد و سپس با فضاپیمای «فوتون»(Photon) این شرکت به سیاره جهنمی منتقل خواهد شد.

پژوهشگران در سال ۲۰۲۰، نشانه‌هایی از فسفین را در ابرهای زهره کردند. این، هیجان ایجاد کرد زیرا روی زمین این ترکیب سمی بی‌رنگ و قابل اشتعال در باتلاق‌ها و مکان‌های دیگر به عنوان محصول جانبی حیات میکروبی می‌شود.

ژانویه ۲۰۲۵ اولین پنجره پرتاب پشتیبان برای کاوشگر زهره بود. سخن راکت لب بدون توضیح دقیق در مورد این مشکل گفت: ما در حال حاضر حاضر بر روی ماموریت‌های تجاری به عنوان یک اولویت است.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، ماموریت شرکت «راکت لب»(Rocket Lab) به سیاره زهره که ابتدا قرار ماه گذشته پرتاب شود، تا ژانویه ۲۰۲۵ به تعویق افتاده است.

کشف مولکول‌های آلی نمی‌تواند وجود حیات میکروبی را در ابرهای زهره ثابت کند اما می‌تواند نشان دهد که این دنیای جهنمی، مهمان‌نوازتر از آن چیزی است که پیشتر تصور می‌شد.