فناوری نانو یا نانو تکنولوژی و کاربردهای آن رایکا صنعت افرند | 1biti

در حدود ۴۰۰ سال پیش از میلاد مسیح، دموکریتوس فیلسوف یونانی، برای اولین بار واژه اتم را که در زبان یونانی به معنی غیرقابل بُرش، برای توصیف ذرات سازنده مواد به کار برد. موضوع شگفت آور آن است که میتوانیم داروهای لازم برای غدد سرطانی را بدون تاثیرگذاری برسلول های سالم به طور منظم به سلول مورد نظر برسانیم و تومور ایجاد شده را به طور اختصاصی مورد درمان قرار دهیم . در علوم فیزیک، شیمی، زیست شناسی و مکانیک کوانتوم بشر مدت هاست که با مواد در مقیاس بسیار کوچک و اتم ها و مولکول ها سرو کار داشته و دارد . این تکنولوژی ممکن است به عنوان حسگر برای پایش کیفیت خاک مزرعه کشاورزی عمل کند و در نتیجه سلامت گیاهان کشاورزی را حفظ کند. این بررسی چالش‌های فعلی پایداری، امنیت غذایی و تغییرات آب و هوایی را که توسط محققان در زمینه نانو تکنولوژی در بهبود کشاورزی بررسی می‌شود، پوشش می‌دهد.

http://118amoozesh.ir

نانو تکنولوژی در الکترونیک، زیست شناسی، ژنتیک، هوا نوردی، مطالعات انرژی و حتی در علوم مهندسی دیگر نیز به کار برده می شود. در این پژوهش نانو تکنولوژی در علوم مهندسی و راه های گسترش و توسعه آن در کشور مورد بررسی قرار گرفته است. فناوری نانو فرایند دستکاری مواد در مقیاس اتمی و تولید مواد و ابزار، به وسیله کنترل آن‌ها در سطح اتم‌ها و مولکولهاست. فناوری نانو منجر به تغییرات شگرف در استفاده از منابع طبیعی، انرژی و آب خواهد شد و پساب و آلودگی را کاهش خواهد داد.

کاربردهای نانو در محیط زیست

این باتری ها به طور قابل توجهی سریعتر از باتریهای معمولی شارژ می شوند. یکی از زمینه‌های هیجان انگیز فناوری نانو، امکان ساخت ماشین‌های فوق‌العاده کوچک نظیر چرخ دنده‌، سوییچ‌، پمپ و یا موتور از اتم‌ها است. نانو ربات‌ها می‌توانند کاربردهای بسیار موثری در علوم پزشکی داشته باشند. به طور مثال نانوربات‌های حامل دارو، می‌توانند از طریق رگ‌ها به هر جایی از بدن بروند که دسترسی به آن مشکل و یا غیر ممکن است. نانوربات‌ها بدون آنکه نیرویی خارجی به آن‌ها وارد شود، می‌توانند از طریق نیروی الکترواستاتیکی بین مولکولی فعالیت خود را انجام دهند. به طور مثال در شکل زیر، چینش اتمی سبز رنگ که به صورت یک حلقه با بار الکتریکی مثبت در آمده است، بین دو قطب منفی به واسطه نیروی دافعه کولمبی حرکت می‌کند.

نانوفناوری

این تیم پروتئین کانونی چسبندگی کیناز را مورد هدف قرار دادند که فعال شدن آن منجر به تغییرات درونی سلول‌ها و در نتیجه افزایش قابلیت‌های چسبندگی آنها می‌‌شود. آن‌ها برای اولین بار نشان دادند که می‌توانند یک عامل نانومحاسباتی کارآمد در سلول‌های زنده بسازند که می‌تواند رفتار سلول را کنترل کند. فناوری نانو کاربردهای متعددی در زمینه های موادغذایی، دارو، تشخیص پزشکی، مجله خبری 1 بیتی بیوتکنولوژی، الکترونیک و کامپیوتر، حمل و نقل، انرژی، محیط زیست، مواد، هوافضا، امنیت ملی و… دارد. ویژگی خاص فناوری نانو داشتنن عناصری به نام نانو مواد و نانو ساختار است. در حقیقت نانو تکنولوژی فهم و به‌ کارگیری خواص جدیدی از مواد و سیستم‌هایی در این ابعاد است که اثرات فیزیکی جدیدی غالبا متأثر از غلبه خواص کوانتومی بر خواص کلاسیک از خود نشان می‌دهند.

  • مواد و ابزارآلات نانوساختاري، اميد حل اين مشکل را بوجود آورده‌است.
  • ما در مقیاس متر زندگی می‌کنیم و عموماً با ابزارهایی سروکار داریم که ابعاد نسبتاً قابل لمسی در حدود میلی‌متر تا متر دارند.
  • صنعت داروسازی از ایده های جدید به ویژه از طریق رهایش دارو, تصویربرداری در بدن و درمان های جدید انتظار دارد.
  • هدف گیری فعال را می توان با هدف قرار دادن غیر فعال برای کاهش بیشتر برهمکنش دارو با بافت سالم به منظور دستیابی به کاهش بیشتر در تومور با استفاده از دوزهای پایین تر دارو، ترکیب کرد.
بخوان  قبولی های کانون گروه تجربی در رشته تكنولوژي پزشکي هسته اي | 1biti

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم. براساس سند چشم انداز افق ۱۴۰۴ پیش بینی شده است که ایران به ۲ درصد سهم بازار جهانی در بازار نانو برسد. ساخت ميكروســـكوپ هاي قدرتمنـــد که امكــان مشاهده و دستكاري سـلول ها، باكتري ها و ويروس ها را فراهم مي كنند. البته اینشرکتبرای راحتی بیشتر شما ، امکان خرید اقساطی حتی بدون ضامن را در سایت فراهم کرده است و در صورتی که برای انتخاب محصول به مشکلی برخورد کردید میتوانید از پشتیبان های دکورشاپ به صورت رایگان مشاوره بگیرید . نقش آلومینا در جهان اکسید آلومینیوم یا آلومینا در حالت‌های مختلف در زندگی روزمره ما مورد استفاده قرار می­‌گی…

اهمیت ، اثرات و فواید نانو تکنولوژی