تصاویر جدید جیمز وب از خوشه پاندورا

«ایو لابه» ستاره‌شناس از دانشگاه فناوری سوینبرن در ملبورن، استرالیا، پژوهشگر ارشد این برنامه که UNCOVER نام دارد نیز گفت: در مرکز اصلی در سمت راست پایین در تصویر وب که هابل هرگز تصویربرداری نشده است، صدها مکان دور دیده می‌شود. تصویر خوشه پاندورا که وب آن را ثبت کرده است، ذهن‌تر و بهتر از آنچه قبلا دیده‌ایم است. اولین واکنش من به تصویر این بود که خیلی زیباست. شبیه سازی تشکیل کهکشان بود. باید به خود یادآوری می‌کردیم که این را واقعی می‌دانیم و اکنون در عصری از نجوم کار می‌کنیم.

مرحله بعدی بررسی دقیق داده‌های تصویربرداری و انتخاب کهکشان‌ها برای رصد بعدی با خودروهای فروسرخ نزدیک (NIRSpec) است که اندازه‌گیری دقیقی از فاصله‌ها را با سایر اطلاعات جامع در ترکیبات کهکشان‌ها ارائه می‌کند و بینش‌ها را می‌کند.

تلسکوپی فضای جیمز وب که پروژه مشترک آژانس های فضایی آمریکا، اروپا و کانادا است، در تاریخ ۲۵ دسامبر ۲۰۲۱ مصادف با چهارم دی ماه سال ۱۴۰۰ به فضا پرتاب شد. این رصدخانه فضای پیشرفته پس از گذشت یک ماه به هدف خود در نقطه لاگرانژ ۲ رسید و راه‌اندازی ابزارهای علمی پیشرفته آن به مدت ۶ ماه توسط محققان در زمین و دنبال شد. ۲۱ تیرماه پس از مدت‌ها انتظار، از اولین تصویر اصلی تلسکوپ فضایی جیمزوب رونمایی شد. این تصویر که یکی از تصاویر ثبت‌شده توسط تلسکوپی فضای جیمز وب بود، توسط جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در جریان رویدادی که به صورت زنده از کاخ سفید پخش می‌شود، پخش می‌شود و در وب‌سایت ناسا و رسانه‌های اجتماعی منتشر می‌شود.

بخوان  آزمایشگاهی گوشتی تا ۲۵ برابر بیشتر کربن تولید می‌کند

انتهای پیام



منبع

به گزارش ایسنا و به نقل از تی ای، خوشه پاندورا که با نام آبل 2744 (ابل 2744) نیز می‌شود، یک مکان غول پیکر است که در فاصله حدود 4 میلیون سال نوری از زمین در فلکی سنگتراش قرار دارد. پیش از این، تلسکوپ فضایی هابل ناسا نیز هسته مرکزی پاندورا را بررسی کرده بود.

با عمل به عنوان یک ذره‌بین طبیعی، ترکیبی از خوشه‌های کهکشانی یک عدسی گرانشی قوی ایجاد می‌کند که بسیاری از آن‌ها را در کیهان‌های اولیه می‌سازند.

تصاویر جدید تلسکوپ فضایی جیمز وب از خوشه پاندورا، تصویری واضح تر و باکیفیت تر را نشان می دهد.

در حال حاضر، تلسکوپ فضای جیمز وب ناسا، جزئیاتی از منطقه‌ای در فضایی که به عنوان خوشه پاندورا می‌شود را ارائه می‌دهد که هرگز نرسیده است. از نگاه تلسکوپ جیمز وب، سه خوشه عظیم کهکشانی در حال ادغام برای تشکیل یک اَبرخوشه دیده می‌شوند.

این خوشه توسط تیم UNCOVER با استفاده از دوربین مادون قرمز نزدیک وب (NIRCam) و حدود ۳۰ ساعت مشاهده و بررسی رصد شد و هر نوردهی ۴ تا ۶ ساعت طول کشید.

«راشل بزانسون» ستاره‌شناس دانشگاه پیتسبورگ در پنسیلوانیا گفت: زمانی که تصاویر خوشه پاندورا برای اولین بار از تلسکوپ وب شد، ما کمی تحت تأثیر قرار گرفتیم. تعداد زیادی در خوشه و تعداد زیادی کهکشان در دوردست وجود دارد. خودم را در حال گم شدن در تصویر دیدم. وب فراتر از انتظارات ما عمل کرده بود.