سفری به دنیای بزرگترین زیستگاه گیاهشناسی محصور جهان


شاید سفر به جنگل‌های بارانی که از آنها به عنوان ریه‌های زمین یاد می‌شود، یا دیدن بدبوترین زمین برای همه امکان پذیر نیست، اما پروژه «ایدن» در جنوب غربی انگلیس، تجربه متفاوتی را برای گردشگران از سراسر جهان فراهم کرده است.

به گزارش ایسنا، احتمالاً شما هم نام “باغ‌های معلق بابل” (Hanging Gardens of Babylon) را به عنوان یکی از عجایب هفت‌گانه را می‌بینید. در برخی از متون بازمانده از عهد باستان چنین روایت شده است که در حدود ۶۰۰ سال پیش از میلاد، دختر هوخشتره (پادشاه ماد) با بخت‌النصر (پادشاه امپراتوی بابل) ازدواج کرد تا میان دو قوم صلح پایدار بماند.

سرزمین ماد، سرزمینی سرسبز و کوهستانی و پوشیده از گیاهان و درختان مختلف بود، ولی سرزمین بابل در منطقه مسطح و فلاتی خشک قرار داشت. آمیتیس، همسر بخت‌النصر به دلیل دوری از سرزمین خوش آب و هوای ماد، دچار بیماری و افسردگی می‌شود.

بخت‌النصر برای بهبود حال همسرش دستور می‌دهد که باغ‌های معلق بابل که شامل تراس‌های چندطبقه از گیاهان مختلف هستند، ساخته می‌شوند تا به نوعی، فضای سبز سرزمین ماد را شبیه‌سازی کند.

سفری به دنیای بزرگترین زیستگاه گیاهشناسی محصور جهان

شبیه سازی از باغ های معلق بابل

سفری به دنیای بزرگترین زیستگاه گیاهشناسی محصور جهان

شبیه سازی از باغ‌های معلق بابل (تصویر: نشنال جئوگرافیک)

روایت‌های دیگری هم در مورد زمان و علت ساخته شدن باغ‌های معلق بابل مطرح می‌شود که هیچ‌کدام به صورت قطعی، تایید نشده است. موقعیت مکانی دقیق باغ‌های معلق بابل به دلیل باقی نماندن بقایای آن نیز مشخص نیست.

این مقدمه ارائه می‌کند تا به پروژه جذابی اشاره کند که در آن، گیاهان از آسیای جنوب شرقی، آفریقا و مناطق گرمسیری آمریکا به جنوب منتقل شده‌اند و تا محیط زیست مدیترانه‌ای و جنگل‌های بارانی را برای ساکنان قره سرسبز اروپا در یک گلخانه غول‌پیکر شبیه‌سازی کنند.

پروژه آیدن” (Eden Project) به عنوان بزرگترین پروژه خانه‌های جهان، گلخانه غول‌پیکر چندگنبدی دارای گیاهانی از مناطق مختلف کره زمین است که علاوه بر کاربردهای علمی، پژوهشی و آموزشی، به یک جاذبه گردشگری مهم در انگلیس تبدیل می‌شود.

بزرگترین زیستگاه گیاهشناسی محصور جهان (world’s greatest enclosed botanical habitat) در منطقه “کورنوال” در جنوب غربی انگلیس، در محل یک معدن قدیمی و متروکه 100 ساله ساخته شده است.

سفری به دنیای بزرگترین زیستگاه گیاهشناسی محصور جهان

طراحی و معماری

این پروژه توسط “تیم اسمیت” (تیم اسمیت) و “جاناتان بال” (جاناتان بال) طراحی شد و گروه معماری به رهبری “نیکلاس گریمشاو” (Nicholas Grimshaw)، اجرای این پروژه عظیم را انجام داد.

ایده اولیه “پروژه آیدن” در سال ۱۹۹۶ بازمی‌گرداند و آن را از سال ۱۹۹۸ آغاز کرد. اولین پروژه در سال 2000 افتتاح شد و اولین پروژه در سپتامبر همان سال به این منطقه منتقل شد، اما مجموعه تا مارس سال 2011 به طول انجامید.

سفری به دنیای بزرگترین زیستگاه گیاهشناسی محصور جهان

این مجموعه شامل دو گلخانه‌ گنبدی‌شکل و حباب‌مانند عظیم است که هرکدام شبیه یک بیوم طبیعی (natural biome) هستند و هزاران گونه گیاهی از سرتاسر جهان را در خود جای داده است.

در ساخت این گنبدهای عظیم از شیشه استفاده نشده است. این گنبدها از صدها سلول “اتیلن تترا فلوئورواتیلن” (ETFE) شش‌ضلعی و پنج‌ضلعی تشکیل شده‌اند.

این مواد پلیمری بسیار قوی، مستحکم و سبک وزن هستند و داربست های فولادی لوله هایشکل، از این ساختار عظیم پشتیبانی می کند.

سفری به دنیای بزرگترین زیستگاه گیاهشناسی محصور جهان

مجموعه ساختار

این ساختارهای حباب‌مانند و گنبدی‌شکل، بیوم (Biome) نامیده می‌شوند.

“بیوم” بزرگتر که شامل چند سازه گنبدی‌شکل مجاور هم است، محیط جنگل‌های بارانی (محیط جنگل‌های بارانی) را شبیه‌سازی می‌کند و می‌توان گفت که بزرگترین جنگل‌های بارانی سرپوشیده در جهان است.

در بیوم دوم نیز که به همین شکل ساخته شده است، محیط مدیترانه‌ای (محیط مدیترانه) شبیه‌سازی شده است.

سفری به دنیای بزرگترین زیستگاه گیاهشناسی محصور جهان

در بخش خارجی این مجموعه نیز یک باغ گیاه‌شناسی احداث شده است که گیاهان و جانوران بومی بریتانیا در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دارند.

در این گلخانه‌های عظیم، بیش از یک هزار گونه گیاهی از آسیای جنوب شرقی، آفریقا و مناطق گرمسیری آمریکای جنوبی از جمله درختان کائو و موز، همچنین گلکا کمیاب تیتان آروم (تیتان آروم) که فقط دو روز در سال گل می‌دهد و به بوی بدش معروف است، نگهداری می‌شود.

اما به این نکته هم اشاره کرد که انتقال گیاهان از زیستگاه اصلی به این گلخانه‌های عظیم در انگلیس، با مخالفت و اعتراض فعالان محیط زیست مواجه است.

سفری به دنیای بزرگترین زیستگاه گیاهشناسی محصور جهان

گل کمیاب تیتان آروم (Titan Arum)

بجز آب مخصوص آشامیدن، آب بسیار مورد نیاز برای ایجاد شرایط محیطی برای خانه‌های بارانی و همچنین برای سرویس دهی به سرویس‌های بهداشتی همگی از طریق آب باران ضدعفونی‌شده است که در بخش‌های مختلف این مجموعه جمع‌آوری می‌شود، می‌شود.

همچنین برای تأمین انرژی برق مورد نیاز این مجموعه، از توربین‌های بادی متعددی که در منطقه «کورنوال» احداث شده‌اند، استفاده می‌شود.

در دسامبر ۲۰۱۰ پروژه ایدن، مجوز ساخت یک نیروگاه برق برق زمینی را تولید کرد که تقریباً ۴ مگاوات برق می‌کند. این پروژه شامل گرمایش زمین گرمایی و برق زمین گرمایی است.

سفری به دنیای بزرگترین زیستگاه گیاهشناسی محصور جهان

تاسیسات و برنامه های آموزشی

هدف اصلی پروژه ایدن، آموزش و توانمندسازی در حوزه محیط زیست با مطالعه بر وابستگی متقابل گیاهان و مردم است. در این پروژه، ارتباط متقابل موجود زنده با آموزش داده شده و قدرت فعالیت هایی است که مردم می توانند برای محافظت از سیاره زمین انجام دهند، نشان داده شود.

برگزاری نمایشگاه‌های گل و گیاه، دوره‌های کوتاه مدت باغبانی، آموزش به کودکان در خصوص گیاهان، از جمله برنامه‌های جانبی است که در این مجموعه برگزار می‌شود.

سفری به دنیای بزرگترین زیستگاه گیاهشناسی محصور جهان

“پروژه آیدن” علاوه بر کاربردهای علمی، پژوهشی و آموزشی، به یک جاذبه گردشگری مهم در انگلیس تبدیل شده است و از زمان افتتاح، بیش از یک میلیارد پوند به اقتصاد منطقه کمک کرده است.

با گذشت بیش از دو دهه از زمان افتتاح پروژه ایدن، بیش از 22 میلیون نفر بازدیدکننده داخلی و خارجی از این مجموعه بازدید کرده اند. سالانه بیش از ۵۰ هزار نفر دانش‌آموز از بزرگترین زیستگاه گیاه‌شناسی محصور جهان بازدید کرده و در دوره‌های آموزشی که در این مجموعه برگزار می‌شود، شرکت می‌کنند.

سفری به دنیای بزرگترین زیستگاه گیاهشناسی محصور جهان

برنامه های آتی

اهداف پروژه ایدن با هدف مخاطب بیشتر، قصد دارند در ماه ژوئیه آینده (تیرماه ۱۴۰۲)، فضای بازی را در محیط بیرونی این مجموعه افتتاح کنند.

این که زمین بازی طبیعت (Nature’s Playground) نامیده می شود، در زمینی به مساحت 500 مترمربع ساخته شده و دارای یک ساختار عظیم به شکل درخت است که درخت زندگی (Tree of Life) نامگذاری شده و شامل وسایل بازی از جمله سرسره، تاب است. ، آب بازی، تورهای معلق و یک معدن خاک رس مینیاتوری است.

سفری به دنیای بزرگترین زیستگاه گیاهشناسی محصور جهان

درخت زندگی (Tree of Life) در محوطه بیرونی پروژه آیدن

کودکان می‌توانند از این ساختار درخت‌مانند بالا رفته و مناطق اطراف را از بالای آن تماشا کنند. هدف از این اقدام، ارتباط هرچه بهتر کودکان با طبیعت؛ کمک به رشد ذهنی، جسمی و عاطفی کودکان؛ گسترش تخیل و درگیر شدن با دنیای اطراف و در عین حال، کسب تجربه‌های هیجان انگیز و فراموش‌نشدنی عنوان شده است.

یکی دیگر از برنامه‌های آتی، “پروژه ایدن مورکامب” (Eden Project Morecambe) است که پیش از این با نام Eden Project North شناخته می‌شود.

سفری به دنیای بزرگترین زیستگاه گیاهشناسی محصور جهان

پروژه ایدن مورکامب (Eden Project Morecambe)

این پروژه با محیط زیست زیست دریایی، با پشتیبانی تیم پروژه در کورنوال همراه با شرکای محلی از جمله دانشگاه لینکستر در شهر ساحلی مورکام در منطقه لنکشایر اجرا می شود.

منابع:

edenproject.com

cnn.com

wikipedia.org

worldatlas.com

discoveryuk.com

interesengineering.com

انتهای پیام



منبع

بخوان  پشتیبانی ستاد فناوری‌های ارتباطات از طرح‌های پژوهشی و دوره‌های پسادکتری/آخرین مهلت ثبت نام