اولین دوربین دیجیتالی زنده ساخته شد

طبیعت‌های چیزهایی که در بسیاری از فناوری‌های انسانی وجود دارند، در مورد ذخیره‌سازی داده‌ها نیز خیلی از ما جلو هستند. دی‌انان‌ها می‌توانند اطلاعات را از هر سیستمی که ما کارتر می‌کنیم ایجاد کنیم، ذخیره کند.

اکنون دانشگاه ملی سنگاپور(NUS) یک روش نویدبخش جدید برای نوشتن داده‌ها و خواندن آنها از روی دی‌ان‌ای ایجاد کرده‌اند.

دی‌ان‌ای قادر است ۲۱۵ میلیون دانشجو را در یک جمع‌آوری گرم می‌کند. بهتر است از آن در شرایط مناسب، هزاران سال یا حتی بیشتر دوام بیاورد، بنابراین جای تعجب نیست که برای جستجو کردن، راههایی ذخیره شده باشد.

این پژوهش در مجله Nature Communications منتشر شده است.

وی افزود: کار ما نه تنها کاربردهای ذخیره‌سازی داده‌ها را بررسی می‌کند. ما امیدواریم که این کار، زمینه را برای ادامه نوآوری در ثبت و ذخیره اطلاعات ارائه کند.

اما مطمئناً وجود دارد. به عنوان مثال تولید دی‌ان‌های مصنوعی به سختی انجام می‌شود و می‌توان آن را شکننده کرد، که هر دوی این مشکل‌ها، از آن استفاده می‌کنند تا در مواردی که نیاز به مشکلات بزرگی دارند، می‌شوند.

آنها می‌گویند این روش مانند یک نسخه بیولوژیکی از یک دوربین دیجیتال عمل می‌کند و به همین دلیل آن را «BacCam» نامیده‌اند.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، دانش‌آموزان برای استفاده از روش‌های ذخیره‌سازی باورنکردنی داده‌ها در دی‌ان‌های به روشی مبتنی بر پذیرش‌های ابداع کرده‌اند. یک «دوربین بیولوژیکی» تصاویر را در دی‌ان‌های سلول‌های زنده نقش می‌زند که با برکد برای بازیابی برچسب‌ها می‌شوند.

انتهای پیام



منبع

این تیم در آزمایشات خود نشان داد که سیستم BacCam می‌تواند ثبت و ذخیره شود. نکته مهم این است که از ابزارهای زنده آسان‌تر، ارزان‌تر و قابل پذیرش‌تر از تولید دی‌ان‌های مصنوعی و این سلول‌ها در شرایط عادی راحت‌تر زنده می‌مانند، استفاده می‌شود.

بخوان  استارشیپ باید ظرف ۳ تا ۴ هفته آماده پرواز شود

پروفسور پو چوئه لو، پژوهشگر اصلی این مطالعه می‌گوید: دی‌ان‌ایِ درون یک سلول را به عنوان یک فیلم عکاسی توسعه یافته می‌بینید. ما با استفاده از اپتوژنتیک – استفاده از تکنیک‌هایی که فعالیت‌های سلول‌ها را با نوری شبیه به مکانیزم شاتر دوربین کنترل می‌کند- موفق شد با چاپ سیگنال‌های نوری بر روی این فیلم‌های دی‌ان‌ای، تصاویر را ثبت کنیم.

دانش سنگاپوری روش برای ذخیره‌شده‌ها در دی‌ان‌هایِ باکتری‌های زنده به وسیله یک دوربین زیستی ابداع کرده‌اند.

از لیزرهای نور قرمز و آبی برای بیان ژن درهای مهندسی شده ویژه استفاده می‌شود که داده‌های موجود در آن‌ها را رمزگذاری می‌کند. از تکنیک‌های بارکدگذاری موجود برای برچسب‌گذاری داده‌ها با برچسب‌های هویتی منحصر به فرد به فرد استفاده می‌شود که سپس می‌توان با استفاده از الگوریتم‌های ماشینی سازماندهی و بازیابی می‌شود.

پو می‌گوید: ما با استفاده از قدرت دی‌ان‌ای و مدارهای اپتوژنتیک، اولین «دوربین دیجیتال زنده» را ایجاد کرده‌ایم که ویژگی‌های آن را صرفاً و کارآمد برای ذخیره‌سازی داده‌های دی‌ان‌ای ارائه می‌دهد.