این سیاره هر ۵ روز یک بار سال نو را جشن می‌گیرند!

انتهای پیام



منبع

این سیاره فراخورشیدی تازه کشف شده است که «TOI-778 b» نام دارد، نمونه‌ای از جهانی است که «مشتری داغ» نامیده می‌شود. مشتری داغ، دنیایی شبیه به غول گازی مشتری است اما به ستاره‌اش بسیار نزدیک است. این نزدیکی باعث ایجاد شرایط ناملایم شده است. برای مثال، سطح آن قدر گرم است که می‌توان آن را تبخیر کند.

گروهی از ستاره‌شناسان، یک سیاره فراخورشیدی جدید را کشف کرده‌اند که سال نو در آن هر پنج روز یک بار است.

سیاره فراخورشیدی TOI-778 b، شعاع 1.4 برابر مشتری است و معمولاً 2.8 برابر بزرگ‌تر از این غول گازی است. این سیاره هر ۴.۶ روز یک بار به دور ستاره میزبان خود می‌چرخد و سطح آن حدود ۱۲۲۷ درجه سلسیوس تخمین زده می‌شود.

این سیاره توسط گروهی از ستاره‌شناسان به سرپرستی «جیک کلارک»(Jake Clark)، دانشمند «دانشگاه کوئینزلند جنوبی»(USQ)، با استفاده از «ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران» یا «تس»(TESS) ناسا مشاهده شد. تس با انجام یک بررسی در حدود 200 هزار ستاره مجاور، بیش از 600 سیاره فراخورشیدی احتمالی را شناسایی کرده است.

ستاره والد این سیاره با سرعت ۴۰ کیلومتر در می‌چرخد. این ستاره 1.95 میلیون ساله، از نصف سن خورشید 4.6 میلیون ساله ما را دارد و سطح آن بین 6700 تا 6800 کلوین تخمین زده شده است.

از این تعداد، ۲۸۲ سیاره فراخورشیدی به تصویب رسیده و فهرستی شامل بیش از ۵۰۰۰ سیاره شناخته شده از منظومه شمسی پیوسته است.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، ستاره‌شناسان سیاره‌های را کشف‌کردند که سه برابر می‌کردند و به دور یک ستاره کوتوله می‌چرخد که به سرعت در حال چرخش در فاصله ۵۳۰ سال نوری از زمین است. این سیاره هر پنج روز یک بار به دور ستاره خود می‌چرخد.

بخوان  چین در فکر کاوش یک سیارک به وسیله یک فضای رباتیک

این مشتری داغ، در فاصله 9 میلیون کیلومتری ستاره خود میچرخد. این فاصله بسیار نزدیکتر از فاصله نزدیکترین سیاره منظومه شمسی ما یعنی عطارد به خورشید است که در فاصله حدود ۴۶ میلیون کیلومتری از خورشید قرار دارد.

کلارک و گروهش، این مشتری داغ جدید را با مشاهده یک فرورفتگی در خروجی نور ستاره آن کشف کردند که هنگام عبور از چهره ستاره مادر خود، از منظر ما روی زمین ایجاد می‌شود. ماهیت سیاره‌ای TOI-778 b با بررسی‌های بعدی توسط تلسکوپی و اندازه‌گیری سرعت آن زمین را بررسی کرد.