ثبت واضح‌ترین تصویر از جنین در حال رشد انسان

پژوهشگران به مقایسه رویدادهای کلیدی در جنین انسان و موش بپردازند که به عنوان مدل مطالعه برای رشد جنین مورد استفاده قرار می‌گیرند. آنها چند تفاوت مهم را انجام دادند. به عنوان مثال، روندی به نام فشرده سازی که شامل افزایش تغییرات در شکل سلول است، در مرحله ۱۲ سلول جنین انسان و مرحله ۸ سلول جنین موش آغاز می شود. این روند در جنین هم‌زمان نیست و همین امر باعث تغییر شکل‌گیری سلول‌های درونی و بیرونی می‌شود.

پلاچتا گفت: این روش حتی ممکن است روزی کاربردهای بالینی داشته باشد. ما در آینده می‌توانیم از این روش تصویربرداری زنده برای پیگیری رشد جنین‌ها در کلینیک غیرتهاجمی استفاده کنیم.

پلاچتا ادامه داد: ما می‌توانیم سلول‌های در حال تقسیم شدن و کروموزوم‌های در حال جدا شدن را ببینیم. حتی می‌توانیم‌های جداسازی کروموزوم را در لحظه ثبت کنیم.

به عنوان مثال، پژوهشگران مشاهده کردند که سلول‌های لایه بیرونی جنین موسوم به «تروفکتودرم» (trophectoderm)، بخشی از DNA خود را طی مرحله‌ای از تکثیر سلولی به نام «اینترفاز» (interphase) از دست می‌دهند. در مرحله اینترفاز، سلول‌ها DNA خود را تکثیر می‌کنند.

پژوهشگران معمولاً باید جنین‌های انسان را با استفاده از نمونه‌های پس از مطالعه مرگ مصرف کنند، زیرا از تجهیزات مورد استفاده برای ساخت سلول‌های زنده، با اصلاح ژنتیکی آنها برای تولید فلورسنت همراه هستند. پلاچ و همکارانش، راه حلی را با استفاده از رنگ‌های فلورسنت ایجاد می‌کنند که می‌توان به نمونه‌ای اضافه کرد تا ساختارهای سلولی ویژه را کند.

محققان از یک رنگ فلورسنت موسوم به «SPY655-DNA» استفاده کردند که DNA ژنوم را نشان می‌دهد و یک رنگ دیگر موسوم را به «SPY555-actin» نشان می‌دهد که پرورش دهنده به نام «افاکتین» (F-actin) را می‌کند. سپس، آنها ده‌ها جنین زنده را در طول ۴۰ ساعت اول با استفاده از میکروسکوپ‌های اسکن لیزری قوی به تصویر کشیدند.

بخوان  مایکروسافت می تواند یکی از مفیدترین ویژگی های ویندوز 11 را برای صرفه جویی در رایانه شما کاهش دهد

«نیکلاس پلاچتا»(Nicolas Plachta) زیست‌شناس سلولی «دانشگاه پنسیلوانیا»(UPenn) و از پژوهشگران این پروژه گفت: این اولین باری است که می‌توان از جنین انسان در مراحل اولیه رشد، با مشاهده سلول‌های تصویربرداری انجام داد. ما می‌توانیم سلول‌های مند و چگونگی آن‌ها را با تشکیل یک جنین پیش‌بینی کنیم.

این روش به پژوهشگران امکان می دهد تا رویدادهای مهم را در چند روز اول رشد، بدون اعمال تغییر ژنتیکی روی جنین مطالعه کنند. احتمال تغییر ژنتیکی روی جنین، مشکلی است که پیشتر از برخی روش‌های تصویربرداری جنین انسان را به توضیح درباره‌ی اخلاقی محدود کرده است.

انتهای پیام



منبع

رنگهای فلورسنت

محققان امیدوارند با تصویربرداری از جنین انسان در طول دوره‌های طولانی‌تر، از میکروسکوپ‌های لیزری با شدت پایین و ترکیب رنگ‌های دیگری استفاده می‌کنند که می‌توانند پژوهش‌های مختلفی مانند سلول غشایی را انجام دهند، این پژوهش را تقویت کند.

«ساد کلیتون» (Sade Clayton) زیست‌شناس سلولی «دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس» (WUSTL) گفت: تشخیص دادن این تغییرات کوچک، همان مقاله است که این مقاله را بسیار بدیع می‌کند. این تفاوت‌های کوچک در واقع می‌تواند به تفاوت‌های بسیار بزرگ از نظر رشد رحم تبدیل شود.

پژوهشگران آمریکایی با استفاده از یک روش جدید، واضح‌ترین عکس را از جنین در حال رشد انسان به دست بیاورند.

پلاچتا گفت: جنین های مورد استفاده در این پژوهش، از سوی یک کلینیک آیویاف برای تحقیقات انجام شد. در مراحل اولیه رشد هستند، هر کدام فقط از 60 تا صد سلول تشکیل شده و هنوز هیچ بافتی یا اندام کاملی ندارند.

مقایسه جنین انسان و موش

بخوان  محافظت از موتورسواران با شلوار جین مجهز به کیسه هوا!

این روش تصویربرداری می‌تواند به توسعه روش‌هایی برای غربال‌گری غیرتهاجمی جنین‌هایی کمک کند که از طریق لقاح مصنوعی یا «آی‌وی‌اف» (IVF) می‌شوند.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیچر، پژوهشگران با استفاده از دو آزمایشگاهی تجهیزات معمولی رنگ‌های فلورسنت و میکروسکوپ لیزری، واضح‌ترین و کامل‌ترین عکس از جنین در حال رشد انسان را در لحظه ثبت کرده‌اند.

چنین خطاهایی می‌توانند با ناهنجاری‌های کروموزومی مانند «آنیوپلوئیدی» (Aneuploidy) مرتبط باشند که با کروموزوم‌های اضافی یا از دست‌رفته در جنین‌های اولیه خاص و با شکستن بارداری و لانه‌گزینی مرتبط باشد.

این پژوهش، در مجله «سل» به چاپ رسید.

«زیو ویلیامز» (Zev Williams) متخصص باروری «دانشگاه کلمبیا» (دانشگاه کلمبیا) گفت: دانستن زمان آنیوپلیدی به ما امکان می‌دهد تا فرصت‌هایی را برای مداخله و تلاش برای حل کردن مشکل به دست آوریم. عکس‌های جدید، اولین روزهای رشد جنین را با وضوحی که پیشتر دیده نشده بود، نشان می‌دهند.