بررسی امکان وجود حیات در مریخ با بررسی رودخانه‌های باستانی

این مطالعه همچنین محاسبه کرد که رودخانه‌های تایتان در مقایسه با رودخانه‌هایی که جریان‌های مشابهی روی زمین یا مریخ دارند، پهن‌تر هستند و شیب ملایم‌تری دارند.

با وجود اینکه نمی‌توانیم رودخانه‌ها را ببینیم و حضوری مطالعه کنیم، این تکنیک جدید به کمک انسان‌ها در مورد رفتار رودخانه‌ها تخمین داشته باشند.

پروون افزود: این روش در مریخ به ما ماشین زمان می‌دهد تا رودخانه‌هایی را که اکنون مرده‌اند، زنده کنیم و حس کنیم زمانی که به طور فعال در جریان بودند، چگونه بودند.

وی این معادلات جدید را بر روی داده‌های ۴۹۱ رودخانه روی زمین آزمایش کرد و پیش‌بینی‌هایی را دریافت کرد که صرفاً بر اساس عرض و شیب هر رودخانه انجام می‌شود، دقیق است.

آنها می‌گویند که این روش جدید از مشاهدات ماهواره‌ای برای تخمین سرعت حرکت رودخانه‌ها و رسوبات به پایین دست می‌کند.

سپس معادلات اصلاح شده برای رودخانه‌های باستانی مریخ، به ‌ویژه رودخانه‌هایی که به دهانه‌های گیل و جزرو منتهی می‌شوند، می‌شوند که سرمایه‌گذاری‌ها در سال‌های پیش دریاچه‌هایی از آب بوده، اعمال می‌شوند.

داده‌های فضاپیمای کاسینی ناسا به دلیل جو غلیظ و فاصله ماه از زمین، تعداد محدودی از تصاویر از سطح تایتان نسبت به مریخ ارائه شده است. پژوهشگران MIT هنگام مطالعه تصاویر گرفته شده از رودخانه‌های تایتان، رودخانه‌های روی زمین، از نبود دلتاهای بادبزن‌شکل در دهانه رودخانه‌های تایتان گیج شدند.

انتهای پیام



منبع

این دانشمند با ترسیم معادلاتی با تغییراتی مانند قدرت میدان گرانشی روی رودخانه و اندازه و چگالی رسوبی که به امتداد بستر رودخانه رانده شده است، وضعیت را به تجزیه و تحلیل ریاضی و تحلیل کرد.

بخوان  اولین صدا از گردباد مریخ منتشر شد

در حالی که دانش‌آموزان از رودخانه‌ها در جهان‌های دیگر در منظومه شمسی را در گذشته مشاهده کرده‌اند، تا به حال برای مطالعه دقیق و درک آن‌ها تلاش زیادی کرده‌اند.

با این حال، زمین شناسان موسسه فناوری ماساچوست(MIT) اخیراً تکنیک‌هایی را ارائه کرده‌اند که راه را برای مطالعه اندازه گیری جریان رودخانه در سایر سیارات، سیارات فراخورشیدی و قمرها هموار می‌کند.

دانشمندان با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و استفاده از موارد استفاده برای اندازه‌گیری رودخانه‌های رودخانه‌ها در زمین، می‌زنند که رودخانه‌های باستانی مریخ ممکن است زمانی برای حفظ حیات باشد.

این پژوهش نظریه پارکر را گسترش داد که نشان داد روابط بین‌المللی از جمله عرض، عمق، شیب و سرعت جریان آن وجود دارد.

برچ های معادلات گرانش مریخ و تخمین عرض و شیب هر رودخانه، بر اساس تصاویر و اندازه گیری های ارتفاع گرفته شده توسط ماهواره های در حال گردش، برای پیش بینی میزان جریان هر رودخانه استفاده می شود.

ساموئل برچ نویسنده ارشد این مطالعه، معادلات پارکر را با مقداری تغییر که فقط با ورودی‌های عرض و شیب کار می‌کند، توسعه داد.

پژوهشگران از داده‌های ماهواره‌های و مقایسه‌های مربوط به زمین برای محاسبه میزان جریان و ویژگی‌های این رودخانه‌ها استفاده کرده‌اند.

رودخانه های زمینمانند

پژوهشگران فرضیه خود را بر اساس کار «گری پارکر» یکی از نویسندگان این مطالعه ساختند. او یک مجموعه معادلات ریاضی برای توصیف رودخانه روی زمین در دهه ۲۰۰۰ ایجاد کرد.

این پژوهش‌های دو رودخانه بدون دلتا در تایتان را تخمین زد و آنها را با یکی از بزرگترین رودخانه‌های روی زمین -رودخانه میسی‌سی‌پی- مقایسه کرد. پژوهشگران دریافتند که دلیل عدم حرکت در رسوبات انباشته، دلتاها قادر به تشکیل روی تایتانتان هستند.

بخوان  Google Workspace واقعاً به هوش مصنوعی نیاز ندارد، اما به هر حال شما آن را دریافت می کنید

تیل پرون و آیدا گرین از دپارتمان علوم زمین، جو و سیاره‌شناسی MIT می‌گویند: آنچه در مورد تایتانور هیجان انگیز است، فعال بودن آن است. با این تکنیک، ما روشی برای پیش بینی واقعی برای مکانی داریم که برای مدت طولانی اطلاعات بیشتری از آن دریافت نمی کنیم.

برچ می‌گوید: تایتان شبیه‌ترین مکان به زمین است. ما فقط گوشه‌های آن را می‌شناسند. چیزهای بسیار بیشتری دارد که ما می‌دانیم آن پایین وجود دارد و این تکنیک از راه دور ما را به آن کمی نزدیکتر می‌کند.

این مطالعه روز گذشته در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.

پرون می‌گوید: این معناست که رودخانه‌هایی با گرانش و انواع روابط مختلف مشابهی را دنبال می‌کنند. این موضوع، این امکان را برای اعمال این روش در سایر سیارات ایجاد کرد.

داده های ماهواره ای از راه دور

به این نتیجه رسیدند که این رودخانه‌ها احتمالاً برای حداقل صد هزار سال در دهانه گیل و حداقل یک میلیون سال در دهانه جزرو جریان داشته‌اند که به اندازه کافی طول بکشد که از حفظ حیات برخوردار باشد.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، مسیرها و دهانه‌های برخوردی در مریخ تنها چیزهایی هستند که از رودخانه‌ها و دریاچه‌های باستانی در مریخ باقی مانده‌اند. این در حالی است که هم اکنون رودخانه‌هایی از متان مایع هنوز در بزرگترین قمر سیاره زحل موسوم به تایتان جریان دارند.