اولین صدا از گردباد مریخ منتشر شد

این صدا شبیه به باد روی زمین است، اما دانش می‌تواند اطلاعات بیشتری از آن دریافت کند.

میکروفن تعبیه شده روی ابزار مریخ‌نورد استقامت موسوم به SuperCam در تاریخ ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۱ یعنی در ۲۱۵امین روز مریخی ماموریت خود این صدا را ضبط کرده است. (یک شبانه‌روز مریخی یا sol حدود 40 دقیقه بیشتر از یک شبانه‌روز روی زمین است.)

مریخ نورد استقامت با طول ۳۰ متر در تاریخ ژوئیه ۲۰۲۰ به فضا پرتاب شد و در تاریخ ۱۸ فوریه ۲۰۲۱ روی خاک مریخ فرود آمد. ناسا از این وسیله نقلیه برای کاوش دهانه جیزرو(Jezero) و جستجوی نشانه‌هایی از میکروبی باستانی به عنوان بخشی از ماموریت موسوم به “مارس ۲۰۲۰” استفاده می‌کند.

مریخ‌نورد “استقامت” ناسا اولین صدای گردباد ایجاد شده روی سطح سیاره سرخ را ضبط و ناسا آن را منتشر کرده و می‌گوید، ممکن است این صدا مانند یک باد شدید به نظر برسد، اما می‌توان چیزهای بیشتری را در دریابند.

به گزارش ایسنا و به نقل از انگجت، ناسا اعلام کرد که مریخ‌نورد “استقامت” (Perseverance) برای اولین بار صدای گرد و غبار سطح مریخ را ضبط کرده است.

را باید ابزارهای استقامت برای افزایش شانس ثبت این طوفان هماهنگ کنند. چرا که این مریخ‌نورد تنها قطعه‌های صوتی را به مدت کمتر از سه دقیقه ضبط می‌کند و این کار را فقط هشت بار در ماه انجام می‌دهد. این به معنای لزوم زمانبندی دقیق و برنامه ریزی برای انجام این کار بود.

ابزارهای دیگر «استقامت» نیز این گردباد را شناسایی کردند که تصویر، اندازه گیری دما و فشار بر این طوفان را می‌شود. به علاوه، می توان از میکروفن برای اندازه گیری دقیق سرعت باد بر اساس صدای تندبادها استفاده کرد.

بخوان  توئیتر ادعاهای ایلان ماسک را رد کرد

گرد و غبار عامل مهمی در برنامه‌ریزی ماموریت‌های مریخی است، چرا که می‌توان سپری حرارتی فضاپیما را فرسایش دهد، به ابزارهای علمی آن آسیب می‌رساند، چتر نجات را از کار بیاندازد و پنل‌های خورشیدی را بپوشاند و از کارایی ساقط کند.

“استقامت” همچنین تصاویری از این طوفان در حال نزدیک شدن به ثبت است.

جان ادوارد مورز، دانشمند سیاره‌شناس در دانشگاه یورک می‌گوید: اگر دوربین به جهت دیگر نگاه می‌کرد یا روشن شدن میکروفن برای تنها چند ثانیه بعد از گذر این برنامه‌ریزی می‌شد، بخش‌های کلیدی این رویداد گم می‌شد. گاهی اوقات خوش شانس بودن در علم کمک می‌کند.

مریخ نورد استقامت قبلاً ۹۰ تندباد و گردباد را در مریخ شناسایی کرده بود که از پیش روی آن عبور کرده بود، اما این اولین باری بود که استقامت به اندازه کافی خوشبخت بود که زمان میکروفن خود را در عبور از گردباد روشن کند.

این فایل نه تنها ما را با شنیدن یک گردباد فرازمینی آشنا می‌کند، بلکه می‌تواند به کمک صوتی کمک کند تا بفهمد چگونه از تأثیر گرد و غبار و خاک مریخ بر ماموریت‌های آینده سیاره سرخ شده است.

این یافته‌ها اطلاعات مهم محیط را به عنوان مرز محلی برای شناسایی سیاره‌ها برای اکتشاف نشان می‌دهد.

وی افزود: این گردباد خاص حتی برای مریخ نیز غیرمعمول است. ما مطمئن نیستیم که چرا گرد و غبار در مرکز آن جمع شده است، اما ممکن است به این دلیل باشد که این طوفان هنوز در مرحله شروع شکل گیری خود بوده است.

تخمین می‌زنند که این گردباد حدود ۲۵ متر و ۱۱۸ متر ارتفاع داشته و با سرعت ۵.۳ متر بر حرکت می‌کند. این طوفان نسبتاً جزئی به مریخ نورد آسیبی نرسانده است.

بخوان  ثبت تصویری متفاوت از خورشید

انتهای پیام



منبع