برنامه‌ریزی پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای برای جذب شرکت‌های فناور در صنعت هسته‌ای



رئیس پژوهشگاه علوم فنون هسته‌ای با تاکید بر فناوری‌های فناوری‌های هسته‌ای در پیشرفت و پیشرفت صنایع انسانی دیگر گفت: به عنوان نمونه اگر صنعت خودرو با نیروی خود را به صنعت می‌رساند، زمانی که اقدام به خودروسازی با کیفیت بالاتری نشان می‌دهد. این امر بالا بودن استانداردها در این حوزه است.

به گزارش ایسنا، سیدامیرحسین فقهی در نشست رونمایی از رویداد ملی حوزه فناوری هسته‌ای که در مرکز فناوری و نوآوری رسا برگزار شد، با تشکر از خبرنگارانی که سنگر تبیین را حفظ کردند، گفت: اگر روزنامه‌ها فعالیت‌های انجام شده در جامعه اشاعه را نداشتند.

وی ادامه داد: علوم و فناوری ای از جنس بین رشته ای است، به این معنی که گستره وسیعی از رشته های دانشگاهی و تخصص ها در علوم و فناوری هسته ای حضور دارند.

وی با بیان مقایسه میان راکتورهای هسته‌ای و راکتورهای شتاب‌دهنده، اظهار کرد: اگر ماحنی داشته باشیم که در آن گستره وسیعی از فناوری‌های سبک و یا صنایع سبک تا صنایع سنگین در آن باشد، قله فناوری‌های مربوط به راکتورهای هسته‌ای در نیمه دوم هستند. این منحنی قرار می‌گیرد و این امر نشان می‌دهد که بیشتر از صنایع سنگین مانند فولاد و ریخته گری می‌شود.

فقهی اضافه کرد: دو قطعه فلز به ضخامت ۲۰ سانتی متر به هم جوش می‌خورد و رادیوگرافی می‌شود تا اطمینان حاصل شود که کیفیت لازم را داشته باشد و در کنار آن، مسائل دیگر امنیتی و استاندارد نیز در آن بالا باشد.

رئیس‌گاه علوم و فنون هسته‌ای با بیان اینکه در صنعت هسته‌ای امنیت طبقه‌بندی می‌شود، اظهار کرد: این امر به این دلیل است که وقتی شتاب می‌دهد خراب می‌شود، کارایی لازم را نخواهد داشت، اما وقتی یک راکتور آسیب جدی می‌گیرد، منجر به حوادث می‌شود. جدی خواهد شد از این رو کلاس‌های ایمنی در راکتورها و مسائل مرتبط با آن بسیار سختگیرانه است.

بخوان  ۶ برنامه موبایلی که به زندگی شما نظم می دهد

وی حوزه‌های دولتی را از دیگر چالش‌های این حوزه نام برد و افزود: از این رو امکان حضور گسترده‌ای از نخبگان و مستعدان در این حوزه کم است.

وی با تاکید بر این که فناوری‌های مربوط به حوزه شتاب‌دهنده‌ها در قله این منحنی قرار می‌گیرند، یادآور می‌شوند: در شتاب‌گرها در بخش‌های فناوری‌های نرم‌افزاری از نرم‌افزار تا تست‌های غیر مخرب بیشتر روی صنایع سبک است.

رئیس پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای الکترونیک و برق و قدرت، علم آلیاژها و سوپر آلیاژها و مواد با خلوص و گرید هسته ای، فناوری خلأ و را از فناوری های مهم در شتابگرها ذکر کرد و گفت: از این جهت کنترل در شتابگرها مهم بوده است. است که می‌خواهیم ذراتی را کنترل کنیم که با سرعتی نزدیک به سرعت نور حرکت کند و اگر سیستم کنترلی را برای این سیستم‌ها بسازد، هر چیز دیگری را می‌توان ساخت.

رئیس‌گاه علوم و فنون هسته‌ای ریخته‌گری‌های دقیق، شیمی، فیزیک، مغناطیس، سینکرونیزیشن بین دستگاه‌ها در حوزه شتاب‌دهنده‌ها را بسیار مهم دانست و گفت: فناوری شتاب‌دهنده‌ها بسیار مهم در صنعت و سلامت است، اما از شتاب‌دهنده مهم‌تر، ارتقای سطح صنایع. است که در حوزه ساخت شتاب می‌شوند.

وی نقش‌آفرینی جامعه نخبگانی در حوزه شتاب‌دهنده‌ها را از دیگر زمینه‌های مهم در توسعه این سیستم‌ها توصیف کرد و گفت: علاوه بر اینها شرکت‌های دانش‌بنیان کوچک نیز در این زمینه مهم هستند، که سرمایه‌گذاری در حوزه راکتورها به شرکت‌هایی که جوانان و کوچک‌ترین‌ها هستند، می‌شوند. نمی‌شود وارد شود، ولی در حوزه شتاب می‌دهند می‌توانیم شاهد حضور افراد خارجی و شرکت‌ها و معاونت علمی نیز بسیار هوشمندانه به آن توجه باشیم.

بخوان  سونار فشرده الهام گرفته از دلفین برای تصویربرداری صوتی زیر آب

فقهی اضافه کرد: اتفاقی که با طراحی و ساخت، طراحی و کاربردهای شتابنده‌ها رخ می‌دهد، این است که علوم پایه کشور تقویت می‌شود. فارغ‌التحصیلان فیزیک، شیمی و زیست شناسی‌های برتر کشور زمانی می‌توانند شغلی داشته باشند که تجهیزات و ابزارهای مورد نیاز برای تحقیق و پژوهش داشته باشند، از این رو در تاریخ کشوری نشان داده شده است که شتاب‌آوری‌ها نقش بسیار مهمی در منابع انسانی علوم پایه دارند. .

وی پیشرفت موجود در پیشرفته را مدیون علوم پایه دانست و تاکید کرد: علوم پایه نیز مدیونی هستند که ابزارهایی را ساخته اند. الان بشر به پیکو متر و نانو متر سر در بیاورد و تنها راه درک آنها پروب‌هایی است که در این مورد دنبال می‌شوند که می‌توانند می‌کنند و ذرات شتاب داده می‌شوند که می‌توانند پروب آنالیز شوند.

فقهی، ساخت تلویزیون‌های رنگی را شتابدهنده‌ها دانستند و وزارت علوم افزود: معاونت علمی از این حوزه فناوری و ارتباط خوبی با این معاونت، علوم و آموزش و پرورش ایجاد شده است و باعث تامین سرمایه انسانی برای توسعه فناوری کشور می‌شود. با هم مدیریت کنیم و در این زمینه هماهنگی بسیار مهم است.

وی با تاکید بر توجه به جلوگیری از انجام کارهای تکراری، اظهار کرد: به نظر من نیروی انسانی از فناوری مهم است، زیرا این نیروی انسانی است که فناوری را می‌کند و می‌کند.

فقهی افزود: ما توسعه فناوری شتاب‌ها را با تعداد کمی از شرکت‌ها شروع می‌کنیم و باید به این موضوع توجه کنیم که هر صنعتی با صنعت‌ها مشارکت کند، سطح توانمندی آنها را ارتقاء خواهد داد. به عنوان نمونه اگر صنعت خودرو با نیروی انسانی خود به صنعت خدمتی ارائه دهد، اقدام به خودروسازی دیگر آن خودرو، خودروی قبلی نیست و با کیفیت بالاتری خواهد بود.

بخوان  تاریخ جدید پرتاب موشک آرتمیس ۱ ناسا مشخص شد

وی این امر را بالا بودن استانداردها در این حوزه عنوان کرد و گفت: در مواردی که از دستیابی ما به فناوری‌های معتاد می‌شود، سلاح نیست، دلیلی است که همگان می‌دانند از فناوری از صنعت هسته‌ای عبور می‌کنند.

وی با اشاره به توسعه فناوری فضایی و ارتباط آن با فناوری، گفت: ماهواره چگونه به صنعت هسته‌ای مرتبط می‌شود، در حالی که بر روی ساخته می‌شود. زمانی که ماهواره پرتاب می‌شود، از یک فاصله دورتر از حفاظ زمین خارج می‌شود و تحت تابش‌های کیهانی و خورشیدی قرار می‌گیرد و زمانی که این تابش‌ها به مواد نیمه‌های ماهواره برخورد می‌کند، باعث سوختن و کاهش عمر ماهواره می‌شود.

وی افزود: از این رو بشر برای مقابله با این عامل، باید مواد مقاوم در برابر این تابش‌ها را بسازد که برای این امر نیاز به آزمایشگاه‌هایی داشته باشد که این پرتوها را در زمین ایجاد کند و هیچ گونه توانایی دیگری ایجاد کند که این شرایط را ندارد، مگر دستگاه شتاب می دهند.

انتهای پیام



منبع