برگزاری مناقصه منظومه سنجشی در دستور کار دولتی ها/محصولات فضایی بیمه می‌شوند



رئیس سازمان فضایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از برگزاری مناقصه منظومه ماهواره ای خبر داد.

به گزارش ایسنا، دکتر حسن سالاریه در مراسم دورهمی فضایی که امروز در صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، گفت: یکی از شاخص‌های فضای ۱۴۰۲ انعقاد قرارداد برای خرید تصاویر ماهواره‌ای به بخش خصوصی است که این قرارداد برای خرید تضمینی ماهواره «کوثر» که ۵۰ درصد از هزینه‌ها بوده است. خرید، پرداخت شده است.

وی این اقدام را یکی از مهم‌ترین حوزه‌های صنعت فضایی دانست و اظهار داشت: اگر می‌خواهیم در این صنعت رشد کنیم و شعارها را عملیاتی کنیم، با بودجه‌های دولتی به اهداف نمی‌رسیم و زمانی در این حوزه موفقیت حاصل می‌شود که همه مردم پای کار بیایند. سرمایه‌های سرگردانی که از چرخه‌های اقتصادی خارجی می‌شوند، حوزه‌های تک و فضایی را جذب می‌کنند.

سالاریه اولین صنعت با توجه به نیاز بازارسازی در این حوزه، بهترین بازارسازی در این حوزه را تضمین کرد خرید دانست و یادآور شد: خرید تضمینی گام برای ساخت بازار است و برای آن نیاز به گام‌های دیگری است که باید شکل بگیرد.

رئیس سازمان فضایی ایران بر توسعه بیمه در این مرکز تاکید کرد و ادامه داد: صنعت فضایی یک صنعت پرریسک است و می تواند ماهواره «کوثر» بخش خصوصی از قرار گرفتن در مدار کار نکند، اما نیاز است تا پس از انجام فعالیت های آنها تضمین شود. دولت با بیمه می‌تواند این را پوشش دهد.

وی تاکید کرد: ما در زمینه بیمه‌های فضایی فعال می‌شویم و هر فردی که در زمینه کاهش به صورت معقول نظری باشد، استقبال می‌کنیم تا بتوانیم راه‌حلی برای خود بسازیم این صنعت گام برداریم.

بخوان  اولین موشک چاپ سه‌بعدی جهان پرتاب شد اما به مدار نرسید

سالاریه، صنعت فضای یک صنعت را با ریسک و سود زیاد توصیف کرد و گفت: کشور ما در این زمینه در فضای ابتدایی است و نمی‌توانم آن را با یکدیگر مقایسه کنیم، زیرا باعث می‌شود ناامیدی می‌شود، ولی شک خطنان هستند. می‌شود را در نسل‌های جدید ایجاد کنند.

رئیس سازمان فضایی با تاکید بر اینکه شرکت‌های فعال در این حوزه باید به سمت هدف و پیدا کردن شرکای بین‌المللی حرکت کنند، گفت: ما در ماه‌های آینده آینده برگزار می‌کنیم که یکی از آنها منظومه سنجش ماهواره‌ای است. هر مجموعه‌ای از تجهیز و یا ماهواره‌های را بسازد، باید ما را در بخش صاایران تولید کنیم و اگر از این گفته عدول شده باشد، بر مصالحی ساخته شود، ولی تکرار نشود.

وی با تاکید بر اینکه منظومه ماهواره شهید سلیمانی با حضور ۵۰ درصدی بخش خصوصی اجرایی می‌شود، اظهار کرد: اجرای مناقصات ماهواره‌های سنجش و فازهای باریک باند در سازمان فضایی در دستور کار قرار دارد.

وی ابرار امیدواری کرد ماهواره «کوثر» که در سال آینده پرتاب می‌شود با موفقیت همراه باشد. پرتاب این ماهواره نقطه عطفی در صنعت فضای کشور است که یک ماهواره بخش خصوصی در مدار قرار می‌گیرد و این جزوه آرزوهای ما است که بخش خصوصی رقیب ما و صاایران باشد و این امر برای ما جذاب خواهد بود.

انتهای پیام



منبع