تبدیل معدن‌ترین معدن اروپا به باتری گرانشی



یک شرکت انگلیسی قصد دارد عمیق‌ترین معدن اروپا را به اولین باتری گرانشی خود تبدیل کند. بنابراین، این ماده معدنی که زمانی مرکز تولید روی و مس بود، انرژی انرژی ذخیره شده را ذخیره می‌کند و آن را در صورت عرضه به شبکه عرضه می‌کند.

به گزارش ایسنا، شرکت ذخیره انرژی گرویتریسیتی(Gravitricity) مستقر در بریتانیا به زودی کار خود را برای تبدیل عمیق‌ترین معدن اروپا به اولین منبع برای گرانش آغاز خواهد کرد.

این معدن با عمق ۱۴۴۴ متر در ۴۵۰ کیلومتری شمال هلسینکی پایتخت فنلاند واقع شده و متعلق به شرکت کانادایی First Quantum Minerals است. این معدن که منبع روی و مس بوده است، مهمترین معدن در اروپاست.

به نقل از آی‌ای، تولید این معدن که ۶۰۰ شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کرده بود، در اوت سال ۲۰۲۲ شروع شد و به دنبال آن کاوش در ابتکارات متعدد در این سایت شروع شد.

هنریک کیوینیمی، مدیر عامل شرکت توسعه محلی Callio Pyhäjärvi می‌گوید: ما می‌توانیم از بهترین شبکه برق منطقه و تحول در بازار انرژی استفاده کنیم. همچنین بسیار جذاب است که از این فرصت‌ها استفاده می‌شود.

باور بر جاذبه

اکنون شرکت گرویتریتیسی مستقر در ادینبرو، گروی‌استور (Gravistore) را توسعه داده است که یک سیستم بر گرانش است که می‌تواند به باتری برای ذخیره انرژی اضافی از منابع تجدیدپذیر عمل کند.

باتری گرانشی (Battery Gravity) یک وسیله برای ذخیره انرژی است که انرژی‌گرانشی را که انرژی ذخیره می‌شود در یک جسم از تغییر ارتفاع در اثر گرانش است که به آن انرژی پتانسیل نیز می‌گویند، ذخیره می‌شود. یک باتری گرانشی با استفاده از انرژی یک سیستم به بالابردن یک جرم برای تولید و افزایش انرژی پتانسیل گرانشی کمک می کند، سپس برای تبدیل انرژی پتانسیل به الکتریسیته، رها می‌شود و از طریق یک مولد الکتریکی برق تولید می‌کند.

بخوان  خدمه ماموریت Crew-۵ اسپیس ایکس آماده پرواز هستند

انرژی تولید شده از باتری‌های گرانشی در دسته انرژی‌های پایدار قرار می‌گیرد. یک مدل از باتری گرانشی، باتری‌هایی هستند که جرمی مانند یک بلوک بتن به تولید برق متصل می‌شوند را برای تولید برق رو به پایین رها می‌کنند. معمول‌ترین باتری گرانشی در نیروگاه تلمبه‌های ذخیره‌سازی‌های استفاده می‌شود، جایی که آب برای ذخیره انرژی به ارتفاعات بالاتر پمپ می‌شود و برای تولید برق به وسیله توربین‌های آبی رها می‌شود.

اکنون در این جدید، در یک روز آفتابی یا بادخیز، که مزارع خورشیدی یا بادی انرژی به نسبت نیاز به تولید می‌کنند، پایگاه‌های Gravistore می‌توانند وزنه‌هایی را که در ستون‌های کارکرده‌ای از معدن‌های معدنی می‌گیرند، برای ذخیره انرژی بالا ببرند.

سپس در هنگام ایجاد، می‌توان وزنه‌ها را رها کرد تا انرژی آزاد شود و ژنراتورهای برق فعال شوند. بسته به نیاز، وزنه‌ها را می‌توان به آرامی در یک رهایش کوتاه رها کرد تا نیاز به انرژی را به میزان نیاز تامین کند.

شرکت گرویتریتیسی اکنون از یک ستون کمکی ۵۳۰ متری برای ساخت نمونه اولیه ۲ مگاواتی برای نشان دادن استفاده از فناوری خود اولین نمونه از این نوع در اروپا را خواهد ساخت.

به گفته وب‌سایت این شرکت، گرویتریسی نیز روی دیگری مانند جمهوری چک، آلمان و هند کار کرده است.

امکانات باتری گرانشی

سیستم‌های ذخیره شده انرژی بر گرانش به اشکال مختلف استفاده از قرار گرفته‌اند. آنها جایگزین‌های عملی برای سیستم‌های ذخیره‌سازی باتری لیتیوم یونی در نظر گرفته می‌شوند.

پیش از این گزارش شده است که چگونه یک پروژه ذخیره شده انرژی بر گرانش در سوئیس ۱۴ سال طول کشید تا ساخته شود و اکنون می‌توان برق ۹۰۰ هزار خانه را تامین کرد.

بخوان  تبیین تفاوت علم و فناوری/فضاهای فناوری باید به نیازهای واقعی کشور معطوف شوند

این در حالی است که راه‌حل‌های گرویتریتیسی از زیرساخت‌های موجود مانند معادن استفاده می‌شود که می‌توانند از توقف عملیات، تغییر کاربر، جلوگیری کنند. این نه تنها فرصت‌های شغلی در مناطق دورافتاده‌ای است که این فرصت‌ها را در آن معادن می‌کنند، می‌کند، بلکه ویژگی‌های ذخیره‌سازی باتری را نیز می‌کند.

به عنوان مثال، باطری‌های بر گرانش می‌توانند کمتر از یک نقطه از توان کامل برسند شوند. همچنین ماژولار هستند و به طراحان اجازه می‌دهند ظرفیت آنها را بر اساس شرایط و الزامات محلی تغییر دهند.

این فناوری از نظر کارایی و هزینه، بهتر از باتری های لیتیوم یونی است. باتری‌های لیتیوم یونی برخی از مشکلات ناشی از تلفات انرژی رنج می‌برند، اما باتری‌های مبتنی بر گرانش اینطور محیط هستند. همچنین استقرار و کارکرد این سیستم بسیار ارزان‌تر است و به تعداد محدودی از چرخه‌ها یا سال‌ها برای ذخیره‌سازی انرژی محدود نمی‌شود.

مارتین رایت، رئیس اجرایی شرکت گرویتریتیسی می‌گوید: این پروژه در منطقه کامل مسیری را برای سایر پروژه‌های تجاری می‌کند و به راه حل می‌دهیم تا در معادن تعطیل شده بکار گرفته شود و آینده بالقوه‌ای را برای معادنی که به پایان عمرشان نزدیک می‌شود، ارائه دهد. دهد.

انتهای پیام



منبع