هدبند که خواب دیدن را کنترل می‌کند!


شاید به زودی با کمک یک هدبند مجهز به هوش مصنوعی بتوانیم خواب‌ها را تحت کنترل خود درآوریم.

به گزارش ایسنا، یک استارت‌آپ فناوری فعال در حوزه هوش مصنوعی از کاربران می‌خواهد تا خواب‌های خود را با یک هدبند دنبال کنند که به آنها امکان می‌دهند تا سرای‌های شبانه خود را در یک حالت از خواب شفاف کنترل کنند.

به نقل از دیلیمیل، استارت‌آپ «پرافتیک» (پیامبرانه) در سال ۲۰۲۵، هدبند ۲۰۰۰ دلاری «هالو ای‌آی» (Halo AI) را عرضه می‌کند که به کاربران کمک می‌کند تا کنترل بی‌نظیری را روی خواب‌های خود داشته باشند و با مشکلاتی دست و پنجه نرم کنند. بیداری خود با آنها روبرو هستند.

این هدبند از روش «الکتروانسفالوگرافی» (Electroencephalography) برای ثبت فعالیت های مغز و با استفاده از روش «تصویربرداری تشدید مغناطیسی کارکردی» یا «افامآرآی» (fMRI) برای بررسی فعالیت های مغز با اندازه گیری جریان خون استفاده می شود.

با وجود این، مطمئن باشید که مطمئن شوید که بلندمدت هدبند هالو ای‌آی چه می‌تواند باشد و هشدار دهید که از صداهای با فرکانس بالا برای حرکت مغز می‌توان درک ما را برای پردازش خاطرات کوتاه‌مدت مختل کرد.

پروفسور «مارک بلاگرو»(Mark Blagrove) پژوهشگر آزمایشگاه خواب «دانشگاه سوانسی»(Swansea University) گفت: ما به ندرت خواب‌های شفاف می‌بینیم. شفاف نبودن خواب‌ها ممکن است بخشی از عملکرد آنها باشد.

الکتروانسفالوگرافی و اف‌ام‌آرآی با هم کار می‌کنند تا یک نقشه دقیق را از ارائه‌دهنده مغز و خواب‌های شفاف را انجام دهند. خواب شفاف، به حالتی از خواب گفته می‌شود که شخص هنگام خواب می‌داند که خواب است.

استارت‌آپ پرافتیک، از الکتروانسفالوگرافی برای تعیین زمان ورود کاربر به «خواب با حرکت سریع چشم» (REM) استفاده می‌کند و سپس، روش اف‌ام‌آرآی را برای القای خواب‌های شفاف و پاسخ‌دهی به بزرگترین پرسش‌های زندگی به کار می‌برد.

بخوان  ایلان ماسک برای ChatGPT رقیب می‌تراشد

خواب با حرکت سریع چشم، یک حالت خواب عمیق است که در آن رویاپردازی می کند. هادبند ماتوناند صdahahaی ba فerکnss bala hara sharaی thحerیک ف alaیt the tharahahhe deharehhdhhdhhdhhdhhdhhdhhahahahahahahahahahahahahnahahahahnahahahahahahahahahahahahahahahahahnah آدم

بلاگرو ادامه داد: امکان دارد که حرکت صوتی فعالیت مغزی با فرکانس بالا را که با شفافیت مرتبط است، القا کند. از حرکت برای القای با فرکانس پایین در «خواب موج آهسته»(SWS) یا خواب صوتی استفاده شده و به همین دلیل، این روش پیشنهادی معتبر است.

«اریک ولبرگ» (Eric Wollberg) سرور و از بنیانگذاران پرافتیک، در یک ویدئو ضمن توضیح نحوه عملکرد هدبند هالو ای‌آی گفت: نیازی نیست که کاربر کاری را برای القای خواب‌های شفاف انجام دهد. در عوض، زمانی که هدبند را می‌بندد، همه چیز به طور خودکار رخ خواهد داد.

هدبند که خواب دیدن را کنترل می‌کند!

نکته‌هایی که در این فناوری جدید هوش مصنوعی وجود دارد، این است که نمی‌دانند اگر مغز یک شخص به طور مداوم در معرض صداهای با فرکانس بالا قرار گیرد، چه اتفاقی رخ خواهد داد.

معقولند خواب‌ها، عملکردهای اساسی دارند که برای رشد شناختی ما باید باشند. از جمله این عملکردها می‌توان به تجربیات عاطفی و بروز ترس در تغییر یافتن خواب‌ها اشاره کرد.

خواب‌های شفاف می‌توانند مخربی را نیز برای زندگی واقعی داشته باشند و با کابوس یا فلج خواب همراه شوند. به گفته «بنیاد خواب آمریکا» (NSF)، خواب‌های شفاف و شدیداً ممکن است بیش از اندازه محرک‌ها باشد و باعث افزایش استرس و بدتر شدن خواب ملی شود.

استارت‌آپ پرافتخار هفته گذشته، امکان ثبت‌نام را در یک برنامه آزمایشی بتا برای هدبند هالو ایآی خود فراهم می‌کند، اما برای اینکه مبلغی را برای پیش‌فرض واریزی کرده‌اند، برای دریافت هدبند در موقعیت می‌دهند.

بخوان  امکان تشخیص زودهام اپیدمی بعدی در‌ها

انتهای پیام



منبع