تدوین تقویم نمایشگاهی دلیل عدم برگزاری دو نمایشگاه فناورانه



مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی وزارت، تحقیقات و فناوری گفت: شرکت نمایشگاه بین‌المللی بر اساس مفاهیمی که تا به حال برگزار شده است، نمایشگاه‌های پژوهش، فناوری و فن‌بازار را در زمان تعیین شده درج کرده بودند، ولی زمان برگزاری نمایشگاه علوم ایران 3 هفته بعد بود. از نمایشگاه نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری درج کرده اند.

دکتر محمدحسین بهشتی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص عدم برگزاری نمایشگاه‌های فناوری ایران با بیست و چهارمین دوره نمایشگاه‌های پژوهش، و فن بازار، گفت: شرکت سهامی نمایشگاه بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران، نمایشگاه‌هایی را برگزار می‌کند که در محل این نمایشگاه برگزار می‌شود و در این نمایشگاه نمایشگاهی برگزار می‌شود. از سال گذشته تهیه شده بود.

وی افزود: شرکت نمایشگاه بین‌المللی نیز بر اساس مفاهیمی که انجام داده است، هفته پژوهش و فناوری را در زمان شروع درج کرده، برگزار می‌کند، زمان نمایشگاه نمایشگاه ایران را سه هفته بعد از برگزاری نمایشگاه‌های پژوهش، فناوری و فن‌بازار درج کرده است. .

بهشتی با بیان اینکه این نمایشگاه در ماه جانمایی شده است، ذکر شد: در مذاکراتی که با شرکت نمایشگاه بین‌المللی داشتیم، دلیل این امر را افزایش داد و فضایی را محدود کرد.

مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی وزارت، تحقیقات و فناوری خاطر نشان کرد: ما از ابتدای سال جاری، بسیاری از این دو نمایشگاه برگزار می‌شوند و نامه‌های علوم را با امضای دکتر صالحی برگزار می‌کنند. معاون پژوهشی وزیر علوم و دکتر مشایخ؛ معاون توسعه اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری جمهوری و دکتر دهقانی فیروزآبادی معاون علمی رئیس‌جمهوری و دکتر زلفی ‌گل وزیر علوم به وزیر صمت ارسال کردند، ولی به دلیل همین محدودیت‌ها امکان برگزاری این دو نمایشگاه وجود ندارد.

بخوان  یک دنباله‌دار به خورشید برخورد کرد+ ویدئو

بهشتی در خصوص میزان متراژ مورد نیاز برای برگزاری این دو نمایشگاه، گفت: نمایشگاه هفته و پژوهش فناوری در حدود 8 تا 9 هزار متر مربع فضا نیاز دارد و نمایشگاه ایران‌ساخت نیز حدود 10 هزار متر مربع فضا نیاز دارد و به همین دلیل امکان انجام این کار وجود دارد. نمایشگاه در محل نمایشگاه بین‌المللی وجود نداشت. چرا که نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی نیز با نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری برای برگزاری هماهنگ شده است.

وی اظهار کرد: این نمایشگاه نشان می‌دهد تا نمایشگاه بین‌المللی، فضای مناسبی را در اختیار ما بگذارد تا این نمایشگاه برگزار شود. از این رو ما برای برگزاری نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری در نمایشگاه بین‌المللی انصراف دادیم و این نمایشگاه را از ۲۰ تا ۲۲ آذرماه جاری در مصلای امام خمینی (ره) برگزار کرد. نمایشگاه ایران نیز در دی ماه برگزار خواهد شد.

مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی وزارت، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: ما در تلاش هستیم که برای سال آینده این امر را بررسی کنیم، ولی در سال آینده برگزاری این دو علوم در نظر گرفته شده است.

به گزارش ایسنا، به رسم هر ساله دو نمایشگاه پژوهش، فناوری و فن‌بازار و نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت به طور همزمان در هفته پژوهش و فناوری برگزار می‌شود. این دو نمایشگاه به طور مستقیم برگزار می‌شوند و زمان برگزاری نمایشگاه ایران ساخت ۱۲ تا ۱۵ دی ماه در نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران اعلام شد.

نمایشگاه ایران در سال ۱۳۹۲ با هدف کاهش وابستگی آزمایشگاه‌ها به تجهیزات و مواد تولیدی و همچنین ارتقای توانمندی تولیدکنندگان داخلی و حمایت از شرکت‌های ساخت دانش‌بنیان در زمینه و تولید تجهیزات و مواد آزمایشگاهی برگزار می‌شود. نهادینه شدن فرهنگ حمایت از تولید داخل و جهت دهی به بخش دولتی برای خرید محصولات ساخت ایران، افزایش کارگران متخصصان، افزایش حجم فروش، افزایش توان انرژی، زیرساخت‌های آزمایشگاهی مورد نیاز دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و تقویت آزمایشی و پژوهشی و توان‌افزایی شرکت‌های داخلی از جمله تاثیرات مثبتی است که این نمایشگاه بر جای می‌گذارد.

بخوان  یک تاکسی پرنده در نزدیکی پاریس به پرواز درآمد

یازدهمین دوره نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی «ایران‌ساخت» در ۱۴ بخش موضوعی به منظور ارائه محصولات و خدمات فناورانه ایران‌ساخت برگزار می‌شود که به این شرح است:

* نفت و پتروشیمی
* برق، الکترونیک و نرم افزار
* عمران و ساختمان
* مکانیک
* شیمی و متالورژی
* کشاورزی و محیطزیست
* پایه
* تجهیزات عمومی آزمایشگاهی
* مواد آزمایشگاهی
* مهندسی پزشکی و زیست مواد
* تجهیزات آزمون صنعتی
* خدمات کالیبراسیون
* تجهیزات آموزشی و آزمایشگاهی مدارس.

در این نمایشگاه برای محصولات سطح اول تا سوم از 40 تا 10 درصد قیمت محصولات خریداری‌شده توسط مراکز علمی و پژوهشی دولتی بر اساس آیین‌نامه سطح‌بندی، به‌عنوان یارانه پرداخت خواهد شد. این حمایت‌ها مشمولان شرکت‌هایی خواهند بود که در نمایشگاه حضور دارند.

همچنین با توجه به نامگذاری سال جاری به‌عنوان «مهار تورم، رشد تولید» در حمایت از تولیدکنندگان و فناوران داخلی، 5 درصد حمایت بیشتر از سقف 5 درصد برای محصولاتی که مطابق با یک دستورالعمل مشخص و با تیم ارزیابی و نظارت فنی اقدام می‌کنند. به ارتقای محصولات خود ساخته اند. مانند دریافت گواهینامه‌های CE، انطباق با محصول، انطباق با استاندارد و طراحی صنعتی تعلق خواهد گرفت.

انتهای پیام



منبع