تسلا آماده عرضه عمومی «رانندگی کاملا خودران»



نسخه ۱۲ از رانندگی کاملاً خودران(FSD) نقطه اوج تلاش‌های شرکت خودروساز تسلا برای دستیابی به استقلال کامل یا رانندگی بدون نیروی انسانی در وسایل نقلیه خود است.

به گزارش ایسنا، شرکت خودروسازی تسلا، سازنده خودروهای الکتریکی به رهبری ایلان ماسک، در حال آماده شدن برای راه‌اندازی پیشرفته‌ترین به‌روزرسانی نرم‌افزاری خود، یعنی نسخه ۱۲ رانندگی کاملاً خودران (FSD) است.

به نقل از آی‌ای، این به‌روزرسانی که در ابتدا توسط پایگاه تسلاکوپ (Teslascope) گزارش شد، تحول در شیوه رانندگی خودروهای تسلا را نوید می‌دهد.

اما این نرم‌افزاری قبل از اینکه در کنار هم قرار بگیرد، توسط گروهی منتخب از کارمندان آزمایش می‌شود.

در ادامه به برخی از ویژگی‌ها و حقایق کلیدی در مورد ارتقای نرم‌افزاری می‌پردازیم.

سطح بالاتر از خودرانی

نسخه ۱۲ رانندگی کاملاً خودران نقطه اوج تلاش‌های تسلا برای دستیابی به استقلال کامل یا رانندگی بدون انسان در وسایل نقلیه خود است. این به‌روزرسانی، خودروهای تسلا را قادر می‌سازد تا سناریوهای پیچیده‌ای مانند چراغ‌های راهنمایی، دوربرگردان، تقاطع‌ها، خیابان‌های شهری و رانندگی در بزرگراه‌ها را مدیریت کنند. این به‌روزرسانی همچنین به خودروهای تسلا اجازه می‌دهد تا خودروهای خود را از هر جایی احضار کنند و در آینده از آنها به عنوان روبوتاکسی استفاده کنند.

نسخه ۱۲ یاد رانندگی کاملاً خودران تسلا مبتنی بر معماری کاملاً است که برای یک شبکه عصبی متکی است که از میلیون‌ها کلیپ ویدیویی در دنیای واقعی می‌گیرد. نسخه‌های قبلی که از کد نوشته شده توسط انسان برای کنترل خودرو استفاده می‌کنند، این نسخه از دیدگاه «مسیر بر روی شبکه» استفاده می‌کند، به این معنی که خودرو مسیر را بر اساس پیش‌بینی‌های شبکه دنبال می‌کند. به گفته ماسک، این کار، خودرو را ایمن‌تر و کارآمدتر می‌کند.

بخوان  شکارچی سیارک‌ها در سال ۲۰۲۸ به فضای می‌رود

انتشاری که مدت‌ها منتظرش بودیم

نسخه ۱۲ رانندگی کاملاً خودران مدت زیادی است که در حال توسعه است و با مشکلات و چالش‌های متعددی روبرو بوده است. ایلان ماسک برای اولین بار در آوریل ۲۰۲۲ اعلام کرد که تا پایان آن سال آماده خواهد شد. با این حال، عرضه این به‌تغییر بارها به تعویق افتاد، که چرا باید بر فنی و مسائل نظارتی غلبه کند.

سپس در نوامبر ۲۰۲۳، ماسک بررسی کرد که FSD v12 برای گروه کوچکی از کارمندان عرضه می‌شود. این برنامه که از بیش از 100 وسیله نقلیه مربوط به متخصصان تشکیل شده است، برای آزمایش به‌روزرسانی و ارائه باز طراحی شده است.

سرانجام در دسامبر 2023 این نسخه به‌روزرسانی برای این گروه از کارمندان عرضه شد و به دنبال آن 12.1.1 در ژانویه 2024 عرضه شد. نسخه دوم شامل رفع اشکال و بهبودهایی بر اساس آزمایش اعضای تیم بود.

ماسک اکنون اعلام کرده است که FSD v12 برچسب بتای خود را کنار می‌گذارد و به یک نسخه پایدار تبدیل می‌شود. با این، نسخه‌های فعلی همیشه دارای برچسب بتا هستند که نشان می‌دهد این به‌تدریج برای عرضه عمومی آماده شده است.

ماسک همچنین گفت که FSD v12 قبل از عرضه عمومی تحت آزمایشات بیشتری قرار خواهد گرفت.

نسخه نمایشی زنده توسط ماسک

در اوت 2023، ماسک نمایش زنده از FSD v12 را به اشتراک گذاشتن نشان می‌داد این خودرو چگونه موقعیت‌های مختلفی را در یک جاده مدیریت می‌کند. نمایشی حدود ۱۵ دقیقه به طول انجام می‌شود، می‌توانم تأثیرگذار باشد، زیرا مشاهده می‌شود که خودروهای اشتباهات و مواردی که دارند و در برخی موارد نیاز به انسان دارند. با این حال، این نسخه نمایشی، پتانسیل FSD v12 و میزان پیشرفت آن نسبت به نسخه های قبلی را نیز نشان داد.

بخوان  خدمه ماموریت آنالوگ مریخ معرفی شدند

ماسک در آن زمان گفت که این نسخه نمایشی برای نشان دادن عملکرد خام و بدون سانسور FSD v12 است و هنوز در حال توسعه است. او همچنین گفت که نسخه نهایی بسیار بهتر خواهد بود.

انتهای پیام



منبع