تشخیص بیماریهای کلیوی با اسکن چشم



پژوهشگران می‌گویند از فناوری اسکن سه بعدی چشم موسوم به اکتبر می‌توان برای تشخیص علائم اولیه بیماری‌های کلیوی بهره برد، چرا که با عملکرد کلیه، شبکیه نازک می‌شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، فناوری‌های کمکی به تشخیص زودهنگام بیماری‌های کلیوی را ندارند. به گفته متخصصان تا زمانی که این بیماری‌ها شناسایی شوند، تقریباً نیمی از عملکرد خود را از دست داده است.

بنابراین در حال بررسی یک روش غیر تهاجمی برای نظارت و تشخیص بالقوه علائم اولیه بیماری‌های کلیوی از یک فناوری اسکن سه بعدی چشم به نام توموگرافی منسجم نوری(OCT) بهره بردند.

این فناوری تصاویر بعدی شبکیه را با هدف شناسایی تغییرات جزئی در چشم و تجزیه و تحلیل کرد و به دنبال ارائه موقعیت مکانی برای تشخیص زودهنگام و ردیابی پیشرفت بیماری کلیوی بود.

توسعه درمانهای آینده

روش OCT می‌تواند به طور بالقوه به توسعه درمان‌ها و بهبود مداخلات سبک زندگی برای مدیریت این بیماری‌ها کمک کند.

دکتر دیوید هوانگ پژوهشگر مؤسسه فناوری ماساچوست(MIT)، این فناوری را در اوایل دهه ۱۹۹۰ با دکتر جیمز فوجیموتو فیزیکدان MIT و سایر همکارانش اختراع کردند.

جستجوهای پیشگامانه آن‌ها به ابداع تصویربرداری اولیه OCT از نمونه‌های بیولوژیکی انجام می‌شود و پس از آن، نقش محوری در پیشبرد و استفاده از اکتبر به عنوان یک ابزار نیاز در زمینه‌های مختلف مانند چشم‌پزشکی، قلب و پوست و پوست داشت.

دکتر نیراژ هوان استاد نفرولوژی در مرکز قلب و دانشگاه ادینبرو اظهار داشت: امیدواریم این پژوهش که می‌دهد علوم چشم، پنجره‌های مفیدی رو به همه است، برای شناسایی بیشتر افراد مبتلا به بیماری کلیوی زودرس کمک و فرصتی برای شروع درمان قبل از پیشرفت بیماری ارائه کند.

بخوان  جلوگیری از عملیات سایبری با سیستم تولید اعداد تصادفی کوانتومی/تبادل کلید رمزنگاری ۲ مرکز

وی افزود: این روش همچنین پتانسیلی برای آزمایش‌های بالینی جدید و توسعه درمان‌های دارویی برای یک بیماری مزمن می‌دهد که درمان آن بسیار بوده است.

تصویربرداری غیر تهاجمی

بر اساس بیانیه علمی، روش OCT یک تکنیک تصویربرداری غیرتهاجمی است که از نور برای ثبت تصاویر دقیق و مقطعی از شبکیه چشم استفاده می‌کند و به فرد بودن آن در بعد از آن در ارائه تصاویر سه و با نمای بالا از لایه‌های شبکیه در آن تبدیل می‌شود. عرض چند دقیقه است.

در این بیانیه اشاره شده است که تنها بخشی از بدن است که در آن می‌توان یک کلید کلیدی به نام «گردش میکروب‌ها» را مشاهده کرد و این جریان خون از طریق کوچکترین رگ‌های بدن در بیماری کلیوی تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

این امر باعث شد تا پژوهشگران دانشگاه ادینبرو بررسی کنند که آیا می‌توانم از تصاویر سه شبکیه بعدی که با استفاده از اکتبر گرفته شده است، برای شناسایی و پیش‌بینی دقیق پیشرفت بیماری‌های کلیوی استفاده کنم؟

پس از انجام این مطالعه، پژوهشگران تصاویر اکتبر از ۲۰۴ بیمار مبتلا به بیماری‌های مختلف را ثبت کردند.

یافته‌های آنها نشان داد که بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیوی در مقایسه با داوطلبان سالم شبکیه نازک‌تری هستند.

این پژوهش همچنین نشان داد که با کاهش عملکرد، پیشرفت در نازک شدن شبکیه به وجود می‌آید.

با این حال، پژوهشگران شروع کردند که تغییراتی را انجام دهند که عملکرد کلیه از طریق پیوند دوباره انجام شود، معکوس شد و بیمار به شدیدترین نوع بیماری مبتلا شد که پیوند کلیه دریافت کردند، پس از عمل جراحی، ضخیم شدن سریع شبکیه چشم خود را تجربه کردند. .

بخوان  دست با احساس، یک انقلاب در فناوری بیونیک

دکتر آیسلینگ مک‌ماهون، مدیر اجرایی تحقیقات کلیه انگیلس می‌گوید: بیماری‌های کلیوی با روش‌های تهاجمی برای نظارت بر سلامت کلیه خود می‌شوند که مجموعه‌ای در کنار درمان‌های طاقت‌فرسا مانند دیالیز است. این تحقیقات خارق‌العاده اما پتانسیل یک روش بسیار مهربان برای نظارت بر سلامت همه را نشان می‌دهد.

وی افزود: ما به حمایت از این تیم ادامه می‌دهیم، زیرا آنها بررسی می‌کنند که آیا این احتمال می‌تواند برای تشخیص زودهنگام و مداخله در بیماری‌های کلیوی مورد استفاده قرار گیرد یا خیر.

انتهای پیام



منبع