تصویری از یک مارپیچ شگفت انگیز در داده های «هابل»



«تلسکوپ فضای هابل» عکس زیبایی را از یک کهکشان مارپیچی در فاصله ۱۸۴ میلیون سال نوری از زمین ثبت کرده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از ناسا، در عکس ثبت‌شده با «تلسکوپ فضای هابل» (HST) به نظر می‌رسد کهکشان مارپیچی «UGC ۱۱۸۶۰» به آرامی در برابر میدانی از کهکشان‌های پس‌زمینه شناور است. کهکشان UGC ۱۱۸۶۰ در فاصله ۱۸۴ میلیون سال نوری از ما در صورت فلکی «اسب بزرگ»(Pegasus) قرار دارد و ظاهر بدون مشکل آن فریبنده است. این کهکشان اخیراً یک انفجار ستاره‌ای پرانرژی و تقریباً غیرقابل‌العاده را در خود جای داده است.

انفجار یک ابرنواختر که پایان خشونت‌آمیز زندگی یک ستاره بزرگ است، در سال ۲۰۱۴ در UGC ۱۱۸۶۰ شناسایی شد. ستاره‌شناسان از «دوربین میدان عالی ۳»(WFC3) هابل برای جستجوی پیامدها و بررسی بقایایی به جا مانده از این انفجار بزرگ کیهانی استفاده کردند.

یک گروه پژوهشی، UGC ۱۱۸۶۰ را برای درک بیشتر منظومه‌های ستاره‌های بررسی کردند که نهایتاً در ابرنواخترها با مرگ روبرو می‌شوند. پروسه های بسیار پرانرژی در طول انفجار ابرنواخترها مهم است که تشکیل عناصر هستند. این معناست که می تواند توده ها و ترکیبات منظومه های ستاره های اجدادی را درک کند برای توضیح دادن این موضوع است که چه تعداد از عناصر شیمیایی روی زمین از آنها سرچشمه گرفته اند.

انتهای پیام



منبع

بخوان  ثبت رکورد جهانی توسط خودروی خورشیدی دانشجویی