کشف منبع عظیم متان زیر یخ‌های قطب شمال

تا پیش از این، این چشمه‌ها به عنوان منبع بالقوه گازهای گلخانه‌های شناسایی نشده بودند. اکنون کشف آنها اهمیت آنها را در میزان جهانی کربن نشان می دهد.

گابریل کِلِبِر نویسنده اصلی این مطالعه از بخش علوم زمین کمبریج در بیانیه‌های مطبوعاتی گفت: این چشمه‌ها منبع قابل توجه و بالقوه در حال رشد از انتشار متان هستند، منابعی هستند که در برآوردهای ما از بودجه جهانی متان وجود ندارد.

وی افزود: علاوه بر آنها، «نقاط داغی» از انتشار متان تحقیقات کشف شد که با نوعی سنگی که آب‌های زیرزمینی از آنجا سرچشمه می‌گیرند، سازگاری دارد.

با ذوب شدن یخچال‌ها و عقب نشینی آنها، این چشمه‌ها در جایی که شبکه آب زیرزمینی به سطح می‌رسد، پدیدار می‌شوند.

کلبر و همکارانش با تجزیه و تحلیل ترکیب شیمیایی آب این چشمه‌ها کشف کردند که تقریباً همه مکان‌های مورد مطالعه قابل توجهی متان محلول هستند. در نتیجه، زمانی که آب چشمه به سطح می‌رسد، متان می‌تواند به جو راه پیدا کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، مطالعه‌ای که به تازگی منتشر شده است، با گرم شدن منطقه قطب شمال، یخچال‌های طبیعی در حال حاضر، چشمه‌های زیرزمینی پنهان شده را هویدا می‌سازد که پتانسیل انتشار قابل توجهی از متان در جو را دارد.

تحقیقات در تحقیقات و تحقیقات جدید خود در شمالگان، چشمه‌های آزادکننده متان را مشاهده می‌کنند که توسط یک سیستم لوله کشی مخفی در زیر اکثر یخچال‌های شمال تغذیه می‌شوند.

پروفسور اندرو هادسون از مرکز دانشگاهی سوالبارد و یکی از نویسندگان این پژوهش گفت: میزان نشت متان از چشمه‌هایی که جمع‌آوری شده‌اند احتمالاً با حجم کل گاز محبوس شده در زیر این یخچال‌ها که منتظر خروج هستند، کمتر خواهد شد.

بخوان  ناسا ارتباطات لیزری را به ماه می‌برد

شمالگان یا سرزمین شمالگان(Arctic) به ناحیه اطراف قطب شمال گفته می‌شود. شمالگان بخش‌هایی از روسیه، آلاسکا، کانادا، گرینلند، لاپلند و سوالبارد و نیز شمال شمالگانی(اقیانوس منجمد شمالی) را در بر می‌گیرند. خط همدمای ۱۰ درجه سلسیوس معمولاً برای مشخص کردن مرز شمالگان در نظر گرفته می‌شود.

وی تحقیقات تحقیقاتی را در طول نزدیک به سه سال انجام داده و شیمی آب بیش از صد چشمه در سراسر منطقه سوالبارد(Svalbard) را زیر نظر گرفته است. این منطقه سریعتر از سرعت هوا را به میزان دو برابر افزایش می دهد.

سازندگان سنگی مانند شیل و زغال سنگ حاوی گازهای طبیعی از جمله متان هستند که در تجزیه و تحلیل مواد آلی در طول ایجاد سنگ به وجود آمده اند. متان می‌تواند از طریق شکاف‌های سنگ به سمت بالا مهاجرت کند و وارد آب‌های زیرزمینی شود.

این مطالعه در مجله Nature Geosciences منتشر شده است.

کلبر برای جمع آوری نمونه های آب زیرزمینی، از هر مکان شناسایی شده با ماشین برفی بازدید کرد. این مکان‌ها به دلیل تجمع آب و گاز تحت فشار، یخ‌های اصطلاحا تاول‌زده را نشان دادند.

این چشمه‌های آب زیرزمینی یخچالی می‌تواند برانگیز باشد. کلبر از ماهواره‌های برای شناسایی مناطقی از زمین‌ها در معرض تصاویر ناشی از عقب نشینی ۷۸ یخچال طبیعی در منطقه سوالبارد استفاده کرد. او به دنبال شکاف‌های آبی یخ بود که نشان دهنده نشتی آب زیرزمینی است که روی سطح یخ منجمد شده است.

انتهای پیام



منبع

این چشمه‌های تازه شناسایی می‌شوند که متان آزاد می‌شوند توسط یک سیستم لوله کشی پنهان در زیر یخچال‌های طبیعی یا یخسارها می‌شوند. این سیستم به ذخایر آب زیرزمینی قابل توجه در لایه‌های رسوب و سنگ تخت زیر یخ‌ها نفوذ می‌کند.

بخوان  برنامه به بومیان برزیل اجازه می دهد به زبان های خود ارتباط برقرار کنند

یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که انتشار متان از چشمه‌های آب زیرزمینی، می‌تواند سالانه بیش از ۲۰۰۰ تن باشد. این رتبه نشان دهنده ۱۰ درصد از انتشار سالانه متان صنعت نفت و گاز کشور نور است.