تلاش برای ادغام مغز و هوش مصنوعی

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، یک برنامه تحقیقاتی پیشگام به رهبری عادل رازی دانشیار دانشگاه «موناش» با همکاری استارتاپ «کورتیکال لبز» (Cortical Labs) واقع در ملبورن استرالیا، کمک مالی قابل توجهی را در حدود ۶۰۰ هزار دلار استرالیا از برنامه کمک هزینه‌های تحقیقاتی کشف امنیت و اطلاعات ملی دریافت کرده است.

این نسل جدید از برنامه‌های ماشینی که شامل خودروهای خودران، هواپیماهای بدون سرنشین خودران، ربات‌های تحویل‌دهنده و دستگاه‌های پوشیدنی هوشمند هستند، نیاز به نوع متفاوتی از هوش دارند، هوشیاری که می‌خواهند به طور مداوم رشد کنند و یاد بگیرند.

این پژوهش می‌تواند به استرالیا مزیت استراتژیک قابل توجهی در صنایع مختلف بدهد و این کشور را به مقدمه انقلاب مصنوعی سوق دهد.

پیشرفت این برنامه تحقیقاتی در مورد آن بر «یادگیری مستمر و مادام العمر» نهفته است، قابلیتی که سیستم‌های مصنوعی موجود در آن وجود ندارد.

مسابقات در طول عمر یک ماشین، مهارت‌های جدید بدون فراموش کردن مهارت‌های قدیمی، انطباق با این تغییرات و بکارگیری دانش‌های آموخته شده در کارهای جدید، همگی همراه با صرف جویی در قدرت محاسباتی، حافظه و انرژی، یک تغییر دهنده بازی برای آینده‌ای هوش ماشینی هستند.

آینده هوش ماشینی

پژوهشگران می‌گویند، فناوری جدید ادغام مغز و هوش مصنوعی در آینده می‌تواند از عملکرد سخت افزارهای موجود که صرفاً مبتنی بر سیلیکن هستند، پیشی بگیرند.

وی افزود: این قابلیت فناورانه جدید در آینده می‌تواند در نهایت از عملکرد سخت‌افزارهای موجود که صرفاً بر سیلیکون هستند، پیشی بگیرند.

انتهای پیام



منبع

پروفسور رازی توضیح داد که ادغام سلول‌های مغزی رشد یافته در آزمایشگاه با تراشه‌های سیلیکونی «زمینه‌های هوش مصنوعی و زیست‌شناسی مصنوعی را برای ایجاد سکوهای محاسباتی بیولوژیکی قابل برنامه ریزی» فراهم می‌کند.

بخوان  بیش از نیمی از ما هنوز هنگام اتصال به Wi-Fi عمومی از VPN استفاده نمی کنیم

پژوهشگران این مطالعه می‌گویند، ما از کمک مالی برای توسعه ماشین‌های هوش مصنوعی بهتری که بتوانیم شبکه‌های بیولوژیکی عصبی را تقلید می‌کنیم، استفاده کنیم. این بودجه به ما کمک می‌کند تا سخت‌افزاری و روش‌ها را تا جایی افزایش دهد که مناسبی برای محاسبات سیلیکونی شوند.

این مطالعه جدید پس از موفقیت سال گذشته، زمانی که سلول‌های مغزی، بازی رایانه‌های ساده‌ای به نام Pong را دیدند، پایه‌گذاری شد و توجهات جهانی را به خود جلب کرد و نقطه عطف مهمی در تحقیقات این تیم شد.

قلب این پروژه در سیستمی موسوم به DishBrain نهفته است که یک ظرف آزمایشگاهی است که سلول‌های مغز انسان در آن رشد می‌کنند.

هدف این تیم تحقیقاتی پیشرفته برای درک مفاهیم از مکانیسم‌های بیولوژیکی زیربنای مستمر و مادام‌العمر و ایجاد ماشین‌های هوش مصنوعی با قابلیت‌های قابل توجه با تکرار این مکانیسم‌ها است.

این در تضاد کامل با مغز انسان است که در مستمر و مادام العمری دارد و ما را قادر می سازد تا مهارت های جدید را در طول زندگی خود با مهارت های قدیمی سازگار کنیم و آنها را یاد بگیریم.

کشف رازهای از مادام العمر

هوش مصنوعی سنتی از «فراموشی فاجعه‌بار» رنج می‌برد، پدیده‌هایی است که در آن اطلاعاتی که قبلاً در معرض قرار گرفتن در معرض اطلاعات جدید بازنویسی می‌کند.

نقطه کانونی این مطالعه حول محور تقریباً 800 هزار سلول مغز زنده بر روی تراشه‌های سیلیکونی است که به پژوهشگران این امکان را می‌دهند تا به این سلول‌ها آموزش انجام اهداف را انجام دهند.

این پروژه‌ی تحول آفرین با هدف رشد سلول‌های مغز انسان بر روی تراشه‌های سیلیكونی، قابلیت‌های قابل توجهی را در حوزه ماشینی هدف قرار داده است.

بخوان  خودرو پرنده فولکس واگن بدون خلبان خواهد بود

این پروژه یکی از مواردی است که باید آن را دنبال کرد، چرا که احتمالاً اسرار مادام العمر با پیشرفت آن بر می‌شود.