توسعه منطقه نوآوری پارک علم و فناوری دانشگاه امیرکبیر



رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر برنامه‌های این پارک برای توسعه منطقه نوآوری امیرکبیر خبر داد و گفت: مهمترین موقعیت ما برای توسعه این ناحیه وجود نهادهای صاحب مسئله مانند وزارت صمت، آموزش و پرورش و نهادهای مالی است.

به گزارش ایسنا، دکتر سید فرهنگ فصیحی در پنجمین نشست مشترک مراکز رشد و معاونت پارک‌های علم و فناوری تهران با اشاره به مقاومت‌ها در برابر نوآوری و کارهای نو، افزود: بخشی از این مقاومت ناشی از فضای کار است.

فصیحی، پارک دانشگاه صنعتی امیرکبیر را یک پارک دولتی دانست و یادآور شد: پارک‌هایی مانند شهرک ‌و تحقیقاتی اصفهان و پارک فناوری پردیس با ماموریت‌های ویژه ملی راه‌اندازی شدند و به پارک‌های استانی اضافه شدند. این پارک‌ها مراکز مستقلی هستند که مأموریت کمک به توسعه کسب و کارها را در اکوسیستم فناوری و نوآوری کشور شکل دادند.

رئیس پارک فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه قدمت پارک های دانشگاهی به دهه ۹۰ بر می گردد، گفت: مراکز رشد به عنوان مراکز حمایتی هستند که باید به آنها اختصاص داده شود، ولی پارک‌ها نهادهای اقتصادی می‌شوند. و دانشگاه‌ها با راه‌اندازی آن‌ها را می‌کنند که چگونه این نهاد را مدیریت می‌کند و چگونه می‌تواند از آن استفاده کند.

وی این پارک را جزء پارک‌های تازه تاسیس کرد و گفت: پارک‌های دانشگاهی به دلیل مجاورتشان با دانشگاه تازه‌ای که دارند. زمانی که در جوار مخزن علمی چون دانشگاه قرار داریم، تعداد زیادی از پتنت‌ها، اعضای هیئت علمی و آزمایشگاه‌های موجود که در آن ایجاد می‌شود، وجود دارد. هر کدام از آنها تعداد زیادی از دانش و فناوری را در اختیار دارند.

بخوان  راه حل دو شرکت ژاپنی و آمریکایی برای بالا بردن مدار «تلسکوپ فضایی هابل»

فصیحی خاطر نشان کرد: از این رو در دو سال بعدی تلاش می‌کنیم تا اکوسیستم محلی را برای این دانشگاه شکل بسازیم.

وی با اشاره به زمان تأسیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در سال 1307، گفت: به زودی این دانشگاه به صد سال خود می رسد و اگر به اطراف دانشگاه نگاه کنید، چقدر مسائل پیرامون دانشگاه را مرتفع می کنیم.

وی افزود: از آنجایی آموزش و پرورش در منطقه نوآوری امیرکبیر قرار دارد، سعی کنید با شبکه سازی، نوآوری و کارآفرینی را در حوزه آموزش و پرورش ایجاد کنید. پارک‌ها مدعی این موضوع هستند و اگر قرار باشد برنامه اصولی اجرایی شود، ما نیز باید مشارکت داشته باشیم.

فصیحی، حمل و نقل و حمل و نقل و حمل و نقل هوایی را از مسائل مهم کشور و موجود در این منطقه کرد و گفت: امنیت نیز یکی دیگر از مسائلی است که ما با پلیس وارد می شویم و به آنها اعلام می کنیم که این خودروها را در اختیار داریم. اساس بررسی دوربین‌های پارک امنیتی، سارقی را که در روز روشن خرید خودروی پراید کرده بود، مشاهده کنید.

وی با بیان اینکه تجاری سازی تنها به پولسازی نمی‌شود، گفت: بخشی از این را باید معطوف کرد در اختیار دادن فناوری به مردم باشد. اگر نیم به امنیت و امنیت مردم کمک کنیم؛ یعنی کپی‌برداری می‌کنیم و ما به عنوان یک پارک دانشگاهی در تلاش هستیم تا این مجموعه را ایجاد کنیم.

فصیحی با اشاره به هماهنگی‌های ایجاد شده در دانشگاه و ایجاد پژوهش و فناوری، افزود: در یک سال جدید همه واحدهای نیازمند، موفق به دریافت تسهیلات از صندوق‌ها می‌شوند، همچنین در حوزه پژوهشی امکانات با دانشگاه ایجاد شده و بر اساس آن هر دانشجویی. که پایان‌نامه‌ای را تدوین می‌کند، باید به دانشگاه برسد که چون طرح در دانشگاه اجرا شده است، درصدی از مالکیت فکری متعلق به دانشگاه است. البته در سالهای گذشته این تصویب می‌شود و بانک‌های عظیمی از طرح‌ها ایجاد شده است.

بخوان  آثار این نمایشگاه را "هوش مصنوعی" خلق کرده است

وی تاکید کرد: ما در تلاش هستیم که بر اساس مکانیزم طرح‌هایی را که ارزش تجاری‌سازی دارند، به آن بپردازیم. در حال حاضر صندوق دانشگاه روی چند طرح از این نوع سرمایه گذاری کرده و فضای خوبی ایجاد کرده است.

فصیحی با اشاره به برخی از طرح‌های ساخته‌شده، ولی در تجاری‌سازی مشکلات ایجاد شده است، افزود: در حال حاضر ۲۰۰ واحد فناور در پارک دانشگاه مستقر هستند و اگر محصولات آن‌ها به بازار عرضه شوند، باید سه ویژگی داشته باشند.

وی کیفیت خوب و استاندارد بودن، قیمت محصول و اقتصادی بودن و پایدار بودن شرکت‌ها را از مزایای محصولات فناورانه تولیدی نام برد و اظهار کرد: ورود محصول به بازارهای نیازمند استانداردهای جهانی جهانی است که وزارت امور خارجه به نتیجه می‌رسد و از سوی دیگر ما می‌رسد. به شرکت‌ها کمک می‌کنیم که طرح تجاری مناسب باشد.

فصیحی با بیان اینکه واحدهای فناور می‌توانند برای توسعه محصول خود از مدیریت قانونی معاونت علمی ریاستجمهوری و پارک‌ها بهره‌مند شوند، گفت: خیلی شرکت‌ها با این شرکت‌ها به‌طور رسمی شناخته شده‌اند.

وی تاکید کرد: زمانی که محصولی از یک محصول خارجی خریداری می شود، مطمئن است که شرکت خارجی زیادی دارد، اما وقتی فناور ما می خواهد وارد بازار شود ما باید این تضمین را انجام دهیم که شرکت پابرجاست و خدمات پس از فروش را ارائه خواهد کرد. و به سمت برند شدن می‌رود.

فصیحی، راه‌اندازی دو مجتمع فناوری را از این ‌پارک برای توسعه ناحیه نوآوری امیرکبیر ذکر کرد و گفت: ولی بزرگ‌تری که داریم، وجود نهادهای صاحب مسئله است. درب شمالی منتهی به وزارت نفت در خیابان طالقانی می‌شود، درب شرقی رو به وزارت صمت و آموزش و پرورش است.

بخوان  خودروی پرنده ۳۰۰ هزار دلاری تا سه سال دیگر به بازار می‌آید

به گفته وی در حال حاضر در مدرسه البرز یک زنگ در اختیار دانشگاه صنعتی امیرکبیر است و با تیمی متخصص به دانش‌آموزان حل مسئله و تیم‌سازی آموزش داده می‌شود.

به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، وی وجود نهادهای مالی مانند صندوق کار آفرینی، بورس کالا، سازمان بورس و شعب بانک‌ها را از سایر امیدهای این منطقه برای تامین اعتبار مالی کرد و افزود: ما با این نهادها را شروع کردیم. نمونه آن ملی است و همکاری مشترک با بانک برای ایجاد آکادمی مشترک است.

وی ادامه داد: همچنین چند مجموعه از بانک تجارت عضو پارک دانشگاه شده‌اند. همچنین از ۴۹ فضای کار اشتراکی کشور ۱۵ مورد آن در منطقه امیرکبیر وجود دارد.

انتهای پیام



منبع