تولید شیر فراویژه حاوی آغوز، برای اولین بار در ایران



ایسنا/اصفهان معاونت علمی دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه شیر فراویژه حاوی آغوز محصول دانش‌بنیان است که برای اولین بار در ایران به تولید رسیده است، گفت: شیوه پاستوریزه شدن این محصول به گونه‌ای است که تولید می‌کند، ترکیبات زیستی فعال و متقابل بادی‌های آن را حفظ می‌کنند و استفاده می‌کنند. این شیر برای همه افراد سالم و سالم که در معرض انواع بیماری‌های مختلف قرار دارند، می‌توانند کاربرد داشته باشند.

حسن نیلی، دبیر علمی دبیرخانه شیرهای ایستگاه سلامت و معاونت شناسی دانشگاه اصفهان در نشست خبری با اصحاب رسانه، در مورد مصرف شیر و تاثیر آن بر عوارض ناشی از انواع بیماری‌ها، اظهار کرد: از شیرهای فرا دما و استریل اگر چه در مواردی استفاده کنید. امکان کنترل وجود سرد وجود ندارد، نمی‌پذیرد، اما به این دلیل که در این شیرها حرارت بالا داده می‌شود، بیشتر از ترکیبات موجود در شیر غیرفعال می‌شود و این شیرها از ارزش زیستی کمتری برخوردار هستند.

وی افزود: در مناطقی که امکان کنترل وجود سرد وجود دارد، توصیه می شود از شیر پاستوریزه با کیفیت یا فراویژه استفاده شود. شیر فراویژه حاوی آغوز محصولی دانش‌بنیان است که برای اولین بار در ایران تولید می‌شود، شیر فراویژه حاوی آغوز و فوق‌ایمن‌زا (نوزا) یک محصول دانش بنیان و سلامت جامعه برای کسانی است که می‌خواهند به سلامتی خود توجه کنند.

شناسی دانشگاه اصفهان در توضیح ترکیبات این نوع شیر، گفت: علاوه بر لاکتوفرین، لاکتوپراکسیداز، لایزوزیم، عوامل رشد، آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین های A، D، E و بسیاری از گیاهان دارویی و ترکیبات زیست فعال، انواع آنتی بادی. ها در این شیر وجود دارند. شیوه پاستوریزاسیون این محصول به گونه‌ای است که تولید می‌کند، ترکیبات زیست فعال و بادی‌های آن حفظ می‌شوند و از نظر عملکردی در سراسر سطح مخاطی در سیستم‌های فوقانی و دستگاه‌های خوراک فعال هستند.

بخوان  توقف‌های میدان جنگ با هیدروژل گرمایی

وی درباره روند تولید این نوع شیر، توضیح داد: تولید شیر حاوی آغوز فراویژه ای که مراحل مختلف اجرای آن دانشگاه را به صورت مرتب در مراکز مختلف از جمله، مرکز ویروس شناسی اصفهان، معاونت تحقیقات و فناوری علوم پزشکی اصفهان، شهرک دانشگاه علمی و تحقیقات علمی اصفهان و همچنین معاونت های مختلف انجام می دهد. علمی و فناوری ریاست جمهوری مورد داوری قرار گرفته است، از سال 1399 در قالب طرح تحقیقاتی آغاز شد و موفق به اخذ مجوزهای لازم از کمیته نوآورانه سازمان غذا و داروی کشور شد.

نیلی تاکید کرد: استفاده از این شیر برای تمام افراد سالم و افرادی که در معرض انواع بیماری‌ها قرار دارند، می‌توانند کاربرد داشته باشند. بالای 50 درصد مردم ما دچار ویتامین D هستند، بهبود کارکردهای مغزی، خواب راحت در قد و … از مصرف شبانه مصرف شیر برای کودکان و نوجوانان است.

وی با اشاره به اینکه مصرف شیر در ایران کمتر از متوسط ​​جهانی است، اضافه کرد: بر این اساس خسارات سنگین به جامعه وارد می شود. توزیع شیر در مدارس با آموزش نسبت به این محصول حیاتی و ارزشمند باشد و شیر در افزایش متوسط ​​قد کودکان، کاهش پوسیدگی دندان ها و نقش آن در عملکرد بهتر سلول های مغزی و عضلانی توضیح دهد.

دبیرعلمی دبیرخانه شیر ایستگاه سلامت، مصرفان کرد: استفاده از شیرهای بی‌کیفیت و ارزانتر (به دلیل گواهی‌های معتبر) در مدارس، باعث تغییر ذائقه و نگرش منفی در دانش آموز نسبت به مصرف شیر می‌شود و منفی آن در ادامه زندگی بیش از چند نوبت. مصرف شیر در مدارس است.

بخوان  واتس اپ انجمن ها را در کنار نظرسنجی ها، گروه های بزرگتر و موارد دیگر راه اندازی می کند

وی در خاتمه در روند ویژه تولید شیر حاوی آغوز، گفت: شیر فراویژه حاوی اطلاعاتی است که یک تیم تحقیقاتی بوده و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، مرکز ویروس شناسی دانشگاه اصفهان و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان تولید شده است. این محصول پس از سه سال تحقیق و پژوهش موفق به دریافت مجوز تولید شیر حاوی بادی از سازمان غذا و دارو شد.

انتهای پیام



منبع