فن‌های بدون پروانه، آینده توربین‌های بادی هستند


این جایگزین‌های جدید توربین‌های بادی که فن‌هایی بدون پروانه هستند، می‌توانند به زودی مشهور شوند و در مورد استفاده از آن قرار بگیرند.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، منظره آشنای توربین‌های بادی سر به فلک کشیده با پروانه‌های چرخان به زودی می‌تواند به تاریخ بپیوندد.

یک استارت‌آپ به نام «کاتریک تکنولوژیز» (Katrick Technologies) مستقر در گلاسکوی اسلند با یک طراحی انقلابی، حوزه انرژی‌های انرژی‌پذیر را تکان داده است. طراحی این شرکت شامل توربین‌های بادی لانه زنبوری بدون پروانه است.

نوآوری این شرکت توربین‌های سنتی دارای یک شبکه شش ضلعی شبیه به لانه زنبور است که بر بام ساختمان‌های شهری قرار دارد یا در ساختارهای موجود قابل اجرا است.

در شرکت فناوری قلب کاتریک، هوابُرد یا ماهی‌واره‌هایی (ایروویل) قرار دارد که وقتی در خطر انرژی جنبشی باد قرار می‌گیرند، به طور مستقل نوسان می‌کنند. این نوسانات مکانیکی به انرژی تبدیل می‌شوند و این شرایط را در شرایطی که باد کمی می‌آورد، کارآمدتر می‌شوند. این فناوری همچنین برای محیط‌های شهری که فضای محدودی دارد، مناسب است.

نام ایروویل شکل ویژه‌ای است که مقطع بال هواپیما یا برخی از تیغه‌های صنعتی مثل ملخ‌ها و پروانه‌ها دارند. جسمی که این شکل را داشته باشد با حرکت در شره‌ای مانند هوا یا آب، بر پایه اصل برنولی نیروی بالابرنده ایجاد می‌کند. عامل اصلی هواپیما همان شکل ماهی‌واره مقطع بال آن است که با حرکت در هوا و ایجاد نیروی بالابرده‌ای که بیشتر از یک هواپیمای وزنی و در جهت مخالف وزن است، باعث پرواز می‌شود.

توربین‌های سنتی به دلیل نیاز به تامین زمین و هزینه‌های نگهداری که توجهی دارند، مهم‌ترین چیزهایی هستند که دارای ویژگی‌های مهمی هستند. در مقابل، توربین‌های لانه زنبوری شرکت کاتریک به ویژه در محیط‌های شهری پایدارتر و مقرون به صرفه‌تر هستند.

بخوان  اولین پرواز تاریخی با روغن آشپزی!

فن‌های بدون پروانه، آینده توربین‌های بادی هستند

پیشرفتی که تحول ایجاد می‌کند

شرکت نوآوری کاتریک در دستگاه آن موسوم به «ویند پنل» (Wind Panel) نهفته است که اولین فناوری تولید برق بادی در بازار است که بر روی لینک‌های توربین‌های معمولی غلبه می‌کند.

فناوری ویند پنل که توسط دانشگاه استرثکلاید(Strathclyde) بررسی شده است، تحت آزمایش‌های موفقیت آمیز قرار گرفته است. نمونه‌ای از این فناوری در 51 آزمایش که بیش از 80 ساعت به طول انجامید، با تولید 41.1 وات توان با سرعت 10.2 متر بر متر از فراتر از انتظارات عمل کرد که حتی فراتر از سطح بالایی پیش بینی شده بود.

بازدهی کلی آن نیز بالاتر از حد انتظار بود و به 6.85 درصد رسید که در نتایج پیش‌بینی شده بود.

آینده انرژی سبز

اکنون استارت‌آپ کاتریک با این موفقیت، خود را برای مراحل خود آتی و تجاری سازی محصول آماده می‌کند.

طرح‌های گام دوم این شرکت شامل اعتبارسنجی فناوری و نمایش کارایی آن در یک تونل باد در شبیه‌سازی شرایط محیطی مختلف است. پس از اعتبارسنجی در گام سوم شاهد تکمیل هر گونه ارتقاء و بهینه سازی مورد نیاز خواهد بود و این فناوری یک قدم به بازار نزدیک می شود.

استیو نسبیت، مدیر فناوری کاتریک می‌گوید: استفاده از برق پاک به طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت، زیرا ما از انرژی تولید شده توسط سوزاندن سوخت‌های فسیلی دور می‌شویم استفاده می‌کنیم. اما از آنجایی که شبکه‌های ممکن است به‌طور کامل این ساختمان‌ها را تولید کنند، باید انرژی انرژی را به صورت محلی یا در‌ها بسازیم.

وی افزود: فناوری جدید کات‌های نمونه‌ای عالی از این هستند که چگونه می‌توانم این موضوع را پیدا کنم و ما خوشحالیم که آن کار می‌کنیم تا این نوآوری را به واقعیت تبدیل کنیم. ما مشتاقانه منتظر تجاری سازی این اختراع و تسریع انتقال آن به جامعه برای حصول انرژی پایدار است.

بخوان  «جیمز وب» اسرار ۴۰۰ میلیون سال نخست عمر جهان را می‌کند!

کامرون جانستون، مدیر واحد تحقیقات سیستم‌های انرژی در دانشگاه استرثکلاید از استارت‌آپ کاتریک برای دستیابی به یک قدم مهم رو به جلو در توسعه «ویند پنل» تمجید کرد.

انتهای پیام



منبع