«جیمز وب» اسرار ۴۰۰ میلیون سال نخست عمر جهان را می‌کند!

"جیمز وب" اسرار ۴۰۰ میلیون سال نخست عمر جهان را می‌کند!

هم هابل و هم جیمز وب، جهان اولیه را از طریق عدسی گرانشی بررسی می کنند. این همان چیزی است که وقتی یک خوشه از کهکشان‌های دور به قدری پرجرم هستند که فضا-زمان را منحرف می‌کنند و نور کهکشان‌های دوردست را خم می‌کنند، اتفاق می‌افتند. این روند، تصاویری از آن کهکشان‌ها را ایجاد می‌کند که به سمت ما عکس می‌شوند.

فضایی که “تلسکوپ فضایی جیمز وب” در مورد برخی از مدیران فضایی می‌کند، می‌تواند برای بررسی جهان اولیه باشد.

کو در ماه اکتبر گفت: با هابل، این فقط یک نقطه قرمز رنگ‌پریده بود. محمنستهم بكوییم وههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههمارشارشراد. اکنون این جرم را با جیمز وب نگاه می کنیم.

“ربکا لارسون”(Rebecca Larson)، دانشجوی مقطع دکتری که این تصاویر را بررسی کرده است، توضیح می دهد که چگونه جهان به مرور زمان کشف شده است. لارسون گفت: ما تا این لحظه واقعاً نمی‌توانه‌ایم که جهان اول را با جزئیات بیشتر مطالعه کنیم. ما پیش از جیمز وب فقط ده‌ها از آنها را داشتیم. بررسی این کهکشان‌ها می‌تواند به ما کمک کند تا بفهمیم آنها چگونه توسعه یافته‌اند تا به آن‌ها کهکشان‌ها مانند ما تبدیل شوند.

“دن کو”(Dan Coe)، پژوهشگر “مؤسسه علوم تلسکوپ فضایی”(STScI)، این جرم را اولین بار ۱۰ سال پیش با “تلسکوپ فضای هابل”(HST) مشاهده کرد که قبلا قوی‌ترین رصدخانه فضای ناسا بود.

"جیمز وب" اسرار ۴۰۰ میلیون سال نخست عمر جهان را می‌کند!

این پژوهش هنوز منتشر نشده است اما تفاوت بین تصاویر فاحش است.

تبدیل شدن ادغامکشانها و سایر موارد ناخوشایند در جهان اولیه

ستاره‌شناسان اخیرا تلسکوپ فضایی جیمز وب را به سمت جرمی به نام “MACS0647-JD” نشانه رفته است. این جرم بسیار دور است و نور برای سفر به سوی آن به زمان نیاز دارد. بنابراین، نگاه کردن به چنین جرم دوردستی، نگاه به گذشته است. بررسی MACS0647-JD، حدود 97 درصد از راه بازگشت به “بیگ بنگ” (بیگ بنگ) در 400 میلیون سال نخست جهان است.

بخوان  Google Meet به تازگی زیرنویس‌های بسیار بهتری دریافت کرده است
"جیمز وب" اسرار ۴۰۰ میلیون سال نخست عمر جهان را می‌کند!

لارسون به تمام نقاط ریز دیگر در تصویر جدید جیمز وب اشاره کرد که هر یک از آنها یک کهکشان دوردست هستند. وی افزود: حجم اطلاعاتی که پیشتر نمی‌توانم ببینیم، شگفت‌انگیز است اما این حوزه برای مدت طولانی بررسی نشده است. ما برای مدتی طولانی سعی کرده ایم تا از این تلسکوپ برای مشاهده یک نقطه استفاده کنیم. این تازه آغاز کار است.

«تایگر یو یانگ هسیائو» (Tiger Yu-Yang Hsiao)، دانشجوی مقطع دکتری که این تصاویر را در کنار کو بررسی کرده است، گفت: ما ممکن است شاهد ادغام کهکشان‌ها در کیهان اولیه باشند. اگر این دورترین ادغام باشد، من واقعا به وجد خواهم آمد.

بنابراین، ردپای سامانه مرموز MACS0647-JD در سه نقطه در تصاویر ظاهر می‌شود. برش‌های آن سه تصویر از MACS0647-JD در سمت راست، نشان می‌دهند که تصاویر جیمز وب چقدر واضح‌تر هستند. آنها به وضوح دو تفاوت متفاوت را نشان می‌دهند.

"جیمز وب" اسرار ۴۰۰ میلیون سال نخست عمر جهان را می‌کند!

به گزارش ایسنا و به نقل از بیزینس اینسایدر، “تلسکوپ فضایی جیمز وب”(JWST) ناسا در حال حاضر نشان دادن کهکشان‌های قدیمی در عماق کیهان است که ستاره‌شناسان پیشتر هرگز آنها را نمی‌دانند.

یکی از اجرام که بیشتر آبی است، نشان می دهد که ستاره های نسبتا جوانی در آن شکل می گیرند. دیگری که قرمزتر است، یک جرم قدیمی را با غبار بیشتر بین ستاره‌ها نشان می‌دهد.

تلسکوپی فضای جیمز وب، صد برابر قوی‌تر از هابل است و لنز مادون قرمز به آن امکان می‌دهد تا به اعماق جهان و گذشته‌های دور نگاه کند. اخترشناسان به مقایسه تصویر جدید جیمز وب با تصاویر پیشین هابل، ویژگی‌های انسان را در یکی از قدیمی‌ترین کهکشان‌هایی که کشف کرده‌اند، کرده‌اند.

بخوان  بهبود باروری مردان با خوردن روزانه حداقل ۲ مشت آجیل

کو گفت: ما به طور فعال در حال بحث در مورد این موضوع هستیم که آیا اینها دو کهکشان هستند یا دو دسته از ستاره‌ها در یک کهکشان هستند. ما پاسخ را نمی‌دانیم اما این‌ها سؤال‌ها هستند که جیمز وب برای پاسخ دادن به آنها طراحی شده است.

جیمز وب احتمالاً کهکشانهای دورتر را از همان آغاز جهان نشان خواهد داد. این کار به کمک کمک می‌کند تا تاریخچه‌های را که از ۴۰۰ میلیون سال نخست گم شده است، گردآوری کنند.

انتهای پیام



منبع