تولید مغزهای مینیاتوری در آزمایشگاه بدون نیاز به سلولهای حیوانی

وی افزود: این مدل‌ها راه دیگری را برای بیماری پیش‌بینی و بررسی درمان در سطوح شخصی‌سازی‌شده ایجاد می‌کنند که بین افراد، بسیار متفاوت است.

ساخته‌شده در شبکه‌های مهندسی‌شده‌ها و مولکول‌هایی که ساختار سلول‌های ارگانیدهای مغز را تشکیل می‌دهند و «ماتریس خارج سلولی» نامیده می‌شوند، ترکیبی از مواد به نام «ماتریژل» (Matrigel) به دست آمده از سارکوم موش استفاده می‌شود. این روشی که نسبتاً نامشخص و انواع دسته‌ها را ترکیب می‌کند، قابل توجه است.

این پژوهش، در مجله «ACTN» به چاپ رسید.

پژوهشگران «دانشگاه میشیگان»(UMich) روشی را برای تولید مغزهای مینیاتوری پرورش‌یافته‌ای موسوم مصنوعی به «ارگانیدهای مغز انسان» ابداع کرده است که بدون نیاز به سلول‌های حیوانی انجام می‌شود و می‌تواند روش‌های مطالعه و درمان بیماری‌های عصبی را بهبود بخشد.

«اوا فلدمن» (Eva Feldman) از پژوهشگران این پروژه گفت: موفقیت این ارگانیدهای مغز انسان، را برای برنامه‌ریزی مجدد سلول‌های بیماران مبتلا به بیماری‌های عصبی هموار می‌سازد. این امکان وجود دارد که سلول‌های بنیادی را از یک فرد بیمار مبتلا به بیماری‌هایی مانند اسکلروز جانبی آمیوتروفیک یا آلزایمر بگیریم و یک مغز کوچک آواتار از آن بیماران بسازیم تا درمان‌های احتمالی را بررسی کنیم یا به مدل‌سازی نحوه پیشروی بیماری بپردازیم.

پژوهشگران در این پروژه، یک روش کشت جدید را ابداع کردند که از یک ماتریس خارج از سلول‌های مهندسی شده برای ارگانیدهای مغز انسان – بدون حضور اجزای حیوانی – استفاده می‌کند و عصب‌سازی ارگان‌های مغز را در مقایسه با پژوهش‌های پیشین افزایش می‌دهد.

انتهای پیام



منبع

پژوهشگران دریافتند که ارگانیدهای مغزی آنها، یک مایع مغزی-نخاعی را تولید می کنند. این ماده در مقایسه با یک پژوهش برجسته در مورد ارگانیدهای مغز انسان که در ماتریژل توسعه یافته بودند، مطابق با میزان مایع مغزی-نخاعی انسان بالغ بود.

بخوان  قیمت روز گوشی موبایل ۲۲ تیر

«عایشه مونیز» (Ayşe Muñiz) از پژوهشگران این پروژه گفت: وقتی مغز ما به طور طبیعی در رحم رشد می‌کند، رشد آن را روی بستری از ماتریس خارج سلولی تولید شده توسط سلول‌های سرطانی موش نمی‌گیرد. با قرار دادن سلول‌ها در یک فضای مهندسی‌شده که شباهت بیشتری به محیط طبیعی آنها دارد، پیش‌بینی می‌شود که تفاوت‌هایی را در رشد ارگان مشاهده کنید که شباهت بیشتری به طبیعت آن دارند.

ارگانیدها طی ماه کشتند و این در حالی بود که پزشک به دلیل همه‌گیری کووید-۱۹ نمی‌توانستند به ساختمان وارد شوند.

به گزارش ایسنا و به نقل از نوروساینس نیوز، در پژوهش‌هایی که طی دهه گذشته پیرامون بیماری‌های عصبی انجام شده، از ارگانیدهای مغز انسان به عنوان جایگزین برای مدل‌های موش بررسی شده استفاده می‌شود. این بافت‌های سه‌بعدی که از سلول‌های بنیادی جنینی یا پرتوان به دست آمده، ساختار مغز را دقیق‌تر از کشت‌های دوبعدی معمولی مدل‌سازی می‌کنند.

«جورگ لاهان» (Joerg Lahann) پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: پیشرفت در توسعه ارگانیدهای مغز انسان بدون نیاز به اجزای حیوانی، به ما امکان می‌دهد تا گام‌های مهمی را برای درک زیست‌شناسی رشد عصبی از خود بسازد.

جدیدترین پژوهش «دانشگاه میشیگان»(UMich)، یک راه حل را برای غلبه بر نقاط ضعف ماتریژل ارائه می‌دهد.

وی افزود: مدت‌هاست که برای انتقال آزمایش‌های حیوانی به حوزه بالینی تلاش کرده‌اند و این روش جدید باعث انتقال داده‌ها از آزمایشگاه‌ها به مراکز درمانی آسان‌تر می‌شود.

ماتریس‌های خارج از سلولی ارگانیدهای مغزی این پژوهش، از پرورش موسوم به «فیبرونکتین» (فیبرونکتین) انسانی تشکیل شده است که به عنوان یک ساختار بومی برای چسبیدن، تغییر کردن و یافتن سلول‌های بنیادی عمل می‌شود. ماتریس‌ها توسط یک پلیمری بسیار متخلخل پشتیبانی می‌شوند.

بخوان  رونمایی از دستگاه نیمه‌صنعتی نمونه‌گیری افقی درون چاه