نانو Nano به زبان ساده فرادرس مجله‌ | 1biti

دانشمندان و مهندسان امروزی در حال یافتن طیف وسیعی از روش ها برای ساخت عمدی مواد در مقیاس نانو هستند تا از خواص پیشرفته آنها مانند استحکام بالاتر، وزن سبک تر، افزایش کنترل طیف نور و واکنش شیمیایی بیشتر از نمونه های مقیاس بزرگتر خود استفاده کنند. ایده ها و مفاهیم پشت علوم نانو و فناوری نانو با یک سخنرانی تحت عنوان “فضای زیادی در پایین وجود دارد” توسط فیزیکدان ریچارد مجله خبری 1 بیتی فاینمن در یک جلسه انجمن فیزیکی آمریکا در انستیتوی فناوری کالیفرنیا در ۲۹ دسامبر ۱۹۵۹، مدت ها قبل از از فناوری نانو استفاده شد. فاینمن در صحبت های خود فرایندی را توصیف کرد که در آن دانشمندان می توانند اتم ها و مولکول های منفرد را دستکاری و کنترل کنند. بیش از یک دهه بعد، پروفسور نوریو تانیگوچی در کاوش در ماشینکاری فوق دقیق، اصطلاح فناوری نانو را ابداع کرد.

آغاز فناوری نانو در ایران و تنظیم سند راهبرد فناوری نانو[ویرایش]

قانون مور بیان می‌کند که هر دو سال یک بار، تعداد ترانزیستورهای یک تراشه در مساحت ثابت، دو برابر می‌شود. فناوری نانو ، نانو فناوری یا نانوتکنولوژی رشته‌ای از دانش کاربردی و فناوری می باشد که صنايع زیادی را پوشش می‌دهد. موضوع اصلی آن نیز مهار ماده یا دستگاه‌هایی با ابعاد کمتر از یک میکرومتر، معمولاً حدود ۱ تا ۱۰۰ نانومتر می باشد. از همه این موارد گذشته، نمی‌توان تاثیر نانو تکنولوژی بر صنعت و مزایای بی نظیر آن را نادیده گرفت. نانو می‌تواند باعث بروز تحولاتی بی نظیر در صنعت شود که اگر بر روی آن‌ها سرمایه گذاری کرد، شغل‌های جدید ایجاد می‌کند.

بخوان  چهار روشی که می‌توانید با استفاده از تکنولوژی جهان خلاقیت خود را افزایش دهید.

کاربردهای فناوری نانو در محصولات کشاورزی

استفاده کرد که هر کدام به نوعی با زندگی روزمره انسان‌ها سر و کار دارند. اگر بخواهیم فناوری نانو را به زبان ساده تعریف کنیم باید بگوییم نانو یک واحد اندازه‌گیری بسیار ریز است؛ مثلا واحد اندازه‌گیری متر را در‌نظربگیرید، اگر اندازه یا طول چیزی از یک متر کمتر باشد، مقیاس آن براساس سانتی‌متر عنوان می‌شود. این اندازه‌ها وقتی خیلی کوچک‌تر شوند به میلی‌متر می‌رسیم به‌طوری که هر یک سانتی‌متر ١٠ میلی‌متر است. برای تقسیم میلی‌متر می‌توانید نوک مدادنوکی را تصور کنید؛ پهنای این نوک‌ها نیم میلی‌متر یا مثلا هفت‌دهم میلی‌متر است.

http://118amoozesh.ir

اخیراً شرکت ساخت تراشه AMD موفق به ساخت تراشه‌هایی با لیتوگرافی ۷ نانومتری شده است. همچنین شرکت‌های تولید کننده تراشه بر اساس معماری ARM نیز وعده تولید تراشه‌هایی با لیتوگرافی 5nm را داده‌اند. دانشمندان EPFL نانوحسگرهایی با هوش مصنوعی ساخته‌اند که به محققان اجازه می‌دهد انواع مختلف مولکول‌های زیستی را بدون ایجاد اختلال در آن‌ها ردیابی کنند.

  • نیرو گرانش بر هر چیزی که در اطراف خود مشاهده می‌کنیم اثر می‌گذارد.
  • نانو شل شامل مهره هایی است که حدود سه میلیونیوم پهنا دارد و یک دیوار فلزی خارجی و هسته مرکزی سیلیکون در آن وجود دارد.
  • در سال ۱۹۸۱، بینگ و روهرر، در IBM در زوریخ، میکروسکوپ کاوشگر اسکن را اختراع کردند.
  • در این پژوهش ها هدف خنثی کردن تاثیرات مخرب آلاینده های محیط زیست است.
  • اکنون، برای اولین بار، محققان در دانشگاه Penn State یک عامل نانومحاسباتی تولید کرده‌اند که می‌تواند عملکرد پروتئین خاصی را که در حرکت سلولی و متاستاز سرطان نقش دارد، کنترل کند.
  • فناوری نانو چیست؟ پاسخ به این سوال به این آسانی نیست که تصور می شود زیرا این واژه طیف وسیعی از فعالیت ها را در بر می گیرد.
بخوان  فناوری تأثیرات بسیاری دارد 1 بیتی

لذا یکی از وظایف کارگروه ترویج، معرفی تجربه های موفق زنجیره تولید ثروت به گستره مخاطب فناوری نانو خواهد بود. این پوشش جلا دهنده، علاوه بر ضد آب نمودن سطح سازه ، بدلیل براقیت عالی و چسبندگی خوب به سطح ، در برابر زردگرائی ، جرم پذیری و رطوبت زیاد دارای مقاومت بسیار بالائی می باشد. به این شکل پژوهشگران توانستند از این ترکیبات الگو برداری نمایند. در نتیجه برای سایر ساختارها نیز این گونه حجم‌های مشبک گونه را طراحی و تولید می‌نمایند. به دلیل کوچک بودن نانولوله‌ها، نانوسیمها یا نانوذرات، چند مولکول گازی برای تغییر خصوصیات الکتریکی عناصر سنجش کافی است. این امر باعث می شود غلظت بسیار کمی از بخارات شیمیایی تشخیص داده شود.

کاربردهای نانو در پزشکی