حل معمای پیدایش آب روی زمین شهاب سنگ ۴.۶ میلیون ساله

قوی‌ترین پیوندی که بین شهاب‌سنگ‌های کربنی و سیارک‌ها وجود دارد

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، در فوریه ۲۰۲۱ یک شهاب‌سنگ نادر کربنی به یک مسیر ورودی پارکینگ در گلوسترشایر واقع در جنوب غربی انگلیس برخورد کرد. این شهاب سنگ که وینچکمب (Winchcombe) نام دارد، تنها چند ساعت پس از اینکه گلوله آتشین آن آسمان بریتانیا را روشن کرد، پیدا شد.

وی افزود: پژوهشگران برای سال‌های آینده به کار بر روی این نمونه ادامه خواهند داد و اسرار بیشتری را در مورد منشاء منظومه شمسی ما کشف خواهند کرد.

نتایج بررسی این شهاب‌سنگ نشان داد که سیارک‌های کربنی نقشی کلیدی در ارائه مواد لازم برای آغاز اقیانوس‌ها و در زمین اولیه داشته‌اند.

پژوهشگران به لطف گزارش‌های عمومی و فیلم‌های ویدئویی از این گلوله آتشین که توسط ۱۶ دوربین گرفته شده، به سرعت این شهاب سنگ را پیدا کرده و بازیابی می‌کنند.

پژوهشگران نسبت به ایزوتوپ‌های هیدروژن را در آب آن اندازه‌گیری کردند، متوجه شدند که این نسبت به آب روی زمین شباهت زیادی دارد. ضمن این که قطعات این شهاب سنگ حاوی آمینو اسیدهای فرازمینی – مولکول‌های پری‌بیوتیک – نیاز برای منشاءگیری حیات بودند.

این گروه، تصویربرداری دقیق و تجزیه و تحلیل شیمیایی را روی وینچکمب انجام داد و دریافت کرد که ۱۱ درصد از این شهاب سنگ حاوی آب فرازمینی است. بیشتر مواد تشکیل‌دهنده آن مواد معدنی است که در طول واکنش‌های شیمیایی بین سیالات و سنگ‌ها در سیارک مادرش در مراحل اولیه منظومه شمسی تشکیل می‌شود.

دکتر لوک دالی مدرس علوم زمین در دانشگاه گلاسکو و از نویسندگان این مقاله می‌گوید: یکی از بزرگترین سوالاتی است که از جامعه علمی پرسیده می‌شود که چگونه به اینجا رسیدیم؟ این تحلیل و تحلیل بر روی شهاب سنگ وینچکمب، بینشی را در مورد چگونگی پیدایش آب که منشأ حیات در زمین است، به دست می‌دهد.

بخوان  Google به طور پیش‌فرض، SafeSearch را با محو کردن تصاویر واضح گسترش می‌دهد

انتهای پیام



منبع

وینچکمب حاوی ۱۱ درصد آب فرازمینی بود

نتایج این مطالعه در مجله Science Advances منتشر شده است.

وینچکمب یک کندریت کربنی نادر CM است که حاوی ۲ درصد کربن است و اولین شهاب سنگ از این نوع است که در بریتانیا یافت می شود.

یک سال بعد، موزه تاریخ طبیعی و گلاسکو گزارش دادند که این شهاب سنگ ۴.۶ دانشگاه میلیون ساله حاوی آب فرازمینی است و محکمی می‌دهد که آب روی زمین را می‌توان در سیارک‌های خارج از منظومه شمسی ردیابی کرد.

این گروه پژوهشی همچنین کشف کرد که وینچکمب از سطح یک سیارک در نزدیکی مشتری جدا شده و سپس در یک میلیون سال گذشته به سمت چپ زمین سفر کرده است.

یک شهاب سنگ ۴.۶ میلیون ساله که با زمین برخورد کرده است، معمای پیدایش آب در سیاره ما را حل کرده است.

دکتر اشلی کینگ از موزه تاریخ طبیعی و نویسنده در بیانیه‌ای گفت: بازیابی و بررسی سریع وینچکمب آن را به یکی از بکرترین شهاب‌سنگ‌های موجود برای تجزیه و تحلیل تبدیل می‌کند و به طراحی تصویر و سوسه‌انگیز در طول مقاله به ترکیب اصلی منظومه شمسی در ۴. ۶ میلیارد سال پیش می‌کند.

حل معمای پیدایش آب روی زمین شهاب سنگ ۴.۶ میلیون ساله