داده‌های «خیام» در خدمت تغییر کاربری‌ها در لواسان تا پایش مخاطرات طبیعی



مشاور سازمان فضایی ایران با تاکید بر اینکه هیچ کشوری بدون استفاده از خدمات فضای قادر به ایجاد توسعه پایدار نیست، گفت: ما از «خیام» در حوزه‌های تغییر کاربری اراضی و پایش مخاطرات بهره‌برداری می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، دکتر علی صادقی نائینی در مراسم روز ملی فناوری فضایی که صبح امروز در پژوهشگاه فضایی وزارت ارتباطات با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد، گفت: بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد که در ژانویه ۲۰۲۳ منتشر شد، ۳۴ ریسک برای ۱۰ سال آینده معرفی شده است که دنیا با آن مواجه است.

وی اقلیم، محیط زیست و اکوسیستم زندگی بشر را جزء ۳ مخاطره نخست این لیست دانست و اظهار کرد: این در حالی است که بیش از ۵۰ درصد از موارد مورد نیاز برای مطالعه اقلیم تنها از طریق ماهواره‌ها به دست می‌آید.

صادقی، حوادث غیرمترقبه بهره‌وری پایین کشاورزی را از چالش‌های ایران نام برد که برای مرتفع کردن آن نیاز به سامانه‌های پشتیبان فضایی است، ذکر می‌شود: بر اساس آمارهای بهره‌برداری از فناوری‌های فضای جهانی به حفظ ۴.۲ میلیارد تن محصولات کشاورزی می‌شود، در حالی که ۳. .8 تن از خروج گازهای گلخانه‌ای در بخش کشاورزی مانع می‌کند.

وی صرفه‌جویی ۷۰ درصدی مصرف آب شیرین در کشاورزی را از بهره‌گیری از فناوری‌های فضایی در بخش کشاورزی و ادامه داد: طبق آمار منتشر شده در تابستان گرم‌ترین تابستان کره زمین در تاریخ حیات بشر از زمان ثبت دما بوده است، علاوه بر آن بر آن سالانه است. ۳ میلی متر بر آب‌های سطحی آزاد می‌شود که این موضوع را برای مناطق ساحلی ایجاد کرده است.

بخوان  چرا سهم زنان از بیماری آلزایمر بیشتر است؟

مشاوره رئیس سازمان فضایی وزارت ارتباطات با اشاره به چالش‌های زیست محیطی و خشکسالی در کشور، افزود: ما در گذشته برای پایش این مخاطرات از مزایای خارجی می‌بردیم، اما اکنون ما با ماهواره «خیام» اقدام به اقدام به پایش‌هایی در حوضه‌های مانند کشکان در رودخانه بالادست می‌کنیم. کرخه کردیم.

صادقی، پایش زلزله را از دیگر کارکردهای ماهواره «خیام» دانست و افزود: تغییر کاربری در اراضی لواسان که از سال 83 آغاز شده است، از دیگر بهره‌برداری‌های ما از ماهواره «خیام» است.

وی تاکید کرد: هیچ کشوری بدون ماهواره و ناوبری قادر به ایجاد توسعه پایدار نیست و از این رو آژانس فضایی اروپا ۷ میلیارد یورو برای ساخت و پرتاب ماهواره برای دسترسی رایگان سرمایه‌گذاری کرده است.

صادقی را تاکید کرد: اگر فناوری فضایی نمی تواند امکان پذیر باشد، قادر به بهره برداری از تاکسی هوایی، پیش بینی هواشناسی، امکان پروازهای بین المللی، ارتباط با سکوهای نفتی، استفاده از خدمات بانکی در مناطق دور دست و تنظیم ساعت نخواهیم بود.

مشاور سازمان فضایی ایران با اشاره به ثبت ۱.۷ میلیون ماهواره غیر زمینی آهنگ در ITU، ادامه داد: بر اساس آخرین گزارش مجمع جهانی اقتصاد تمرکز مهم در ۳ حوزه هوش مصنوعی، فضای فناوری و اقلیم و محیط زیست بوده است.

انتهای پیام



منبع