چرا سهم زنان از بیماری آلزایمر بیشتر است؟

همچنین، نتایج این پژوهش نشان داد که تحصیلات، مسیرهای شناختی را در مردان یا زنان به طور قابل توجهی به تعلیم نمی‌کند. آلتی ادامه داد: به نظر نمی‌رسد این پژوهش از این فرضیه حمایت می‌کند که تفاوت‌های جنسیتی تاریخی در دسترسی به آموزش باعث بروز بیشتر بیماری آلزایمر در زنان می‌شود.

داده‌های شرکت‌کننده شامل 183 زن و 179 مرداد، در پژوهش پروفسور آلتی تجزیه و تحلیل و تحلیل قرار 35. نتایج این پژوهش نشان داد شناختی که از طریق IQ اندازه گیری می‌شود، افزایش شناختی مرتبط با سن را در مردان تعدیل می‌کند اما در زنان چنین نیست.

به گزارش ایسنا و به نقل از نوروساینس نیوز، پژوهشگران «دانشگاه تاسمانی» (UTAS) با تحقیقات خود، یک گام به این موضوع می‌پردازند که چرا زنان بیشتر در معرض این موضوع هستند، نزدیک‌تر شده‌اند.

وی اِفزود: این نتیجه نشان می‌دهد که مطالعات پژوهشی بیشتر مردان و زنان را به‌طور جدی مورد ارزیابی قرار می‌دهند و به بررسی این بپردازند که چگونه می‌توان از مردم در برابر بیماری آلزایمر و زوال شناختی مرتبط با سن محافظت کرد.

ذخیره شده شناختی، به کاهش دادن تصمیم از تغییرات در مغز اشاره دارد؛ به طوری که مستقیمی بر عملکرد نباشد.

پژوهشی که در «دانشگاه تاسمانی» انجام شده است، نشان می دهد که حتی زنان دارای شناختی بالاتر نیز هستند، بیشتر از مردان در معرض خطر ابتلا به بیماری آلزایمر زوال عقل قرار میگیرند.

این پژوهش، در مجله «عصب شناسی» به چاپ رسید.

پروژه مغز سالم تاسمانی که حدود 10 سال پیش آغاز شد، یک مطالعه منسجم بلندمدت است که استرالیایی‌های سالم بین 50 تا 80 سال را که به اختلال تشخیص بیماری مبتلا می‌شوند، بررسی می‌کند. هدف از پروژه مغز سالم تاسمانی، درک این موضوع بود که آیا تحصیلات دانشگاهی می‌توانند در مراحل بعدی زندگی، زوال شناختی مرتبط با سن و خطر به زوال عقل را به طور قابل توجهی کاهش دهند یا به کاهش بیاندازند.

بخوان  شناسایی یک کهکشان غول‌پیکر در منطقه‌ای گیج‌کننده از راه شیری

آلتی گفت: مردانی که ضریب هوشی بالاتری دارند، نسبت به همسالان مرد خود که ضریب هوشی آنها پایین‌تر بود، کاهش شناختی مرتبط با سن را با کمتری تجربه می‌کردند. این همان چیزی است که ما انتظار داشتیم. در مقابل، ما این زنان محافظتی مشابه را در مشاهده نکردیم. زنانی که دارای ذخیره شناختی بالاتری بودند، با افزایش سن، در آزمون‌های حافظه و تفکر به همان میزان رسیدند که زنان دارای ذخیره‌سازی پایین‌تر قرار گرفتند.

آلتی ادامه داد: که از طریق آموزش بیشتر و سایر فعالیت‌های محرک شناختی مانند مسائل و سرگرمی‌ها، ذخیره‌ی بالاتری را در طول زندگی جمع‌آوری کرده‌اند، تمرکز اصلی را در عملکرد و تفکر خود نشان نمی‌دهند.

انتهای پیام



منبع

پژوهشگران در این پروژه، شناختی ذخیره شده را با استفاده از مجموع سال‌های تحصیل و اندازه‌گیری ضریب هوشی و دسترسی به داده‌های «پروژه مغز سالم تاسمانی» (THBP) در مرکز ویکینگ اندازه‌گیری کردند.

پروفسور «جین آلتی»(Jane Alty) و «آیدان بیندف»(Aidan Bindoff) از «مرکز پژوهش و آموزش زوال عقل ویکینگ»(Wicking Dementia Research and Education Center) دانشگاه تاسمانی، سرپرستی یک گروه پژوهشی را بر عهده گرفتند تا بفهمند. آیا ذخیره شناختی شامل تحصیلات و بهره هوشی، کاهش شناختی مرتبط با سن را به صورت مساوی در مردان و کاهش می‌دهد یا خیر.

آلتی گفت: ما می‌دانیم که زنان در مقایسه با مردان، بیشتر با بیماری آلزایمر مواجه می‌شوند، اما هنوز آن‌ها نامشخص است. این موضوع مربوط به این نیست که طول عمر زنان بیشتر از مردان است. یکی از فرضیه‌های پیشنهادی این است که زنان سابقاً کمتر به آموزش داشته باشند و به همین دلیل ممکن است شناساییی کمتری را جمع کرده باشند.

بخوان  این رسمی است - نرم افزار منبع باز هرگز مهمتر از این نبوده است