فضانوردان ۱ سال در فضای می‌مانند

پیش از این اعلام شد که این سه نفر در روز ۲۸ مارس سال ۲۰۲۳ به زمین بازگردند.

آژانس فضایی روسیه امروز، سه‌شنبه، اعلام کرد که انتظار می‌رود فضانوردی به دلیل این که یک کپسول فضایی در ایستگاه فضایی بین‌المللی گیر کرده بود، در ماه سپتامبر یعنی یک سال پس از سفرشان به مدار، به زمین بازگردند.

پرتاب کپسول نجات سایت در اوایل این ماه به تعویق افتاد، زیرا یک فضاپیمای باری روسی دیگر است که به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل می‌شود، باعث می‌شود که این مایع خنک‌کننده باشد که این نگرانی‌ها را برانگیخت.

به گزارش ایسنا و به نقل از فیز، فضانوردان روسیه دیمیتری پتلین(Dmitry Petelin) و سرگئی پروکوپیف(Sergei Prokopyev) و فرانک روبیو(Frank Rubio) فضانورد ناسا در ماه سپتامبر سال ۲۰۲۲ با یک کپسول سایت MS-22 به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرواز کردند.

روسیه در دهه ۱۹۶۰ از کپسول‌های قدیمی اما قابل اعتماد سایوز برای انتقال فضانوردان به فضای استفاده می‌کند.

اما در روز سه‌شنبه، آژانس فضایی روسکاسموس روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که بازگشت آنها در حال حاضر در ماه سپتامبر سال ۲۰۲۳ بوسیله سایت MS-23 برنامه‌ریزی شده است.

روسیه قصد دارد یک فضاپیمای نجات به نام سایوز ام اس-23 را در روز ۲۴ فوریه(پنجم اسفند) به فضای بفرستد.

آن‌ها قرار بود با همان فضاپیما به خانه برگردند، اما در اواسط ماه دسامبر این کپسول با آنچه مقامات ایالات متحده آمریکا و روسیه معتقدند یک فضای کوچک بوده است، برخورد شده و خنک‌کننده مایع در آن آغاز شد.

در سال 2021، پیوتر دوبروف(Pyotr Dubrov) از روسیه و مارک ونده(Mark Vande) از ایالات متحده آمریکا نیز پس از تمدید ماموریت خود، یک سال را در ایستگاه فضایی بین المللی اسپری کردند.

بخوان  ایجاد اولین شرکت تولیدکننده مواد بارورسازی ها در دانشگاه آزاد

روسکاسموس در روز سه‌شنبه بر اساس عکس‌ها و فیلم‌هایی که حفره‌های قسمت بیرونی کپسول از جمله روی رادیاتور و صفحات خورشیدی را نشان می‌داد، اعلام کرد که این اثر در اثر یک «برخورد بیرونی» ایجاد شده است.

روسکاسموس اعلام کرد که اقامت طولانی مدت در مکان که معمولاً در مأموریت‌های معمولی شش ماه به طول می‌انجامد، هیچ خطری برای سلامتی خدمه ندارد و اضافه می‌کند که اخبار مربوط به ماموریت را «مثبت» ارزیابی کرده‌اند.

انتهای پیام



منبع