دانشمند ایرانی برای اولین بار انرژی خورشیدی را از فضا به زمین آورد

پژوهشگران می‌گویند که آرایه MAPLE برای اولین بار با موفقیت، نیروی خورشیدی جمع‌آوری شده در فضا را با استفاده از مایکروویو به گیرنده‌های روی پشت بام «آزمایشگاه گوردون و بتی مور» (Gordon and Betty Moore Laboratory of Engineering) در مؤسسه‌های فناوری کالیفرنیا. بفرستد.

ژاپن تا سال ۲۰۲۵ انرژی خورشیدی از فضای زمین می‌تاباند

پژوهشگران «مؤسسه فناوری کالیفرنیا» به سرپرستی «علی حاجی‌میری» دانشمند ایرانی، برای اولین بار تولید انرژی خورشیدی جمع‌آوری‌شده از فضا با موفقیت به زمین منتقل می‌شوند.

حاجی‌میری: ما با آزمایش‌هایی گفتیم که انجام داده‌ایم، می‌بینیم که MAPLE می‌تواند با موفقیت نیرو را به گیرنده‌های موجود در منتقل کند. همچنین، ما می‌خواهیم آرایه را طوری برنامه‌ریزی کنیم که انرژی خود را به سوی زمین هدایت کند. ما آن را روی زمین آزمایش کرده بودیم اما اکنون می‌دانیم که آرایه می‌تواند در سفر به فضای سالم بماند و در آنجا فعالیت کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از یاهو نیوز، «مؤسسه فناوری کالیفرنیا» (Caltech) خبرهای مهم در مورد انرژی جمع‌آوری‌شده از فضا است. پژوهشگران این دانشگاه به سرپرستی «علی حاجی‌میری»(Ali Hajimiri) دانشمند ایرانی، انرژی خورشیدی را بدون نیاز به حتی یک، از فضا به زمین آورده‌اند و می‌گویند که این کار برای اولین بار انجام می‌شود.

انتقال بی‌سیم انرژی خورشیدی از فضا، پیام‌های زیادی برای انرژی‌های انرژی پذیر است و ارزش آن به اندازه‌ای است که ژاپن قصد دارد از آن استفاده کند تا دهه ۲۰۳۰ آغاز شود. گروه یک پژوهشی ژاپنی سعی در اجرای آزمایشی این فناوری در سال ۲۰۲۵ با مشارکت عمومی و اختصاصی انجام می دهد.

بخوان  رکورد جهانی خودروهای خورشیدی شکسته شد

ماهواره SSPD-1 که به فضاپیمای «ویگوراید» (Vigoride) شرکت «مومنتوس اسپیس» (Momentus Space) متصل است، از دو پنل تشکیل می شود که برای جمع آوری انرژی خورشیدی استفاده می شود. فرستنده‌هایی که در MAPLE تعبیه شده‌اند، انرژی جمع‌آوری‌شده را در یک فاصله معین ارسال می‌کنند. آرایه MAPLE که حدود یک فوت از فرستنده خود فاصله دارد، دارای دو گیرنده است که انرژی خورشیدی را جمع آوری می کند و آن را به شکل جریان برق مستقیم درمی آورد. در طول آزمایش، از این برق برای روشن کردن دو LED در MAPLE استفاده شد. پژوهشگران انتخاب یک LED را با جابه‌جایی انتقال بین گیرنده‌ها روشن کنند و دقت آرایه را نشان دهند. همچنین، آرایه MAPLE دارای پنجره‌های است که به فرستنده‌ها امکان می‌دهد تا انرژی را به هدفی برسانند از فضایی مانند زمین بتابانند.

انتقال بی‌سیم نیرو چگونه انجام می‌شود؟

از آنجایی که انسان نیاز به روزافزون به انرژی ادامه دارد، یک راه حل قوی مانند جمع آوری و انتقال انرژی خورشیدی از فضا می‌تواند گام بزرگی در جهت درست باشد. مجموعه برق بر فضا می‌تواند ۲۴ ساعت شبانه‌روز را کار کند. در آن جمع‌آوری انرژی خورشیدی بر زمین در حالی که شب می‌شود. اگر فرض کنیم که مناطق دورافتاده یا فاجعه‌زده زیرساخت‌های لازم را دارند، با این روش می‌توان برق را به آن مناطق فرستاد.

این آزمایش، بخشی از پروژه مؤسسه فناوری کالیفرنیا موسوم به «پروژه انرژی خورشیدی فضا»(SSPP) است و این دانشگاه طی یک بیانیه مطبوعاتی، انتقال موفقیت‌آمیز آن را اعلام کرد. پژوهشگران در این پروژه، آزمایش انتقال نیرو را با استفاده از «آرایه مایکروویو برای آزمایش انتقال نیرو در مدار پایین»(MAPLE) انجام دادند. این آرایه، نمونه اولیه کوچک روی ماهواره «نمایشگر انرژی خورشیدی فضا»(SSPD-1) است که ژانویه گذشته پرتاب شد.

بخوان  چه گیاهانی در فضای رشد کرده اند؟

بیشتر بخوانید:

حاجی‌میری گفت: همان طور که دسترسی به اینترنت به اطلاعات را دموکراتیک کرد، ما امیدواریم که انتقال انرژی بی‌سیم نیز به انرژی را دموکراتیک کند. برای دریافت این نیرو به هیچ زیرساخت انتقال انرژی روی زمین نیاز نخواهد داشت. این معناست که ما می‌توانیم انرژی را به مناطق دورافتاده یا مناطقی بفرستیم که در اثر جنگ یا بلایای طبیعی ویران ‌شده‌اند.

انتهای پیام



منبع