دهه های اختراع مجدد فاینال فانتزی


فاینال فانتزی شانزدهم که در توکیو بر روی صفحه دیجیتالی تبلیغاتی دیده می‌شود، به‌عنوان بزرگ‌ترین نسخه از سری موفق توصیف شده است.

فاینال فانتزی شانزدهم که در توکیو بر روی یک صفحه دیجیتال تبلیغاتی دیده می‌شود، به‌عنوان بزرگ‌ترین نسخه از سری موفق تاکنون توصیف شده است.

فرنچایز بازی های ویدیویی Final Fantasy با خطوط داستانی نوآورانه و کشتی های هوایی استیمپانک، به مدت 35 سال طرفداران و منتقدان را به وجد آورده است.

قبل از انتشار آخرین عنوان در روز پنجشنبه، Final Fantasy XVI، در اینجا پنج نکته در مورد سری فوق العاده موفق ژاپنی وجود دارد:

جادوی 8 بیتی

داستان‌گویی غنی و شخصیت‌های رنگارنگ فاینال فانتزی آن را به یکی از پرفروش‌ترین فرنچایزهای بازی تبدیل کرده است، طبق گفته ناشر Square Enix، بیش از 173 میلیون نسخه در سراسر جهان فروخته شده است.

از زمانی که این بازی تاثیرگذار نقش آفرینی در کنسول اصلی نینتندو در سال 1987 عرضه شد، نبردهای هیولاهای دوبعدی آن به گیم پلی مبارزاتی بلادرنگ تبدیل شدند.

استعاره‌های فانتزی مانند قلعه‌ها، جادوگران و کریستال‌های جادویی در بازی‌های اولیه بعداً با عناصر علمی تخیلی، از زره‌های روباتیک گرفته تا کشتی‌های پرنده پیکسلی ترکیب شدند.

عناوین جدیدتر با گرافیک همهجانبه و قهرمانان سرسخت سرعت خود را افزایش داده اند و در عین حال جهان های گسترده درون بازی را که توسط سری محبوب شده اند حفظ کرده اند.

به پلی استیشن سوئیچ کنید

شش بازی اول Final Fantasy برای کنسول های نینتندو ساخته شدند، اما شماره هفت این سنت را در سال 1997 شکست، زمانی که توسعه دهندگان به رقیب جدیدی روی آوردند: پلی استیشن سونی.

بیش از 173 میلیون نسخه از سری فاینال فانتزی در سراسر جهان فروخته شده است

بیش از 173 میلیون نسخه از سری فاینال فانتزی در سراسر جهان فروخته شده است.

این یک حرکت تجاری هوشمندانه بود، با تقاضای زیاد برای پلی استیشن اصلی که این فرنچایز طرفداران زیادی را به ارمغان آورد.

Final Fantasy VII با مضامین زیبایی‌شناسی صنعتی و عرفانی خود، اولین بازی سه بعدی این سری بود و همچنان پرفروش‌ترین عنوان آن باقی مانده است.

در سال 2020، اسکوئر انیکس اولین قسمت از بازسازی سه قسمتی حماسه دیستوپیایی را منتشر کرد که اغلب در لیست بهترین بازی های ویدیویی تمام دوران قرار می گیرد.

موسیقی ضربه، شکست فیلم

بازی‌های فاینال فانتزی نه تنها به خاطر خط داستانی‌شان، بلکه همچنین موسیقی‌های متن‌شان، که توسط ایستگاه رادیویی بریتانیایی Classic FM به‌عنوان «فوق‌العاده سینمایی» توصیف می‌شود، مورد تحسین منتقدان قرار گرفته‌اند.

اما در حالی که این موسیقی در کنسرت‌های کلاسیک اجرا می‌شود و حتی با روتین شنای المپیکی برنده برنز همراه بوده است، اسپین‌آف‌های فیلم کمتر مورد تجلیل قرار گرفته‌اند.

“Final Fantasy: The Spirits Within” که در سال 2001 منتشر شد، یک ویژگی CGI با بودجه کلان بود که در باکس آفیس بمباران شد و در سایت نقد و بررسی Rotten Tomatoes تنها 44 درصد امتیاز کسب کرد.

دیگر فیلم‌های فاینال فانتزی با رتبه ضعیف دیگر دنبال شدند – اما یکی از اقتباس‌های با استقبال بهتر نسخه سنتی تئاتر کابوکی از دهمین بازی بود که امسال در توکیو اجرا شد.

نائوکی یوشیدا، تهیه کننده فاینال فانتزی شانزدهم، تیمش را به تماشای سریال «بازی تاج و تخت» از HBO دعوت کرد.  برای الهام گرفتن

نائوکی یوشیدا، تهیه کننده فاینال فانتزی شانزدهم، تیمش را برای الهام گرفتن از سریال HBO “بازی تاج و تخت” خواست.

عناوین آنلاین

اکثر بازی‌های فاینال فانتزی، ماجراجویی‌های انفرادی هستند، اما این فرنچایز به دنیای پر سود بازی‌های آنلاین چند نفره در مقیاس بزرگ نیز وارد شده است.

Final Fantasy XI که در سال 2002 منتشر شد، اولین عنوان آنلاین آن بود و پس از آن Final Fantasy XIV در سال 2010 عرضه شد.

دومی در ابتدا یک شکست تجاری بود، اما در سال 2013 دوباره طراحی شد و هنوز هم قوی است، با پیروان فرقه‌ای که ماهیانه برای بازی در سطح بالا هزینه پرداخت می‌کنند.

اگرچه انتشار روز پنجشنبه یک بازی آنلاین نیست، اما توسط نائوکی یوشیدا، مغز متفکر اختراع مجدد شماره 14 که منجر به موفقیت آن شد، تولید شده است.

‘بازی تاج و تخت’

حتی قبل از انتشار، طرفداران مشتاق می‌توانستند نسخه نمایشی از قسمت اول Final Fantasy XVI را پخش کنند، که وب‌سایت تخصصی Polygon از آن به عنوان یک «اکشن ماجراجویی شیک و مدرن» یاد کرد.

یوشیدا، تهیه کننده، گفته است که این بازی که روز پنجشنبه برای پلی استیشن 5 منتشر شد، تحت تأثیر مگایت تلویزیونی «بازی تاج و تخت» و دیگر آثار کلاسیک فانتزی غرب است.

او به Eurogamer گفت که زمانی که بازی در مراحل ابتدایی خود بود، “تیم اصلی” توسعه دهندگان را وادار کرد مجموعه جعبه “بازی تاج و تخت” را تماشا کنند، “زیرا ما این نوع احساس را می خواستیم”.

نتیجه آن چیزی است که به‌عنوان بزرگ‌ترین بازی فاینال فانتزی تاکنون توصیف شده است، که شامل صحنه‌های جنسی، مصرف مواد مخدر و خشونت گرافیکی است.

© 2023 AFP

نقل قول: Game Changer: Final Fantasy’s Decades of Reinvention (2023، 21 ژوئن) بازیابی شده در 21 ژوئن 2023 از

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.





منبع

بخوان  بوئینگ از کانسپت یک هواپیمای باری رادارگریز رونمایی کرد