راز آشکار نشده هوش مصنوعی

یک رایانه میتواند تراشه گرافیکی یکپارچه بر روی پردازنده یا کارت گرافیک جداگانه داشته باشد. واحدهای پردازش گرافیکی که در اصل برای تسریع پردازشهای گرافیکی توسعهیافته بودند، میتوانند سرعت پردازشهای محاسباتی را برای یادگیری عمیق تا حد قابلتوجهی افزایش دهند. و به انسانها کمک میکند تا مشکلات احتمالی را پیشبینی کند و بر آنها فائق آید. چنین خدماتی به بهبود کیفیت خدمات منجر میشود و تأثیر بهسزایی نیز بر روی صرفهجویی در زمان و هزینههای مالی خواهد داشت. برای این سیستم از یک «شبکه عصبی پیچشی» (Convolution Neural Network | CNN) برای تشخیص اعداد روی کاغذ استفاده میشود. احتمالا تصور میکنید که محتواهای موجود در شبکههای اجتماعی بهصورت کاملا تصادفی بر روی صفحهنمایش شما نمایش داده میشود!

امنیت، کاربری آسان و به روز رسانی سریع و دیگر امکانات ویژه باعث شده رنج قیمت گوشی اپل که مختص این سیستم عامل است به نسبت سایر گوشیها کمی بالاتر یک بیتی باشد. مثلا ذیل چند تا از پرسش ها دیدم مکرراً ایسوس تاف رو پیشنهاد دادید که نسل ده ولی لنوو تو همون قیمت نسل یازده رو داره ؟ با وجود اینکه قیمت گوشی آیفون در کشورمان بالا میباشد اما بازهم بسیاری از افراد این گوشیها را به گوشیهای سامسونگ و شیائومی ترجیح میدهند. مدلهای فوق همگی از جدیدترین گوشیهای انر به شمار میروند. این مجموعه شامل پرچمداران مانند Samsung Galaxy S20 Plus و Samsung Galaxy Note 20 Ultra، تا گوشیهای تاشو پیشرفته مانند: Samsung Galaxy Z Fold 2 و گوشیهای مقرون به صرفه تری مانند Samsung Galaxy S10e است که سالها پس از عرضه آن هنوز هم گوشیهای قدرتمندی به حساب میآیند. این ابزار مبتنی بر OpenAI Codex توسعه یافته که از نسل الگوریتم تولید زبان مطرح GPT-3 به حساب میآید.

هزینه ایجاد بالا: گران بودن سختافزارها، نرمافزارها و هزینه زیاد تعمیر و نگهداری آنها منجر به بالارفتن هزینههای ایجاد یک سیستم هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی خواهد شد. مایکروسافت تنها شرکتی نیست که روی ابزارهای خودکارسازی مبتنی بر هوش مصنوعی برای کدنویسی کار میکند. درحالیکه سیستمهای نظارتی مبتنی بر هوش مصنوعی بهصورت کاملا خودکار عمل میکنند و در طول 7 روز هفته، 24 ساعته بدون تأخیر کار خود را انجام میدهند. هوش مصنوعی دادههای زیادی را در خود ذخیره میکند اما نحوه دسترسی و استفاده از آنها با هوش انسان بسیار متفاوت است. اما نوع پیشرفته آن که شاید ایلان ماسک در پروژه نورالینک(Neuralink) آن را دنبال می کند که حداقل کمک آن به افراد قطع عضو جهت ساخت عضو مصنوعی و اتصال به مغز، یا جلوگیری از آلزایمر باشد ولی می تواند مقدمه ای بر ترکیب مغز انسان ها با هوش مصنوعی باشد!

بسیاری از ما، از اپلیکیشنهای مختلف فیسبوک به منظور مشاهدهی دوران سالمندی خودمان، تبدیل شدن به ستارههای راک یا شبیهسازیِ آرایشهای غلیظ استفاده کردیم. دستیابی به تئوری ذهن هوش مصنوعی، سیستمهای هوشمند را به یک عضو جداییناپذیر از تیمهای انسانی تبدیل خواهد کرد. به همین دلیل است که روباتها در حال حاضر میتوانند بدون دخالت انسانی، وظایف مشخص شده خود را انجام دهند و حتی آنها را بهبود ببخشند. نوع 4 یا مرحله نهایی رشد هوش مصنوعی به دستهای از سیستمهای هوش مصنوعی میرسیم که حسی از خود دارند که به آنها آگاهی میدهد. ارتقای اتصال اینترنت در ماشینها و سیستمهای کامپیوتری در سراسر زنجیره ارزش، نوید افزایش ظرفیت شرکتها در مدیریت بهینهسازی روابط عرضه، تولید و تحویل محصولات به متقاضیان اقصی نقاط دنیا را میدهد. هوش مصنوعی امکان توسعه ابزارهای تشخیص چهره و صدا را فراهم کرده است که برای اهداف نظارتی و امنیتی مورداستفاده قرار میگیرد. برای مثال تشخیص گفتار، تصمیمگیری و ادراک بصری، جزو ویژگیهای هوش انسان هستند که هوش مصنوعی میتواند این کار را انجام دهد.

بخوان  مواجهه با تکنولوژی: تأملی بر دیدگاه های نظری و تجارب ایرانی 1 بیتی
برای مثال، آمازون (Amazon) جزو اولین کسبوکارهایی بود که هوش مصنوعی را پذیرفت و باگذشت زمان از مزایای بینظیر آن بهرهمند شد. هوش مصنوعی در سال ۱۹۵۶ به عنوان یک زمینه دانشگاهی مطرح شد و از آن زمان تاکنون چندین موج بهبود و شکست را به خود دیده است. استفاده از هوش مصنوعی در کشاورزی تاکنون مزایای زیادی را به همراه داشته است تا حدی منجر به افزایش تولید محصول نیز شده است. در واقع، AI، یک زمینه مطالعاتی گسترده است که نظریهها، روشها و فناوریهای زیادی را در برمیگیرد. برای حل این مسئله، میتوان سیستمی را با استفاده از مفهوم بینایی ماشین در پایتون ساخت. غول فناوری چینی برای پیشبرد این هدف خود شرکت دیپ موشن، شرکت فعال در حوزه تولید خودروهای خودران، را نیز در سال میلادی گذشته با مبلغ ۷۷ میلیون دلار خرید که یکی از موفقیتهای شاخص شیائومی در این سال بود. این نوع هوش مصنوعی میتواند قصد و هدف انسانها پی ببرد و رفتار آنها را پیشبینی کند.

دادههایی که از جاده دریافت میشود در الگوریتمهای یادگیری ماشین مورداستفاده قرار میگیرد و به حرکت خودکار ماشینها کمک میکند. با استفاده از وب سوکتها یک ارتباط مداوم بین مشتری و سرور ایجاد میشود، در نتیجه به روزرسانی وب سایت در زمان کوتاهتر و بدون نیاز به ریفرش کردن مرورگر دریافت میشود. در واقع، این سرویسها با استفاده از هوش مصنوعی، اطلاعات مختلفی را از کاربران دریافت میکنند. این مدل یادگیری دادههای جدید را بهعنوان آیتمهایی با اهمیت بیشتر و دادههای قدیمی را بهعنوان آیتمهایی با اهمیت کمتر برچسب میزند. نوع 1 یا ماشینهای راکتیو جزو اشکال قدیمی هوش مصنوعی هستند که حافظه ندارند و تنها یک وظیفه خاص را انجام میدهند.

سهام مذکور مشروط به حضور پیوسته و موثر توسعهدهندگان آن محصول در مدت مقرر در عامراندیش، و همچنین مشروط به محقق شدن اهداف و نتایج کلیدی موظفی مربوط به هرکدام از بازه های زمانی مقرر، مرحله به مرحله به شخص تعلق می گیرد و فرد موردنظر بابت تملک سهام تشویقی هزینه ای به شرکت پرداخت نمی کند. ما ظرفیت آن را داریم که با وضعیتهای گوناگون محیطمان کنار بیابیم و رفتارمان را از با استفاده از یادگیری تغییر دهیم. این ها همه کنار هم یک لپ تاپ فوق العاده رو به وجود میاره. هم صدای فن در این لپ تاپ به حداقل رسیده. اجرای موازی و مقیاس پذیری قابل توجهی از رایانه های کوانتومی به این معنی است که آنها در حل مسائل بسیار پیچیده برای یک رویکرد سنتی یا الگوریتم های سنتی، زمان زیادی طول نمی کشد.

در این میان بهعنوان انسان باید جنبه مثبت اختراعات را در نظر بگیریم و در راستای ایجاد دنیایی بهتر از آنها استفاده کنید. برای مثال آنها میتوانند قابلیت تشخیص تصویر را به سیستمهای امنیتی خانه و قابلیت پرسشوپاسخ را به دادهها اضافه کنند. الگوریتمهای پیشرفته جدیدی برای تجزیهوتحلیل سریعتر دادهها در سطوح چندگانه درحالتوسعه و ترکیب است. تقریبا پارسال بود که ساندار پیچای، مدیر عامل شرکت گوگل، طی پُستی در وبلاگ این شرکت اعلام کرد که جهان در حال گذر از حالت Mobile-first به حالت AI-first است و شرکت گوگل تمام محصولاتش را با این محوریت توسعه میدهد. هوش مصنوعی با ترکیب مقادیر زیادی داده به همراه پردازش سریع، تکراری و الگوریتمهای هوشمند کار میکند و به نرمافزار اجازه میدهد تا بهصورت خودکار از الگوها یا ویژگیهای موجود در دادهها یاد بگیرد.

بخوان  راهنمای خرید اسکنر

در ادامه قصد داریم مروری بر تاریخچهی ظهور لپتاپها و سیر تحول طراحی لپتاپها تا به امروز داشته باشیم. بیشتر لپتاپها با درایوهای حالت جامد به فروش میرسند. با این حال، سیستم عامل مک، حالت لمسی ندارد، چرا که هیچ مک بوکی دارای صفحه لمسی نیست. همچنین اگر به موضوعات متفاوت های تک نظیر هوش مصنوعی علاقه دارید حتما بلاگ گرین تک را دنبال کنید و همچنین نگاهی به صفحه اینستاگرام گرین تک داشته باشید. یکی از حوزه های مورد علاقه گرین تک برای سرمایه گذاری حوزه هوش مصنوعی است. پس اگر در این زمینه صاحب ایده هستید و یا استارتاپی دارید و علاقه مند به ورود به برنامه شتابدهی گرین تک را دارید حتما از طریق صفحه درخواست شتابدهی اطلاعات ایده و استارتاپ خودتان را برای ما ارسال کنید تا با شما تماس بگیریم. مثلاً فناوری بریدگی صفحه نمایش برای اولین بار در آیفون X به دنیا معرفی شد.

«جاوا» (Java): جاوا یک «زبان برنامه نویسی شی گرا» (Object Oriented Language | OOP) به حساب میآید که رویکردهایی متفاوتی برای مدیریت «استثناها» (Exception)، دسترسی به ابزارهایی برای توسعه برنامههای «چند نخی» (Multi Threaded) و پشتیبانی از «آرایهها» (Array)، «لیستها» (List) و ساختمان دادههای گوناگون ارائه میدهد. درحالیکه حجم عظیمی از دادههایی که بهصورت روزانه ایجاد میشوند، میتوانند منجر به سردرگمی محقق انسانی شود، برنامههای کاربردی هوش مصنوعی با استفاده از یادگیری ماشین دادهها را بهسرعت به اطلاعاتی قابلاستفاده تبدیل میکند. در حال حاضر، هیچیک از برنامههای کاربردی هوش مصنوعی در این مقیاس ساخته نشده است که بتواند بشریت را نابود کند یا به بردگی بکشد. تکنولوژی استفاده از دانش علمی برای اهداف عملی یا برنامه های کاربردی است چه در صنعت و چه در زندگی روزمره ما. هر گره یا نورون مصنوعی به دیگری متصل میشود که هر یک دارای وزن و آستانه مخصوص است.

مزایا و معایب هوش مصنوعی چیست؟ نظر شما چیست آیا ممکن است روزی هوش مصنوعی بشر را به بردگی بگیرد؟ در واقع ساعتهای هوشمند و دستگاههای دیگری ازاینقبیل، به کمک هوش مصنوعی دادهها را رصد میکنند؛ بنابراین هوش مصنوعی در پزشکی میتواند کمک بزرگی به پزشکان برای تصمیمگیری و تحقیق بهتر باشد. کاهش زمان کار با دادههای سنگین: ماشینها با استفاده از هوش مصنوعی سریعتر از انسان فرایند پردازش و تصمیمگیری را انجام میدهند. به همین دلیل میتوانند از تجربیات گذشته برای تصمیمگیری در آینده استفاده کنند. این نوع ماشینها توانایی یادگیری ندارند و به دلیل عدم وجود حافظه نیز نمیتواند از تجربیات گذشته برای اطلاعرسانی به آینده استفاده کند.

پلتفرم گیتهاب ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی خود را منتشر کرد؛ Copilot که به توسعهدهندگان کمک میکند خط بعدی کد را بنویسند. همچنین بدون فشار کارکنان فروش، میتوانید وقت خود را صرف تحقیق در مورد گوشی مدنظرتان کنید. محبوبترین نمونههای NLP، دستیاران مجازی نظیر الکسا (Alexa)، سیری (Siri) و دستیار گوگل (Google Assist) هستند که در طول روز میتوانید از طریق تعامل با آنها کارهای مختلفی را انجام دهید. البته میتوانید به صورت آزمایشی 60 روز بطور رایگان از آن استفاده کنید. این ابزار هوش مصنوعی نتیجه همکاری مایکروسافت با OpenAI است و ردموندیها در آن 1 میلیارد دلار سرمایهگذاری کردهاند. البته سال گذشته میلادی پیش نمایش این ابزار که با همکاری OpenAI توسعه یافته را دیده بودیم اما حالا بطور عمومی برای تمام توسعهدهندگان در دسترس است. بخشهای مختلفی از تجارت الکترونیک نظیر پیشبینی تقاضا، شخصیسازی بهتر، بازاریابی هوشمند، استفاده از روباتهای گفتگو همگی به کمک هوش مصنوعی کار میکنند و مزایای زیادی را برای کسبوکارها به همراه داشته است.

بخوان  راهنمای مرد تنبل برای تکنولوژی
ازاینرو، روباتهای جدید برای انجام کارهای تکراری با حداکثر سرعت و دقت طراحی میشوند. ازاینرو، هوش مصنوعی میتواند حجم زیادی از دادهها را سریعتر پردازش کند و پیشبینیهای دقیقتری (نبست به انسان) انجام دهد. مرحله بعدی NLP، تعامل به زبان طبیعی است که به انسان اجازه میدهد تا با استفاده از زبان عادی و روزمره برای انجام وظایف با کامپیوترها ارتباط برقرار کند. بنا به استدلال سیاستگذاران در سطوح ملی و بینالمللی در کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل سال ۲۰۱۸ و ادعای بانک جهانی در سال ۲۰۱۹، بهرهگیری از فناوریهای جدید، خبر از افزایش بهرهوری صنعتی و نرخ رشد کشورهای در حال توسعه میدهد. در حقیقت Machine vision شاخهای از علم مهندسی است که به رشتههای علوم کامپیوتری (Computer science) و علم نورشناسی و مهندسی مکانیک و اتوماسیون صنعتی ارتباط دارد. از نظر آکادمیک، رشتهی machine intelligence یکی از پرطرفدارترین شاخههای رشتهی کامپیوتر در ایران است. هر شرکتی برای رسیدن به موفقیت باید شکستهایی را پشتسر بگذارد؛ اما محصولات شکستخورده و اشتباهات خجالتآور اپل، یکی از موفقترین شرکتهای دنیای فناوری چیست؟

هوش مصنوعی در آیندهای نه چندان دور زندگی بیشنر انسانها را تحت تاثیر قرار خواهد داد. تنبل کردن انسانها: خودکارسازی بسیاری از کارها منجر به تنبل شدن انسانها خواهد شد. بیکاری انسانها: به دلیل کاهش دخالت انسانی و جایگزینی هوش مصنوعی با نیروی انسانی، بیکاری منجر به ایجاد مشکلاتی در جامعه خواهد شد. اینترنت اشیاء به جذب حجم عظیمی از دادهها از منابع متعدد کمک میکند و ترکیب آن باهوش مصنوعی منجر به ایجاد ماشینهای هوشمندی خواهد شد که رفتار هوشمند را شبیهسازی میکنند. به همین دلیل محققان نسبت به آن بااحتیاط عمل میکنند. نسلهای مختلف پردازندههای اینتل علاوه بر بهبود بخشیدن به فناوری ساخت و ارتقای خصوصیاتی مانند فرکانس هسته و حافظه کش، تغییرات دیگری نیز داشتهاند که باعث افزایش توان پردازشی و مصرف کمتر انرژی میشود.مثلا یک مدل پردازنده اینتل i5 سری U نسل ۸ نسبت به مدل مشابه نسل ۶ توان پردازشی تقریبا دو برابر دارد.

هدف اصلی این است که کامپیوترها بهصورت کاملا خودکار و بدون دخالت یا کمک انسانها یاد بگیرند و بر اساس آن اقدامات خود را تنظیم نمایند. در یکی از روش ها هوش مصنوعی و ماشین های مبتنی بر آن براساس شباهتشان به ذهن انسان و توانایی شان در تفکر و شاید حس انسان گونه بودنشان طبقه بندی می شوند. هوش مصنوعی با وظیفه مشابه استفاده از کامپیوترها برای فهم چگونگی هوش انسان مرتبط است، اما مجبور نیست خودش را به روش هایی محدود کند که بیولوژیکی باشند. فوری کالا با ارائه ضمانت اصالت، سلامت فیزیکی ، این مشکل را برای همیشه برطرف نموده است. هوش مصنوعی در پزشکی و مراقبت از سلامت کاربرد بسیار زیادی دارد. علاوه بر این، تجزیهوتحلیل دادهها به معلمان کمک میکند تا وضعیت تحصیلی، سلامت روانی، ذهنی و جسمی دانشآموزان را نظارت کنند.