راه‌اندازی اولین فب‌لب تخصصی صنایع غذایی توسط جهاددانشگاهی خراسان رضوی


ایسنا/خراسان رضوی رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی ریاست جمهوری با بیان اینکه خراسان رضوی استانی پرافتخار در حوزه صنایع غذایی است، گفت: ما تصمیم گرفتیم برای راه‌اندازی فب‌لب‌های صنایع غذایی تخصصی در این استان کمک کنیم و جهاددانشگاهی را انتخاب کنیم.

شقایق حق‌جوی جوانمرد ۲۱ دی، در پیش‌رویداد ملی فبین‌فود که امروز در جهاددانشگاهی خراسان رضوی برگزار شد، به شکل‌گیری جنبش سازندگان (Makers Movement) در آمریکا اشاره و اظهار کرد: این جنبش بر مفهوم مفهوم «هر چه که رویا و می‌کنی را می‌توان سریعتر کرد». بسازی» شکل گرفت و به سرعت تحول یافت و تبدیل به نهضتی در جهان شد. پس از سال ۲۰۱۱ ساختارهایی در جهان به وجود آمدند به نام آزمایشگاه‌های ساخت سریع. جایی که می‌توانید هر ایده نوآورانه‌ای را با حداقل زمان ممکن، حداقل انرژی و حداقل اتلاف بسازید و آزمایش کنید و مطمئن شوید که آیا آن را می‌خواهید یا نه. بر این اساس می‌توان پیش‌نمونه (نمونه اولیه) هر چیزی را در هر صنعتی به سرعت بسازید، به شکلی که می‌توانید آن را آزمایش کنید، بازخورد کنید و نظرات مشتریان را در آن دریافت کنید.

وی ادامه داد: ساخت لذت نسل ما که از میبرد، نسل جدید از خریدن لذت میبرد. گفت: فرزندان ما خوشحالند، زیرا برای دست دادن چیزهایی که دارند، به اندازه کافی زحمت نکشیده‌اند، به عبارتی درگیر روند به دست آوردن نبوده‌اند و لذت بردن از دست دادن را نمی‌توانند، زیرا هر چه خواسته‌اند، فراهم شده است.

حس بودن، شادی‌آفرین است

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: این را تصور کنید که ما برای آدم‌ها خوشحالی می‌آورم، در حالی که به نظر می‌رسد آنچه شادی واقعی را دنبال می‌کند، این است که انسان‌ها حس می‌کنند می‌کنند. ما الان‌تنها در ایران، بلکه در کل جهان با نسلی نهیم که در حال حاضر از دست دادن زحمت کشیدن، به دست آوردن و ثابت بودن است.

بخوان  «اوریون» به زودی به دورترین فاصله از زمین خواهد رسید

حق‌جوی جوانمرد بیان کرد: شاید برایتان جالب باشد که در دنیا فب‌لب‌ها (آزمایشگاه‌هایی برای ساخت نمونه سریع نوآورانه و آزمایشی آن) در حوزه آموزش و مداخله‌های روان‌شناختی نوجوانان هم نقش دارند. در دنیا فب‌لب‌های بسیاری وجود دارد که فقط کودکان می‌توانند در آنجا ایده‌پردازی کنند، چیزی را بسازند و با آن احساس شادی کنند و بسازند.

وی تاکید کرد: در جهانی برای تحولی که فناوری‌ها لحظه به لحظه در حال تغییر است، نوآوری برای هر کسب‌وکار و بنگاهی از نان شب هم واجب‌تر است. جزوه قضاوت صنعت غذای صنایع بسیار پیشرو ما در صنایع تحقیق و توسعه و نوآوری است و در این حوزه به خوبی آگاه می شود که اگر دائماً آن را به روز نگه نمی دارد، نمی تواند رقابت کند، زیرا ارتباط مستقیمی با زندگی روزمره مردم دارد و به آن ادامه می دهد. باعث تحولات ناگزیری که در زندگی بشر به وجود آمده، از نوآوری ناگزیرتر است.

راه‌اندازی اولین فب‌لب تخصصی صنایع غذایی توسط جهاددانشگاهی خراسان رضوی

نوآوری در تمام دنیامحور و در کشور ما عرضه‌محور است

مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری بیان کرد: در توسعه‌یافته دنیا، حدود ۲۰ درصد پیشرفت فناوری‌های جدید که منجر به نوآوری می‌شود، در دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد، ۳۰ درصد در تک‌فرم‌ها و ۵۰ درصد در واحدهای تحقیق و پژوهش. توسعه بنگاه‌های بزرگ. این کاملاً برعکس روندی است که ما در کشورمان برنامه ریزی کرده ایم. ما تصور می کنیم که برای توسعه نوآوری باید به تولید کننده نوآوری برویم، یعنی نوآوری‌مان عرضه‌محور بوده است. چرا نوآوری جدی نشده و بازار نیافته است، به این دلیل است که نوآوری در جهان اصالتاً استفادهمحور است، اما در کشور ما جنبه عرضه‌محور دارد.

نوآوری و کاهش واحدهای تحقیق و توسعه؛ دو ماموریت معاونت علمی

حق جوی جوان با بیان اینکه یکی از مهمترین وظایف ما در معاونت علمی ریاست جمهوری این است که نوآوری را ارزان و آسان و ارزیابی واحدهای تحقیق و توسعه صنعت را کم کنیم، گفت: اگر می‌خواهیم اقتصاد رو به رشدی داشته باشم، ناگزیر از نوآوری و تحقیق. نفوذ فناوریهای جدید هستیم. در این راستا به طور خاص آن قانون جهش تولید دانش‌بنیان است که به واحدهای تحقیق و توسعه نوآوری مرتبط است، بسیار قابل اطمینان است. بر اساس این بند اگر در بنگاه‌تان پولی صرفاً واحد تحقیق و توسعه باشد، به همان نسبت سازمان امور مالیاتی کشور از مالیات بنگاه شما کسر خواهد کرد. همچنین کسر شامل راه‌اندازی صندوق خطرپذیر و هزینه‌هایی است که صرفاً زیرساخت‌های تخصصی می‌شود، در این زمینه ۲.۵ هم به طور رسمی پذیرفته‌شده و مورد بررسی قرار می‌گیرد.

بخوان  متاورس می‌تواند ابزاری برای مغزی باشد

وی در ادامه با بیان اینکه خراسان رضوی استانی پرافتخار در حوزه صنایع غذایی است، افزود: ما تصمیم گرفتیم برای راه‌اندازی فب‌الب‌های تخصصی صنایع غذایی در این استان کمک کنیم و جهاددانشگاهی را انتخاب کنیم که هم زبان دانشگاه را خوب می‌فهمد و هم اعتماد دانشگاهیان است. هم به علت وضعیت عمومی و غیردولتی بودنش، زبان بخش صنعت و بخش غیردولتی را هم خیلی خوب متوجه می‌شود.

مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان جمهوری جمهوری با اشاره به نگرانی‌های صنعت در این حوزه، عنوان کرد: یکی از نیازهای نوآوری، ادغام و پیوند است. تجمیع نیازها می‌تواند یکی از راه‌حل‌ها باشد، تجربه در صنعت غذا نشان می‌دهد که تولیدکنندگان را به ادغام و پیوند ایده‌ها با ترکیب ترکیبی، زیرا آن را از جمله‌های تجاری خود می‌دانند، نشان می‌دهند. توسعه قوانین مالکیت فکری و قراردادهایی که به حفظ حقوق ایده‌پردازی می‌دهند، ایجاد مزیت برای سرمایه‌گذاری در بازار رقابت و همچنین عدم بهره‌مندی از حق مزایای پروژه‌ها از جمله مواردی است که صاحبان صنایع در این حوزه هستند.

راه‌اندازی اولین فب‌لب تخصصی صنایع غذایی توسط جهاددانشگاهی خراسان رضوی

حق‌جوی جوانمرد اضافه کرد: صاحبان ایده و صنایع شرکای کلیدی پای کاری دولت در زمینه خلق ارزش اند. اقتصاد کشور ما کاملاٌ به نفت متکی بود، اما حدود ۱۰ سال است که مقام معظم رهبری تاکید دارند که از اقتصاد نفتی به اقتصاد دانش‌بنیان بر نوآوری تغییر تغییر می‌کند. این پشت تغییر تغییری نیست و با قانون اتفاق نمی‌افتد، بلکه اتفاق می‌افتد که همه بیایند و این تغییر و تحول بایستند.

وی اظهار کرد: همه مشکلاتی را که باید حل نشده باشد، نیست، زیرا در یک نگاه سیستماتیک خیلی چیزها باید در کنار یک اتفاق بزرگ بیفتد، درست است، اما همین که می‌توانیم ساختارهای میانجی درست کنیم، ارزشمند است. . این دانشگاه حرف صنعت را نمی‌فهمد یا از بسیاری از دانشگاه‌های مورد استفاده در صنعت، به ما می‌گوید که ما به ساختارهایی از میانجی و میانجی نیاز داریم، البته تنها نقش معاونت علمی رایج در ساختارهای میانجی جدید نیست، بلکه سازوکارها و تنظیم‌کننده‌ها و اصلاح‌کنندگان جدید هستند. سیاستهای کلان نیز از دیگر وظایف ماست تا بتوانیم مسائل را حل کنیم.

بخوان  ساخت سوخت جت از فضولات انسان!

مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان جمهوری جمهوری با بیان اینکه کارهای بزرگ بسیار سخت را انجام می‌دهد، اضافه کرد: باید همه کارشان را خوب انجام دهند تا اتفاق اصلی بیفتد. در این راستا کارهای کوچکی که پیشرویمان قرار دارد را به بهترین نحو انجام می دهد. در واقع تغییرات بزرگ در نتیجه تغییر شکل کوچک می‌گیرند. گرچه راه‌اندازی یک فب‌الب تخصصی صنایع غذایی، راه‌حل مسائل کشور در حوزه امنیت غذا نیست، اما می‌خواهم یک بار دیگر به هم اعتماد کنیم و یک سرمایه برگرفته از همدلی را برای شکل‌گیری یک تجربه خوب در کشور ایجاد کنیم تا معدود آدم‌هایی ایجاد کنیم. که با سختی چراغ تولید را در کشور روشن نگه دارند، ناامید نشوند.

حق جوی جوانمرد با اشاره به نقش صاحبان صنایع و ایده در این مسیر، از شما تاکید می کند: ما در ابتدا که در این عرصه خاک صحنه خورده اید، کمک خواستیم تا هر مشکل و چالشی را با هم بسازیم، زیرا اکنون در حال ساخت مدل جدید هستیم. هستیم و به این همفکری نیاز داریم.

انتهای پیام



منبع