ربات‌هایی که لهجه دارند، اعتماد را جلب می‌کنند



یک پژوهش جدید نشان می‌دهد صحبت کردن با لهجه‌های محلی ممکن است باعث شود تا رب‌های اجتماعی بیشتر اعتماد و شایسته به نظر برسند شود.

به گزارش ایسنا، ربات‌های اجتماعی می‌توانند در بسیاری از موارد مانند آموزش، مراقبت و مراقبت از ما کمک کنند. از آنجا که ربات‌ها برای داشتن این افراد با انسان‌ها طراحی شده‌اند، عملکرد آنها به گونه‌ای است که ما را راحت می‌کند و این امر شامل نحوه صحبت کردن آنها می‌شود.

به نقل از ساینمگ، برخی از پژوهش‌ها نشان می‌دهند که مردم دوست دارند از لهجه یا گویش آشنا استفاده کنند. این در حالی است که نتایج پژوهش های دیگر، خلاف این موضوع هستند.

«کاترینا کونه»(Katharina Kühne) پژوهشگر «دانشگاه پوتسدام»(University of Potsdam) و پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: مردم به طور شگفت‌انگیزی، احساسات متفاوتی را در مورد ربات‌هایی دارند که با یک گویش خاص صحبت می‌کنند. آن را دوست دارند اما برخی از زبان‌های دیگر را می‌دهند. این امر ما را به فکر فرو برد که شاید موضوع فقط ربات نیست، بلکه مردم چنین چیزی را شکل می‌دهند.

عوامل زیادی بر سطح رفاه افراد با ربات‌های اجتماعی تأثیر می‌گذارند. رب‌ها بهترین عملکرد را دارند که قابل اعتماد هستند و شایسته‌تر به نظر برسند و صدای گفتار مشابه انسان‌ها به یافتن این هدف کمک می‌کند. صدای گفتار با یک گویش یا یک زبان استاندارد می‌تواند بر اعتماد بودن یا شایستگی آن تأثیر بگذارد. استفاده از زبان معمولی به عنوان یک روش هوشمندانه‌تر تلقی می‌شود اما صحبت کردن به لهجه‌های دوستانه یا آشناست می‌توان آرامش بخش بود.

کونه ادامه داد: رباتی را تصور کنید که می‌توانید خود را به یک گویش تغییر دهید. اکنون، آن ویژگی را دارد که در مورد شما با یک ربات حیاتی‌تر در نظر بگیرید. این ویژگی، احساس کردن یک ارتباط مانند یک گفتگوی دوستانه در خانه سالمندان است یا آن را به عنوان یک ارتباط مانند یک سرویس که در آن زبان استانداردی دارد، درک می کند.

بخوان  موشک ژاپنی در اولین پرتاب خود شکست خورد

پژوهشگران برای آزمایش لهجه بر پذیرش ربات، 100 نفر را که در برلین یا براندنبورگ زندگی می‌کردند، در یک نظرسنجی آنلاین مورد بررسی قرار گرفتند. آنها از شرکت‌کنندگان خواستند تا ویدیوهایی را تماشا کنند که در آنها یک ربات با استفاده از صدای یک مرد به گویش استاندارد آلمانی یا برلینی صحبت می‌کرد. این گویش متعلق به طبقه کارگر در نظر گرفته می‌شود و گاهی اوقات رسانه‌ها آن را برای ایجاد یک حس غیررسمی و دوستانه به کار می‌گیرند.

کونه توضیح داد: گویش برلینی به طور کلی برای آلمانی‌زبان‌ها قابل درک است. از جمله برای کسانی که بومی آلمان اما به این زبان تسلط دارند.

دانش‌آموزان از شرکت‌کنندگان خواستند که قابلیت اعتماد و شایستگی ربات را ارزیابی کنند و یک پرسشنامه جمعیت‌شناختی را شامل سن، جنسیت، مدت زمان سکونت در برلین، میزان صحبت کردن به استفاده از گویش برلینی و تعداد دفعات از آن کار کنند. این نظرسنجی به طور خودکار نوع دستگاهی را که شرکت‌کنندگان برای مشاهده ویدیوها استفاده می‌کنند، ثبت می‌کنند. این دستگاه ها شامل تلفن، تبلت یا رایانه بودند.

ارتباط واضحی بین قابلیت اعتماد و شایستگی وجود دارد،. شایستگی بیشتر با افزایش قابلیت اطمینان همراه بود. شرکت‌کنندگان به طور کلی رباتی را می‌دادند که به زبان آلمانی استاندارد صحبت کند. با وجود این، شرکت‌کنندگانی که با لهجه برلینی راحت‌تر بودند، گویش ربات را نیز می‌دادند.

کونه گفت: اگر در صحبت کردن با یک گویش خوب هستید، به احتمال زیاد به رباتی اعتماد می کند که به همان گویش صحبت می کند. به نظر می‌رسد مردم بیشتر به ربات اعتماد می‌کنند زیرا شباهت‌هایی را در آن می‌بینند.

بخوان  به «انرژی هاوس» خوش آمدید!

شرکت‌کنندگانی که به جای رایانه از تلفن یا تبلت برای دیدن ویدیوها استفاده می‌کنند، به ربات‌هایی که به زبان آلمانی استاندارد صحبت می‌کردند، کمتر بودند. استدلال معتقدند این است که دستگاه‌های کوچک و قابل حمل به افزایش حواس‌پرتی شرکت‌کنندگان از ویدیوها می‌شوند.

کونه داد: این موضوع ما بدون شواهد واضح است که بر مخالفت یا مخالفت با این ایده می‌شود افراد روبه‌رو شده با مشکلات اجتماعی که به گویش آشنا صحبت می‌کنند، راحت می‌شوند، اما اگر یک ربات از زبان استاندارد استفاده شود، راحت باشد. برای مردم باید باشد که آن را به عنوان یک ربات شایسته درک کنند، ممکن است به معنای حداقلن بار شناختی مفید باشد. ما قصد داریم با آزمایش کردن بار شناختی در طول گفت‌وگوها، به عمق برسیم.

پژوهشگرانی که صحبت می‌کنند یا درک می‌کنند یک گویش می‌توانند از هویت درون‌گروهی باشند و به ربات‌ها امکان دهند تا از تعصب درون‌گروهی استفاده کنند، زیرا مردم می‌توانند ربات‌هایی را داشته باشند که شبیه به آنها هستند. با وجود این، اعتبار یک گویش ممکن است بر نحوه دریافت آن توسط شنوندگان تأثیرگذار باشد.

این پژوهش در مجله «Frontiers in Robotics and AI» به چاپ رسید.

انتهای پیام



منبع