رباتی که اشیای گمشده را پیدا می کند

پژوهشگران با استفاده از یک الگوریتم تشخیص اشیاء، ربات را برای شناسایی، ردیابی و نگه داشتن گزارشی از اشیای خاص در دید دوربین خود از طریق های ذخیره شده برنامه ریزی شده ویدئو می کنند. این ربات که قادر به تشخیص دادن یک جسم از جسم دیگر است، می‌تواند زمان و تاریخ ورود یا خروج اشیاء از دید را ثبت کند.

نتایج این پژوهش، در نشست بین‌المللی HRI 2023 ارائه شد.

این گروه پژوهشی، کار خود را با یک بازوی رباتیک متحرک شرکت فچ رباتیکس (Fetch Robotics) آغاز کرد که دارای دوربینی برای درک جهان اطراف است.

دکتر علی ایوب (علی ایوب)، دانشجوی مقطع فوق دکتری رشته مهندسی برق و رایانه در دانشگاه واترلو، گفت: تأثیر بلندمدت این فناوری واقعاً هیجان انگیز است. کاربر می‌تواند نه تنها یک ربات همراه، بلکه یک ربات شخصی‌سازی‌شده داشته باشد که استقلال را به او می‌دهد.

پژوهشگران در آینده، مطالعات کاربردی را بر روی افراد بدون بیماری و افراد مبتلا به زوال عقل انجام خواهند داد.

یک روش برنامه‌ریزی جدید که در دانشگاه واترلو کانادا ابداع شده است، ربات‌ها را قادر می‌کند تا اشی گمشده را پیدا کنند.

ایوب و سه همکارش با دیدن افزایش سریع تعداد افراد مبتلا به زوال عقل تصمیم گرفته فناوری حاضر را ابداع کنند. این بیماری، عملکرد مغز را محدود می‌کند و به سردرگمی، از دست دادن حافظه و ناتوانی می‌شود. بسیاری از این افراد مبتلا به این بیماری، جای اشیای استفاده روزمره را فراموش می‌کنند که کیفیت زندگی آنها را پایین می‌آورند و بار دیگر برای دوش مراقبین آنها قرار می‌دهند.

بخوان  شرط شرکت سونی برای تولید ربات های انساننما

اما شاید این فناوری روزی مورد استفاده هر کسی قرار بگیرد که همه جا را برای پیدا کردن وسایل خود جستجو کرده باشد.

انتهای پیام



منبع

آزمایش‌ها نشان داده‌اند که این سیستم بسیار دقیق است و ممکن است برخی از افراد مبتلا به زوال عقل، این فناوری را دلهره‌آور بدانند، اما ایوب معتقد است که مراقبان آنها می‌توانند به راحتی از آن استفاده کنند.

مهندسان بر این باور بودند که یک ربات همراه با حافظه اپیزودیک مخصوص به خود می‌توانند در چنین شرایطی، همه را تغییر دهند. آنها موفق شدند از هوش مصنوعی برای ایجاد نوعی از حافظه مصنوعی استفاده کنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از میراژ نیوز، مهندسان دانشگاه واترلو (UWaterloo) روشی را برای برنامه‌ریزی ربات‌ها ابداع کرده‌اند که به افراد مبتلا به زوال عقل کمک می‌کند تا دارو، عینک، تلفن همراه و سایر آشنایان گمشده خود را پیدا کنند.

سپس، پژوهشگران یک ارتباط گرافیکی ایجاد کردند تا کاربران عاشیایی را که باید ردیابی شوند، انتخاب کنند و پس از تایپ کردن نام اشیاء، به جستجوی آنها در یک اپلیکیشن تلفن همراه هوشمند بپردازند. با این کار، ربات می‌تواند زمان و مکان آخرین حضور جسم مورد نظر را نشان دهد.