استفاده از ماهواره‌های کار افتاده برای تمرین ورود مجدد امن به جاو

زمان دقیق این ورود به فعالیت خورشیدی در آینده خواهد بود، اما بعید است که فراتر از ماه اوت باشد.

آژانس فضایی اروپا (ESA) تصمیم دارد از ماهواره‌های کار افتاده برای تمرین روش‌های ورود مجدد امن‌تر به جو زمین استفاده کند.

فضاپیمای Aeolus که در سال ۲۰۱۸ پرتاب شد، از ابتدا قرار بود ماموریت خود را طوری انجام دهد که نشان دهد چگونه لیزرها می‌توانند بادهای روی زمین را به مدت سه سال ردیابی کنند. با این حال، این ماهواره هنوز در شرایط عالی قرار دارد و ۱۸ ماه از ماموریت برنامه ریزی شده است. به گفته‌ی آژانس اطلاعاتی اروپا، این مأمور می‌تواند به کار خود ادامه دهد، اما پیش‌ران‌های مورد نیاز برای حفظ آن در مدار کامل و مدار ۳۲۰ کیلومتری آن در حال حاضر از دست رفتن است.

استفاده از ماهواره‌های کار افتاده برای تمرین ورود مجدد امن به جاو

انتهای پیام



منبع

از نظر عملی، این بدان معناست که فضا به طور خطرناکی شلوغ می‌شود و با فضاپیماهای غیرفعال و سایر فضایی در حال افزایش است. مهندسان برای جلوگیری از بدتر شدن شرایط، به دنبال راه‌حل‌هایی هستند از جمله یافتن راه‌هایی برای خارج کردن ایمن ماهواره‌ها از مدارشان و ورود مجدد به جو و سوختن در پایان عمرشان.

بیش از 8000 ماهواره در مدار زمین در حال چرخش و هزاران ماهواره دیگر برای پرتاب در چند سال آینده برنامه ریزی شده اند. با وجود فضای وسیعی که بین زمین و ماه وجود دارد، فضای پیماها در چند محدوده در مدارهای نزدیک به زمین یا در مدار زمین‌آهنگ ترافیک ایجاد کرده‌اند.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، آژانس فضایی اروپا (ESA) با پایان یافتن ماموریت نظارت بر باد موسوم به Aeolus در حال آزمایش روش‌های جدید برای خارج کردن این فضاپیمای ۱۳ محیط زیست از مدار خارج شده برای سوختن در جو زمین است و قصد دارد فضای ایمنی بین‌المللی را ارتقا دهد.

بخوان  SnapGPT اینجاست! همه کاربران اکنون می توانند از ChatGPT مستقیماً از اسنپ چت استفاده کنند

بنابراین ماموریت Aeolus به شکل رسمی در ۳۰ آوریل ۲۰۲۳ به ماموریت خود پایان داد و به زودی وارد زمین می‌شود و می‌خواهد سوخت، اما آژانس فضایی اروپا می‌خواهد از این فرصت برای آزمایش روش‌های جدید و ایمان‌تر برای کنترل ورود مجدد به جو استفاده کند.

مشکل این است که جو زمین ثابتی ندارد. شراره‌های خورشیدی و پرتاب‌های جرم تاجی می‌توانند باعث گسترش آن شوند و ماهواره‌های در گردش را افزایش دهند. همین موضوع دلیل ورود زودهنگام ایستگاه فضایی اسکای‌لب ناسا در سال ۱۹۷۹ بود که بر فراز اقیانوس هند سوخت و سوخت‌های حاصل از آن در استرالیای غربی سقوط کرد.

توماسو پارینلو، مدیر مرکز کنترل ماموریت آژانس فضایی اروپا می‌گوید: جزئیات دقیق ورود و مجموعه مانها و عملیات و همچنین جدول زمانی دقیق‌تر در اواسط ماه ژوئن منتشر خواهد شد. در حال حاضر، می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که بهترین مسیر اقیانوسی را برای این ورود مجدد هدف قرار بدهیم.

مرکز کنترل ماموریت آژانس فضایی اروپا در کشورهای آلمان، طی چند ماه مدار Aeolus را به 28 کیلومتر و سپس به 150 کیلومتر کاهش خواهد داد. سپس Aeolus وارد شده و در حدود 80 کیلومتری بر فراز یک دریا می‌سوزد.