ردیابی توده های شیمیایی با یک پهپاد

این تیم برای نظارت بر مواد شیمیایی موجود در هوا، حسگرهای بو را در بالاترین سطح و جلوی پهپاد خود نصب کردند. سپس الگوریتم‌های ۳ بعدی را با الهام از مکانیسم‌های بیولوژیکی از طریق آن می‌توان توده‌های شیمیایی موجود در یک منطقه را با ردیابی کنند، توسعه داد.

ردیابی توده های شیمیایی با یک پهپاد

دکتر دانشگاه “اوزاکا” ژاپن در مطالعه اخیرشان از توسعه یک پهپاد به اندازه دست برای ردیابی توده کف‌های شیمیایی خبر داده‌اند.

به گزارش ایسنا و به نقل از تک اکسپلور، ربات‌هایی که به طور خودکار قادر به شناسایی و ردیابی رایحه‌های خاص هستند، می‌توانند از کاربردهای ارزشمند استفاده کنند. به عنوان مثال، آنها می‌توانند به شناسایی مواد شیمیایی مضر موجود در هوا پس از وقوع حوادث خطرناک در نیروگاه‌ها، محل‌های مورد انفجار یا موارد دیگر کمک کنند.

این پهپاد جدید به اندازه کف دست بر اساس روش سرعت سنجی تصویر ذرات ساخته شده است و سرعت ارزیابی تصویری ذرات نیز یک تکنیک نوری برای اندازه گیری میدان سرعت کل یک منطقه در جریان هوا به طور همزمان است. به طور معمول از این تکنیک برای شناسایی جهت ورود مواد شیمیایی خاص استفاده کردند.

“شونسوکه شیگاکی”(Shunsuke Shigaki) یکی از تحقیقات این مطالعه گفت: تحقیق در مورد محلی‌سازی سه‌بعدی منبع بو با استفاده از په‌پاد هنوز در مرحله توسعه است. در مطالعات قبلی، ما یک یا دو حسگر را بر روی یک پهپاد نصب کردیم که به طور مستقیم در ارتفاع و در جهت باد حرکت می کرد تا منبعی را پیدا کند. ما متوجه شدیم که این روش بسیار ناکارآمد است و با توجه به زمان کوتاه پرواز پهپاد، باید به طور قابل توجهی عملکرد ردیابی را برای سه بعدی بهبود بخشد.

بخوان  تشخیص فلزات سنگین در عرق بدن با یک حسگر ساده

با این حال، توسعه ربات‌هایی که می‌توانند رایحه‌ها را به طور قابل اعتماد شناسایی و بررسی کنند، چالش برانگیز بوده است. در واقع این امر معمولا مستلزم ادغام حسگرهای بو با کارایی بالا، الگوریتم‌های پیشرفته‌نظم، پلتفرم‌های رباتیک قابل اعتماد و برنامه ریزان حرکتی(movement planners) است.

در این مطالعه مطالعات دانشگاه اوزاکا، شرکت سافت بانک و موسسه فناوری توکیو اخیرا پهپاد کوچکی ساخته شده است که می‌تواند برای ردیابی توده‌های شیمیایی در طول عملیات جستجو و نجات یا ماموریت‌هایی با هدف حفاظت از محیط زیست استفاده شود. این پهپاد بر اساس فناوری تجسم جریان هوا به نام “سرعت سنجی تصویری ذرات” (particle image velocimetry) ساخته شده است.

در آینده، این پهپاد به اندازه کف دست و الگوریتم ردیابی توده‌های شیمیایی که توسط شیگاکی و همکاران ساخته شده است، می‌توان راه‌اندازی را برای ایجاد سیستم‌های رباتیک با عملکرد بهتر برای تشخیص بوها و شناسایی منابع آنها هموار کند. در مطالعات بعدی، علاوه بر این، همچنین قصد دارند خود را بهبود بخشند تا اطمینان حاصل کنند که سیستم ردیابی توده‌های شیمیایی نیز در محیط‌های نامشخص، بهم ریخته‌ها و نقشه‌برداری به خوبی عمل می‌کنند.

انتهای پیام



منبع