روشن‌ترین نقاط کنار ماه ستاره هستند یا سیاره؟



ایسنا/اصفهان در ماه میلادی جاری (نوامبر ۲۰۲۳)، ماه با ذحل، مشتری، زهره و مریخ ملاقات می‌کند. در این هفته سیاره مشتری و زحل درخشان‌ترین نقطه نزدیک به ماه خواهد بود. همچنین، پرنورترین ستاره در نزدیکی ماه، ستاره هامال (Hamal) از برج حمل خواهد بود.

به گزارش ایسنا و به نقل از استار واک، از ۲۰ نوامبر تا ۲۶ نوامبر، ماه صورت‌های فلکی بزغاله یا جدی (Capricornus)، دلو (Aquarius)، ماهی یا حوت (Pisces) و برج حمل (Aries) را ملاقات می‌کند.

در این هفته سیاره مشتری و زحل درخشان‌ترین نقطه نزدیک به ماه خواهد بود. همچنین، پرنورترین ستاره در نزدیکی ماه، ستاره هامال (Hamal) از برج حمل خواهد بود.

یک جرم درخشان در نزدیکی ماه می‌تواند یک ستاره یا یک سیاره باشد. با بررسی اینکه آیا آن جرم می‌زند یا نه می‌توان این تفاوت را تشخیص داد. اگر در غیر این صورت یک سیاره است. همچنین مشتریان و زهره (گاهی اوقات مریخ و زحل نیز) درخشان‌تر از بسیاری از ستاره‌ها هستند. از این‌رو، می‌توانم سیاره‌ها را از روی رنگ آن‌ها تشخیص داد.

عطارد خاکستری یا قهوه‌ای رنگ است، زهره زرد کم رنگ، مریخ تصویری کم رنگ یا قرمز روشن، مشتری نارنجی رنگ و زحل طلایی رنگ است.

اخترشناسان نزدیک شدن ماه به سیاره را چه می‌نامند؟

انواع پدیده‌های آسمانی وجود دارند که همه آن‌ها شامل موقعیت‌های نسبی ماه و اجرام آسمانی می‌شوند و از نظر زمانی، ممکن است نزدیک به آن رخ دهند، با این حال، رویدادها در جزئیات متفاوت متفاوت هستند. در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌شود.

appulse چه زمانی رخ می دهد؟

بخوان  عملکرد مالی بهتر برنامه‌ها نسبت به بازی‌ها در iOS

نزدیک‌ترین فاصله یا appulse زمانی رخ می‌دهد که دو سماوی در نزدیک‌ترین فاصله‌ها از موقعیت قرار می‌گیرند و به عبارتی می‌گیرند، با توجه به اینکه چه چیزی از زمین به نظر می‌رسد، دو سماوی در کمترین فاصله ظاهری از هم قرار دارند. برای ماه و سیاره‌ها، appulse تقریبا نزدیک به مقارنه (Conjunction) رخ می‌دهد.

مقارنه (ارتباط)

مقارنه یا همنشینی زمانی اتفاق می‌افتد که دو یا چند سماوی دارای طول سماوی یکسانی باشند. در چنین پدیده‌ای، از زمین به نظر می‌رسد که در آسمان دو سماوی در کنار هم قرار دارند.

ممکن است، اصطلاح «مقارنه» و «appulse» موارد به جای ترکیب استفاده می‌شوند، در حالی که این دو پدیده متفاوت از متفاوت هستند. مقارنه ماه و سیاره‌ها پدیده‌هایی هستند که اتفاق می‌افتد، به‌طوری‌که هر 27.3 روز یکبار، از نقاطی از آسمان که در مرکز دایره البروج قرار می‌گیرد می‌کند و با سیاره‌ها روبرو می‌شود. نکته دیگری که مقارنه سیاره‌ای در مقایسه با مقارنه ماه با سیاره‌ها کمتر رخ می‌دهد.

پدیده غیبت یا اختفا (غیبت)

اختفا یا Occultation زمانی به صحنه می‌پیوندد که یک جرم سماوی با قطر ظاهری بیشتر از مقابل جسمی با قطر ظاهری کمتر عبور کند و این جرم آسمانی از دید بیننده یا ناظر زمینی پنهان شود. به‌عنوان مثال، زمانی که ماه از مقابل یک ستاره یا سیاره عبور می‌کند. غیبت خورشید توسط ماه را خورشید گرفتگی می‌گویند. نقطه دقیق ماه در آسمان تا ۲ درجه در مکان‌های مختلف متفاوت است و به همین دلیل هر غیبت قمری تنها از برخی از نقاط زمین قابل مشاهده است.

انتهای پیام

بخوان  قطعی ارتباطی در پیاده‌روی اربعین وجود ندارد



منبع