رونمایی از یک هیولای متان‌خوار


از یک رآکتور تجزیه و تحلیل متان پرده‌برداری کرده‌اند که صد میلیون نفر از طبیعت عمل می‌کند. در این رآکتور از کلر و نور فرابنفش برای ایجاد یک واکنش زنجیره‌ای استفاده می‌شود که متان را طبیعت کند، اما بسیار سریعتر درست می‌شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، یک فناوری جدید به نام سیستم فوتوشیایی ریشه‌کنی متان(MEPS) که توسط پژوهشگران دانشگاه کپنهاگ توسعه یافته است، می‌توان متان را تقریباً صد میلیون میلیون بار سریع‌تر از طبیعت تجزیه و تحلیل کرد.

این تیم اکنون شرکتی را ایجاد کرده است که هدف آن قرار دادن این فناوری در جامعه است.

متان یک گلخانه‌ای است که از منابع طبیعی مانند تالاب‌ها است و همچنین در نتیجه فعالیت‌های انسانی مانند تولید مواد غذایی، می‌شود و تولید گاز طبیعی منتشر می‌شود و پس از رها شدن در جو، تجزیه آن به شکل طبیعی به کربن دی اکسید تا ۱۲ سال است. طول میکشد.

با این حال، طی یک دوره ۲۵ ساله، متان برای آب و هوا ۸۵ برابر بدتر از کربن دی اکسید است. بر اساس هیئت بین دولتی تغییر اقلیم(IPCC)، متان به افزایش 15 درصدی گزارش از اواسط دهه 1700 به دلیل فعالیت های انسانی، افزایش 0.6 درجه ای متوسط ​​جهانی است. این هیئت توصیه جهانی می‌کند که سرعت کاهش سریع سرعت جهانی را کاهش دهد.

رونمایی از یک هیولای متان‌خوار

دفع متان

متان یک گاز قابل اشتعال است، اما تنها در تصویر می‌توان آن را سوزاند که آن را در هوای بیش از چهار درصد قرار داد. با این، فعالیت‌های تحت هدایت انسان، متان را در حال‌های کمتری از 0.1 درصد تولید می‌کند که سوزاندن این گاز از قبل از رسیدن به جو می‌کند.

بخوان  بازداشت کلاه بردار برزیلی که به اغفال زنان پرداخته بود

متیو استنلی جانسون، استاد شیمی جو در دانشگاه کپنهاگ می‌گوید: متان با سرعت حلزونی تجزیه می‌شود، زیرا این گاز از واکنش با مواد موجود در استقبال نمی‌کند. با این حال، ما کشف کرده‌ایم که با کمک نور و کلر، می‌توانیم یک واکنش ایجاد کنیم و متان را تقریباً صد میلیون بار سریع‌تر از طبیعت تعیین کنیم.

پژوهشگران در مجموعه خود یک محفظه واکنش ساختند که هیچ تفاوتی با یک جعبه فلزی دراز با شلنگ‌های زیاد به خود وابسته نیست. با این حال درون این جعبه، از کلر و نور فرابنفش برای ایجاد یک واکنش زنجیره‌ای استفاده می‌شود که متان را به سرعت تجزیه و تحلیل می‌کند.

رونمایی از یک هیولای متان‌خوار

این واکنش چگونه رخ می دهد؟

ابتدا گاز متان در محفظه واکنش انباشته می‌شود و سپس مولکول‌های کلر وارد می‌شوند. سپس از نور فرابنفش برای تحلیل مولکول های کلر به دو اتم کلر بسیار واکنش پذیر استفاده می شود.

سپس اتم‌های کلر، اتم‌های هیدروژن را از متان می‌زدند تا اسید کلریدریک(HCl) بسازند که می‌توان آن را گرفت و بازیافت کرد. به همان روشی که به طور طبیعی پردازش می‌شود، به کربن دی اکسید (CO2)، مونوکسید کربن (CO) و هیدروژن (H2) تبدیل می‌شود.

پژوهشگران در آزمایش‌های علمی خود دریافت می‌کنند که آنها می‌توانند ۵۸ درصد از متان‌های موجود در هوا را تجزیه و تحلیل کنند و تصمیم‌های خود را منتشر کنند. در بیانیه مطبوعاتی آنها که تا زمان انتشار این مقاله، 88 درصد از متان در محفظه قابل تحلیل است.

این تیم در مرحله بعد به دنبال بهبود فناوری خود برای نصب یک کانتینر قابل حمل 40 فوتی است که می‌تواند به یک سیستم تهویه در سوله‌های دامپروری متصل شود، جایی که متان زیاید در آن تولید می‌شود.

بخوان  فرار اسب، مراسم عروسی را بهم زد + فیلم

جانسون می‌گوید: مزرعه‌های دامداری امروزی تأسیساتی با فناوری پیشرو هستند که در آنها از ورود آمونیاک به هوا جلوگیری می‌شود. به این ترتیب، حذف متان از طریق سیستم‌های تصفیه هوای موجود یک راه حل عالی است.

تحقیقات این پژوهش در مجله Environmental Research Letters منتشر شده و یک شرکت به نام امبینت کربن (Ambient Carbon) انجام شده است.

انتهای پیام



منبع