ساخت نسل جدید فناوری «لیدار» برای اسکن محیط زیر دریا

انتهای پیام



منبع

سیستم نسل بعدی، قابل حمل‌تر خواهد بود و انرژی کمتری مصرف خواهد کرد. بدین ترتیب، از آن در سکوهای مستقل استفاده می شود که برای شیرجه در کف اقیانوس استفاده می شود، مناسب خواهد بود.

این موسسه پژوهشی به طور منظم ویدئوهایی را از موجودات منحصربه فرد ساکن در اعماق اقیانوس به اشتراک می‌گذارد، می‌گوید که تصویربرداری دقیق و کامل از بستر دریا برای درک زیست‌شناسی و اکولوژی بزرگترین فضای زندگی روی زمین بسیار مهم است.

پژوهشگران آمریکایی سعی دارند نسل بعدی فناوری «لیدار» را برای بررسی و تهیه نقشه محیط زیر دریای آبداع کنند.

با وجود چنین کاری برای انجام تحقیقات مهم به شماره می‌رود، تا امروز حدود 20 درصد از کف دریا با وضوح مناسب نقشه‌برداری شده است. این سازمان امیدوار است که شرایط را تغییر دهد و در دهه گذشته تلاش کرده است تا تجهیزات لازم برای دستیابی به این هدف را توسعه دهد.

«دیو کرس» (Dave Caress)، مهندس ارشد مؤسسه پژوهشی آکواریوم خلیج مونتری گفت: ما برای دستیابی به هدف خود در بررسی زمینهای پیچیده و ناهموار تخت دریا با نمای بالا، در حال همکاری نزدیک با 3D at Depth هستیم تا فناوری پیشرفته لیدار را توسعه. این فناوری از نظر اندازه و وزن کمتر است و به انرژی کمتری نیاز دارد. همین ویژگی‌ها آن را برای استقرار در زیردریایی‌های رباتیک مؤسسه پژوهشی آکواریوم خلیج مونتری و نهایتاً ربات‌های خودران ما ایده‌آل می‌کنند.

ساخت نسل جدید فناوری «لیدار» برای اسکن محیط زیر دریا

توضیح توضیح «اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا»(NOAA)، لیدار یک روش سنجش از دور است که از نور به شکل لیزر پالسی برای گرفتن برد تا زمین می‌کند. این فناوری در حال حاضر در فناوری‌های مدرن، از تلفن‌های هوشمند گرفته شده تا دوربین‌ها می‌شود.

بخوان  راه حل دانشمند ایرانی برای نظارت بر سطح آب

مؤسسه پژوهشی آکواریوم خلیج مونتری بیش از ۲۰ سال است که روی نقشه‌برداری فناوری بر روی بستر دریا کار می‌کند و نتایج آن را به طور پیوسته بهبود می‌بخشد. این موسسه به طور ویژه در هفت سال گذشته، با 3D at Depth روی پروژه‌های به نام «WiSSL» کاری انجام داده است که برای انجام نقشه‌برداری از بستر قرار گرفته است.

این گروه کنونی قصد دارند از تکمیل بررسی‌های طراحی و آزمایش‌های میدانی، نسل بعدی سیستم لیدار زیردریایی را در سال جاری بسازند و آزمایش کنند. سیستم جدید، امکانات بیشتر را فراتر از نقشه‌برداری بستر دریا خواهد کرد. نسل بعدی WiSSL، میدان دید 36 درجه‌ای خواهد داشت تا اسکن‌های سه‌بعدی را در آب‌های آزاد و محیط‌های پیچیده انجام دهد.

موسسه در آن دوره با سازمان برجسته «3D at Depth» همکاری می کند که یک متخصص جهانی در فناوری لیزر لیدار زیر دریا است و اکنون به عنوان فعال روی نسل بعدی لیدار کار می کند که نقشه های دقیق و وضوح بالا را از اعماق دریا ارائه می دهد. .

به گزارش ایسنا و به نقل از پتاپیکسل، «مؤسسه پژوهشی آکواریوم خلیج مونتری» (MBARI) سال‌ها برای توسعه آنچه که به عنوان نسل بعدی فناوری لیدار توصیف می‌کند، کار کرده و قصد دارد از آن برای ایجاد نقشه‌های بسیار دقیق از تختخواب در دریا استفاده کند.