سال در مریخ زودتر از زمین نو شد

ناسا می‌گوید شماره‌ش و شماره‌های سال‌های مریخ به کمک‌رسانی می‌کند تا مشاهدات طولانی‌مدت را مانند داده‌های آب‌وهوای جمع‌آوری‌شده توسط فضاپیماهای ناسا در طول دهه‌های اخیر انجام دهند.

این مریخ‌نورد که به اندازه یک خودرو است، در تاریخ ۱۸ فوریه ۲۰۲۱، حدود ۱۱ روز قبل از آغاز سال نوی پیشین در مریخ، روی سطح سیاره سرخ فرود آمد. یک بالگرد نبوغ (Ingenuity) نیز همراه آن است که اولین پرواز در جو مریخ را رقم زد و نام ۳۷ پرواز موفق انجام شد و انتظار می‌رود دوباره به پرواز درآید.

از آنجایی که مریخ نسبت به زمین از خورشید دورتر است، تقریباً دو برابر بیشتر طول می‌کشد تا این سیاره به دور خورشید بچرخد. بنابراین یک سال مریخی ۶۸۷ روز طول می‌کشد و آخرین باری که سال در مریخ نو شد، مریخ‌نورد استقامت هنوز روی آن فرود نیامده بود.

اعتدالین یا هموگان(Equinox) در اخترشناسی به لحظه‌ای گفته می‌شود که خورشید از صفحه استوای سماوی می‌گذرد که این پدیده در هر سال شمسی دوبار رخ می‌دهد. اعتدال بهاری شمالی تقریباً در آغاز فروردین و دیگری اعتدال پاییزی جنوبی تقریباً اول مهر ماه رخ می‌دهد.

ناسا و آژانس موضوعی آژانسی دیگر در جستجوی نشانه‌هایی از سطح سیاره سرخ پرسه می‌زند، که در مأموریت بازندان نمونه‌هایی هستند که به طور مشترک توسط ناسا و آژانس فضایی اروپا در دهه ۲۰۳۰ انجام می‌شود، اوج خود می‌رسد.

این اتفاق چند روز بعد از این رخداد می‌دهد که مریخ‌نورد استقامت (Perseverance) با دادن دو بسته خاک مهر و موم شده از سطح مریخ که قرار است در ماموریت بازگشت نمونه‌ها به زمین آورده شوند، نقطه عطفی رشد را در سیاره سرخ رقم زد.

بخوان  احساسات بارد: حتی کارمندان خود گوگل هم رقیب ChatGPT خود را به سخره می گیرند

سال‌ها در مریخ دو برابر سال‌های زمینی طول می‌کشد و از سیستم شماره‌های متفاوتی برای آن استفاده می‌شود.

انتهای پیام



منبع

حساب توییتر «ناسا مریخ» با اشاره به تقویمی که اکثر مردم جهان از آن پیروی می‌کنند و اول ژانویه را به عنوان تحویل سال جدید جشن می‌گیرند، به شوخی نوشت: نه، ما تصادفاً زود جشن نمی‌گیرم.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، طرفداران مریخ می‌توانند امروز سال نوی این سیاره سرخ را جشن بگیرند، چرا که اعلام ناسا، سال جدید در مریخ از روز ۲۶ دسامبر آغاز شده است.

زمین به دور خورشید در هر سال باعث می‌شود تا ناظر زمینی کند خورشید روی یک مدار دایره‌ای که با مدار استوای زمین ۲۳/۵ درجه اختلاف دارد، به دور سیاره ما می‌چرخد. در این میان چهار نقطه از مدار فرضی خورشید به دور زمین بسیار مهم می‌شود. دو اعتدال بهاری و پاییزی محل تلاقی دو دور گردش خورشید به دور زمین و دیره استوای سماوی است و در دو انقلاب تابستانی و انقلاب زمستانی به نظر می رسد خورشید در بالاترین ارتفاع نسبت به استوای سماوی قرار گرفته است.

اولین پرواز به مریخ توسط فضاپیمای مارینر ۴(Mariner ۴) در تاریخ ۱۴ ژوئیه ۱۹۶۵ انجام شد، اما برای محاسبه سال‌های سیاره سرخ، تحقیقاتی از زمانی که این سیاره در سال ۱۹۵۵ به اعتدال بهاری شمالی رسید، شمارش را شروع کردند.