سفرهای فضایی، سیستم ایمنی بدن فضانوردان را مختل می‌کنند

سایر پیامدهای منفی مستند فضای فضایی، آتروفی استخوان و عضله، تغییرات قلبی، مشکلات مربوط به سیستم داخلی و سندگیر کننده چشم‌ها هستند. خطر سرطان ناشی از قرار گرفتن در معرض تشعشع بیشتر نیز یک نگرانی دیگر است.

انتهای پیام



منبع

پژوهشگران، لکوسیت‌های به دست آمده از فضانوردان شامل ۱۱ مرداد و سه زن از آژانس فضایی کانادا و ناسا را ​​یک بار پیش از پرواز، چهار بار در ایستگاه بین‌المللی و پنج بار پس از بازگشت به زمین بررسی کردند.

این پژوهش نشان داد که بیان ۲۴۷ ژن در لکوسیت‌ها هنگام حضور در فضا، حدود یک سوم سطح طبیعی است. این اتفاق در چند روز اول حضور در فضای رخ داد اما سپس در یک سطح ثابت باقی ماند. ژن‌ها به طور معمول در عرض یک ماه پس از بازگشت به فضانورد به زمین، به رفتار طبیعی خود بازگشتند.

ترودل بازدیدان کرد: جدید و مورد نیاز خواهد بود.

گزارش‌های پیش‌تر داده شده بودند که فضانوردان دچار اختلال ایمنی در فضا شده‌اند. این اختلال، با فعال شدن مجدد ویروس‌های نهفته مانند: «اپشتین بار»(Epstein-Barr)، «واریسلا زوستر»(varicella-zoster) و «هرپس سیمپلکس ۱«(Herpes simplex 1) همراه بود.

به گفته محققان، این رفتار تغییریافته ممکن است ناشی از پدیده‌های به نام «تغییر مایع» باشد که طی آن، خون در غیاب کشش گرانشی زمین، از قسمت پایینی به قسمت بالای بدن می‌رود. پژوهشگران گفتند: بعید است که دلیل این تغییر، قرار گرفتن در معرض تابش خورشیدی بیشتر در فضا بوده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از رویترز، یک پژوهش جدید نشان می دهد که سفر در محیط ریزگرانشی فضایی است که چگونه فعالیت های موجود در گلبول های سفید خون را که برای ایمنی حیاتی هستند، کاهش می دهد. این پژوهش، شواهد فزاینده‌ای را در مورد راه‌های متعددی ارائه کرده است که فضایی را به وسیله آن‌ها باعث تغییر یافتن بدن انسان می‌شود.

بخوان  Google Family Link ردیابی موقعیت مکانی به علاوه ویژگی‌های بهتر محدود کردن زمان صفحه نمایش را دریافت می‌کند

این پژوهش روی ۱۴ فضانورد انجام شد که چهار تا شش ماه را در «ایستگاه فضای بین‌المللی» (ISS) گذراندند. یافته‌های این پژوهش نشان داد که بیان ژن در سلول‌های موسوم به «لکوسیت» (Leukocyte)، با رسیدن به فضا به سرعت می‌یابد و مدت کوتاهی پس از بازگشت به زمین، به حالت عادی بازمی‌گردد.

این موضوع مشخص شده است که در هنگام حضور در فضا، ذرات ویروسی را در مایعات بیولوژیکی خود مانند بزاق و آلوده دارند. این امر، خطر انتقال عوامل بیماری‌زا را به فضانوردان دیگری که ممکن است سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشد، افزایش می‌دهد.

«گای ترودل» (Guy Trudel)، متخصص توانبخشی بیمارستان آتاوا و از پژوهش این پروژه گفت: گلبول‌های سفید به محیط بسیار حساس هستند. آنها عملکردهای ایمنی ویژه خود را برای نگهداری از سلول ها تغییر می دهند. پیش از این پژوهش، ما از اختلال عملکرد سیستم ایمنی داشتن اما چیزی در مورد مکانیسم‌ها نمی‌دانستیم. کشف رفتار تغییریافته ژن در لکوسیت‌ها، یک گام مهم در جهت درک ایمنی انسان در فضا است.

این پژوهش، در مجله «Frontiers in Immunology» به چاپ رسید.

«اودت لانوویل» (Odette Laneuville)، زیست‌شناس مولکولی «دانشگاه آتاوا» (University of Ottawa) و پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: ایمنی ضعیف‌تر، خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی را افزایش می‌دهد و فضانوردان را برای انجام کارهای بسیار سخت در فضا انجام می‌دهد. محدود می کند. اگر یک بیماری یا یک بیماری مرتبط با ایمنی به حالت شدید تبدیل شود که نیاز به مراقبت پزشکی دارد، فضانوردان با مشکل روبه‌رو خواهد شد زیرا در فضای محدودی به مراقبت و دارو خواهد داشت.

بخوان  تمام کیهان در یک بازی کامپیوتری

بررسی جدید پژوهشگران «دانشگاه آتاوا» نشان می‌دهد که سیستم ایمنی بدن فضانوردان در محیط مختل می‌شود.

لکوسیت‌ها در مغز تولید می‌شوند و در جریان خون و بافت‌ها حرکت می‌کنند. زمانی که لکوسیت ها افراد بدن مانند ویروس ها را شناسایی می کنند، عامل تولید کننده های ضدبادی هستند. ژن‌های خاص بر انتشار چنین‌هایی می‌توانند.

این یافته‌های اطلاعاتی را در مورد این موضوع ارائه می‌کنند که چرا فضانوردان در طول پرواز فضایی، مستعد زندگی به درون‌ها هستند و چگونه سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با عوامل بیماری‌زا در فضای ضعیف می‌شود.

این پژوهش که توسط آژانس فضایی کانادا تامین مالی شده است، به دنبال پژوهش ناسا انجام شده است. پژوهش ناسا در هشتم ژوئن به چاپ رسید، فضاهایی را در مغز مورد بررسی قرار داد که حاوی موادی هستند که در برابر مواد زائد و مواد زائد محافظت می کنند.