سنگ عقیق ۱۷۵ ساله تخم دایناسور از آب درآمد!

تیتاناسور دایناسوری با گردن و دُم دراز بوده که روی چهار پا حرکت می‌کند و حدود ۹۰ میلیون سال قبل در دوران کرتاسه می‌زیسته است. وزن این دایناسور علف‌خوار حدود 150 تن و طول این جانور حدود 40 الی 45 متر بوده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، گاهی اوقات ما نمی‌توانم آنچه را که در مقابل چشم‌مان قرار دارد ببینیم. این دقیقا همان چیزی است که در موزه تاریخ طبیعی اتفاق افتاد.

یک نمونه معدنی که به مدت ۱۷۵ سال در مجموعه کانی‌شناسی این موزه قرار داشته، در واقع یک تخم دایناسور است. به گفته این موزه، این عقیق درون یک تخم دایناسور 60 میلیون ساله تشکیل شده است.

تکه سنگی که ۱۷۵ سال پیش پیدا شده بود، در واقع یک تخم دایناسور با قدمت ۶۰ میلیون سال است.

انتهای پیام



منبع

اما چرا این نمونه وارد مجموعه کانی شناسی شد؟ به گفته تیم پژوهش، تخم دایناسورها در آن زمان به طور علمی شناسایی نشده اند و در واقع تخمین می‌توانند اولین تخم دایناسورها را شناسایی کنند.

آن‌ها ویژگی‌های این سنگ عقیق را دریافت می‌کنند، اندازه و بافت شبیه به شکل دایناسور است. این تیم از سیتی اسکن برای جستجوی جزئیات دقیق و تعیین اینکه آیا یک تخم دایناسور است یا نه، استفاده می شود.

تخم متعلق به گونه تیتانوسور است

این نمونه عقیق زیبا توسط چارلز فریزر(Charles Fraser) از مرکز هند پیدا شد و در سال ۱۸۸۳ به موزه تاریخ طبیعی لندن رسید.

رابین هانسن کارشناس مواد معدنی در موزه تاریخ طبیعی لندن، این عقیق کروی شکل غیرمعمول را در مجموعه موزه مشاهده کرد. سپس این نمونه را برای بررسی بیشتر متخصصان دایناسور شناسی موزه به نامهای پل بارت و سوزانا میدمنت برد.

بخوان  جهان از دید گربه ها چگونه است؟

این تیم بر این باور است که در نتیجه فعالیت های آتشفشانی در این منطقه درآمد حاصل شده است. در واقع یک فوران آتشفشانی این تخم دایناسور را پوشانده است و سیلیکات‌ها اندکی بعد از پوسته تخم راه یافته و عقیق را تشکیل داده‌اند.

بافت خارجی این نمونه این موضوع را می‌کند. تخم‌های این گونه دایناسور کوچک بوده و به جای یک تخم، ده‌ها تخم می‌گذاشته است. همچنین این تخمین شبیه به تخم‌های تیتانوسور در چین کشف شده و آرژانتین است.

بررسی دقیق نشان داد که حدس‌شان درست بود و این سنگ در واقع یک تخم دایناسور متعلق به تیتانوسور است که در دوره کرتاسه در هند پرسه می‌شود.