احتمال پرتاب قریب‌الوقوع بلندترین موشک جهان

پس از پرتاب، موشک سوپرهوی از منطقه پرتاب استاربیس شرکت اسپیس‌ایکس به سمت شرق و بر فراز خلیج مکزیک پرواز خواهد کرد. برای این آزمایش، اقدام به فرود نمی‌کند. پس از جداسازی مرحله اول، وسیله نقلیه بالای استارشیپ قرار است بر فراز اقیانوس آرام حرکت کند و در نهایت بازگشتی به جو داشته باشد. اگر همه چیز خوب پیش برود، یک فرود در اقیانوس در شمال جزایر هاوایی کنترل می شود.

موشک استشیپ و پیشران سوپرهوی آن بار دیگر روی سکوی پرتاب قرار گرفته و این نشان از احتمال پرتاب قریب الوقوع بلندترین موشک جهان دارد.

در هفته های اخیر، متخصصان برای محافظت از پایه و برج پرتاب در برابر گرمای شدید ناشی از پرتاب پیشران سوپرهوی، که از 33 موتور رپتور نیرو می‌گیرند، به آن اضافه می‌شوند. پیشران این وسیله نقلیه تقریباً دو برابر قوی‌ترین موشک‌هایی است که تا به حال به مدار رسیده‌اند، یعنی موشک‌های سترن ۵(Saturn V) و سامانه پرتاب فضایی ناسا.

در اوایل هفته جاری، شرکت فضایی اسپیس‌ایکس اولین مرحله از سیستم پرتابی عظیم خود با نام سوپرهوی(Super Heavy) را بر روی یک سکوی پرتاب قرار داد. گام بعدی شامل قرار دادن مرحله بالاتر با نام استارشیپ روی آن بود. در حالی که این وسیله نقلیه پیش از این برای آزمایش مونتاژ شده بود اما این آخرین باری بود که این دو بخش پیش از پرتاب روی سکوی پرتاب قرار گرفتند.

با تکمیل این کار، بررسی بر روی مانع مهم برای پرتاب این موشک عظیم است که آن را دریافت آخرین مجوز از اداره هوانوردی فدرال است. به گفته‌ی یک منبع آگاه پیشرفت در جهت صدور چنین مجوزی در دو هفته اول ماه آوریل بدست آمده است.

بخوان  فضانورد سابق ناسا بار دیگر به سنای آمریکا راه یافت

از موشک استارشیپ قرار است به عنوان فرودگری برای ماه به عنوان بخشی از ماموریت‌های سفر به ماه آرتمیس استفاده شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از ارس‌تکنیکا، شرکت فضایی اسپیس‌ایکس روز گذشته موشک استارشیپ با نام استارشیپ ۲۴ را به محل پرتابش در جنوب تگزاس منتقل کرد. به گفته‌ی برخی منابع، بیشتر پرتاب در این هفته قریب الوقوع نیست، اما این امکان وجود دارد که بلندترین موشک جهان در روز دهم آوریل(۲۱ فروردین) پرتاب شود.

انتهای پیام



منبع اسپیس‌ایکس پیش از این آزمایش احتراق ثابت مرحله اول سوپر هوی را اوایل ماه فوریه به پایان رساند. در آن زمان، 31 موتور از 33 موتور موشک، پرتابی که در نظر گرفته شده بود روشن شدند. اسپیس ایکس تشخیص داد که مهندسانش کافی از این آزمایش را برای ادامه جستجو برای پرتاب به دست آورد. پس از آن پیشران و مرحله بالاتر برای کار بر روی سکوی پرتاب از روی آن برداشته شدند.