سیل انتقادات به تصمیم ناسا مبنی بر توقف بودجه ماموریت «نیوهورایزنز»

ماموریت نیوهورایزنز قرار چهار یا پنج سال دیگر طول بکشد تا سفر خود را در کمربند کویپر به پایان برساند. امید می‌رفت که نیوهورایزنز در طول این سفر با سیارک دیگری مانند آلتیما ثولی ملاقات کند، اما یافتن چنین هدفی در نزدیکی مسیر آن میان کمربند کوپیر از آسیب بوده است.

ساخت و پرواز نیوهورایزنز به پلوتون و فراتر از آن، بیش از 80 میلیون دلار هزینه داشت. هزینه‌های کنترل ماموریت حدود ۱۰ میلیون دلار در سال بوده است. با دور کردن مأموریت از علوم سیاره‌ای و بررسی دقیق کمربند کویپر و با بررسی روی هلیوفیزیک، فیزیک خورشید و ارتباط آن با منظومه شمسی، ممکن است چندین میلیون دلار از بودجه سالانه کم می‌شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از گردین، فضاپیمای نیوهورایزنز (New Horizons) ممکن است به لبه منظومه شمسی رسیده و بیش از پنج میلیارد مایل (بیش از هشت میلیارد کیلومتر) را در فضا ساخته باشد، اما در حال ایجاد بزرگی در زمین است. در پی تصمیم ناسا مبنی بر توقف بودجه ماموریت اصلی نیوهورایزنز در سال آینده، اختلاف بین دیدگاه و فضایی آمریکا آغاز شد.

آلن استرن (Alan Stern)، پژوهشگر ارشد مأموریت نیوهورایزنز، این اقدام را اشتباه و تاسف‌بار توصیف کرد و گفت: این کار از نظر علمی یک اشتباه است.

داده‌های نیوهورایزنز نشان دادند که پلوتون دارای جو نازک و آبی است و یک کلاهک قرمز مایل به قهوه ای از مواد در بزرگترین قمر آن، شارون (چارون) قرار دارد که از مولکول‌های آلی تشکیل شده است. این مولکول‌های آلی می‌توانند مولفه‌های مهم زندگی باشند. برای جهانی که در چنین مداری دور از خورشید قرار دارد، این سیاره کوتوله و قمرهای آن به طور شگفت انگیزی پرانرژی هستند.

بخوان  عکس فضانورد ناسا در یک حباب بدون وزن

استرن گفت: پیدا کردن یک جرم مناسب دیگر برای نزدیک شدن بسیار سخت است، اما واقعا سخت تلاش کرده است که یکی را پیدا کند. فکر می‌کنم در ناسا این ناامیدی وجود دارد که ما هدف دیگری را برای پرواز نداریم و این نامیدی را می‌کنم. تا جایی که می توانم، برای حل این نامیدی تلاش می کنم، اما این یک مشکل سخت است. با وجود این، کاهش بودجه ما تضمین می شود که هرگز هدف دیگری نخواهد بود.

نیوهورایزنز برای مطالعه «کمربند کویپر» (Kuiper belt) طراحی شد که حلقه‌های متشکل از اجرام یخی به جا مانده از شکل‌گیری سیاره‌ها در میلیاردها سال پیش است. پژوهشگران در دهه‌ها، رویای ثبت یک نمای نزدیک را از برخی اجرام به جا مانده در منظومه شمسی در سر می‌پروراندند، اما به دلیل دور بودن آنها ناکام ماندند. نیوهورایزنز برای رفع این مشکل ساخته شد.

انتهای پیام



منبع

این کاوشگر که در ژانویه 2015 از کیپ کاناورال پرتاب شد، از طریق سیاره غولپیکر، موتور برای افزایش سرعت خود به بیش از 30 هزار مایل در ساعت استفاده کرد و در 14 ژوئیه 2015 به سیاره پلوتون که بزرگترین جرم کمر کویپر است، رسید و داده شد. به زمین فرستاد. با وجود این پیام‌ها با سرعت نور مخابره می‌شدند، بیش از چهار ساعت طول تا پیام‌ها به مرکز کنترل ماموریت برسند رسید. آنها کوه‌های یخی مرتفع و دشت‌های بزرگی از نیخ‌زده‌شان را انجام دادند.

میشل بانیستر (Michele Bannister)، دانشمند سیاره‌شناسی دانشگاه کانتربری (University of Canterbury) نیوزلند گفت: نیوهورایزنز به ما چیزهای زیادی را در ویژگی‌های اساسی شکل‌گیری سیاره‌ها آموخته و بسیار متحول‌کننده بود.

بخوان  آنچه باید در مورد ردیاب ایمیل بدانید

استرن افزود: این یک اقتصاد کاذب است. نیوهورایزنز هنوز هم نمی‌تواند تا پایان زمان مأموریت خود در کمربند کویپر، علم بزرگی را ارائه دهد، اما توقف آن در سال آینده، هم از نظر علمی زودرس است و هم از نظر سیاست مالی غیرعاقلانه به شمار می‌رود. من در این مورد بسیار نگران هستم.

آلن استرن نیز از این موضوع حمایت کرد و گفت: کمربند کویپر از سیاره‌های کوچک تشکیل شده است که اجزای سازنده سیاره‌ها هستند. به لطف داده‌هایی که نیوهورایزنز فرستاده شده است، ما اکنون می‌توانیم ترکیب کنیم و این اجزای سازنده را آغاز کنیم و شروع به ایجاد سیاره‌ها کنیم. این کاوشگر اساسا برای درک منظومه شمسی و سیاره های اطراف ستارگان دیگر مهم است.

در پی اعلام تصمیم ناسا مبنی بر توقف بودجه ماموریت فضایپیمای «نیوهورایزنز»، پژوهشی را علیه این آژانس فضایی مطرح کرده‌اند.

نیوهورایزنز پس از گذشتن از پلوتون و شارون، به کمربند کویپر وارد شد و در اول ژانویه ۲۰۱۹ به نزدیکی «آلتیما ثولی» (Arrokoth) رفت که دورترین جرمی بود که تا آن زمان توسط یک فضاپیما کاوش شد. یافته‌های نیوهورایزنز در ترکیب با مشاهدات این فضاپیما در مورد سایر اجرام کمربند کویپر، بسیار مهم بودند.

ناسا تاکید کرده است که قرار نیست نیوهورایزنز را به طور کامل تعطیل کند، اما بودجه‌ای کامل خواهد کرد تا پیما را به بررسی آب و هوای فضا و سایر پدیده‌ها ادامه دهد. با وجود این، وظیفه اصلی آن است که بررسی ترکیب سیاره آغاز خواهد شد.