کوسه‌ای که برای حفظ دمای نفسش را حبس می‌کند



وقتی یک شکارچی در اعماق سرد اقیانوس هستید، باید روشی برای حفظ بدنتان داشته باشید و به نظر می‌رسد کوسه‌های سر چکشی، اولین ماهی‌هایی هستند که برای حفظ دمای بدن خود را حبس می‌کنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیچر، کو‌سه‌های سر چکشی (Sphyrna lewini) روشی برای جلوگیری از دست دادن بدن در هنگام شیرجه‌های سرد و سرد برای ایجاد شکار و آن بستن آبشش‌ها است. این کار آن‌ها را به شکارچی‌های بهتر تبدیل می‌کند.

بسیاری از ماهی‌ها و پستانداران دریایی برای شکار از سطح گرم به آب‌های عمیق‌تر شیرجه می‌زنند. با این، حیوانات خونسرد با چالش حفظ بدن روبرو هستند تا متابولیسم را به اندازه کافی برای شکار فعال نگاه دارند، در حالی که چند آب در اطراف آن ها تنها در درجه بالاتری از یسم انجماد است.

مارک رویر (Mark Royer)، پژوهشگر فوق دکتری فیزیولوژی و رفتار کوسه در موسسه زیست‌شناسی هاوایی در کانیوهی می‌گوید: اصلی‌ترین نقطه‌های سریع بدن در ماهی، حتی ماهی‌های با عملکرد بالا، آبشش است. به دلیل حجم بالای خون گرمی که در آبش‌ها جریان دارد، آن‌ها در اصل رادیاتورهای غول‌پیکری هستند که به ماهی بسته می‌شوند.

برخی از ماهی‌ها مانند کوسه نهنگ (Rhincodon typus) می‌توانند بدن خود را در هنگام غواصی حفظ کنند. سایر ماهی‌ها مانند ماهی تن، مارلین و خانواده‌هایی هستند که شامل کوسه‌های بزرگ سفید (Carcharodon carcharias) و کوسه‌های ماکو باله کوتاه (Isurus oxyrinchus) می‌شوند، سیستم‌های تبادل گرمایی ویژه‌ای را در آبشش‌ها ایجاد کرده‌اند که از اتلاف گرمای بیش از حد بدن می‌کند.

کوسه سر چکشی صدفی هیچ کدام از این مزایا یا سازگاری‌ها را ندارد، اما با شیرجه‌های سریع و مکر تا اعماق حدود 800 متر شنا می‌کند.

بخوان  سپهر دانش یک ساله شد

رویر و همکارانش برای اینکه بدانیم چگونه این کوسه‌ها با تغییرات دمایی کنار می‌آیند، دستگاه‌های متشکل از ابزارهایی هستند که عمق، آب، مکان و حرکت را اندازه‌گیری می‌کنند و علاوه بر این برای این یک کاوشگر تعبیه‌شده در ماهیچه‌های نزدیک به پشتی، بدن کوسه را می‌توان ثبت کرد. میکرد. این دستگاه به گونه‌ای طراحی می‌شود که از چند هفته جدا شود و روی سطح شناور شود و برای بازیابی ارسال شود.

سه کوسه سر چکشی صدفی که در سواحل هاوایی گرفته شده بودند با این دستگاه برچسب‌گذاری شدند.

در مقاله‌ای در مجله‌ی «علم» منتشر شد، گزارش‌هایی که در این مقاله منتشر شد، گزارش شده است که در داخل آب‌های عمیق با پنج تا ۱۱ درجه سانتی‌گراد، حدود ۲۰ درجه سانتی‌گراد سردتر بود، شیرجه زدند و هر پنج تا هفت دقیقه. در آنجا ماندند.

بدن آن‌ها در مراحل بیشتر تا آخرین مرحله به آب‌های گرم‌تر ماندگار و در آن جا به سرعت یافتن می‌رسد.

گرم ماندن

رویر می‌گوید: کوسه‌ها با باز نکردن آبش‌ها یا دهان خود در حین شیرجه زدن، نقطه مرکزی بدن خود را ثابت نگه می‌دارند. آن‌ها نفس خود را حبس می‌کنند. اگر آب از روی آبش‌هایتان عبور نمی‌کند، گرمای بدنتان را به محیط منتقل نمی‌شود.

کاهش دمای بدن در نزدیکی همزمان با افزایش تند کوسه‌ها اتفاق می‌افتد که گفته می‌شود رویر لحظه‌ای است که آنها شروع به نفس کشیدن می‌کنند و جریان آب روی آبش‌ها می‌توانند می‌شوند. آnneha memی‌nnnnd ssr’t خwd کahahش dehahnd ، آbشش‌hahaیشna nnnnnd wh advabarehhyhyhyhyhyhyhyhyhyhyhyhyhyhyhyhyhyhyhyhyhyhyhyhnnd کnnnnnd کnnnnnnd کnnnnnd کnnnnnd کnnnnnnd دیهه اتماق “سد ن”.

مارک میکان (Mark Meekan)، بوم‌شناس ماهی‌ها در اقیانوس‌های استرالیای غربی در پرث، می‌گوید: توقف دریافت این روش به این روش نشان می‌دهد که چکشی صدفی باید با کاهش سطح خون در طول غواصی مقابله کند، اما مکانیسم آن هنوز مشخص است. نشده است. کاری که آن‌ها می‌توانند انجام دهند، ضربان قلب و کاهش پمپاژ خون در اطراف بدن است. بافت‌ها و خون کوسه ممکن است برای حفظ اطلاعات بیشتر در واحد حجم تحقیقات پیدا شود. این سازگاری مشابه است که در ارتفاعی از زندگی می‌تواند ایجاد شود. یا حتی ممکن است آن‌ها قادر به مقابله با محصولات مولکولی جانبی بی‌هوازی باشند که سطح بالای آن می‌تواند در بدن سمی باشد.

بخوان  شگفتی دانشمندان از قدرت تفکر میمون‌ها

تا کنون، تنها سر چکشی صدفی اولین ماهی‌هایی بوده‌اند که این کار در آن‌ها کشف شده است، اما سایر کوسه‌ها و ماهی‌ها نیز می‌توانند سازگاری مشابهی داشته باشند.

انتهای پیام



منبع